Förmodligen arbetar man med sk beställningspunkter, varje inleverans i lagret av en viss vara ändrar på hur många av den varan man har i lager. Om man säljer en sådan vara så minskar det på antalet av den varan man har i lagret. [br][br]Dagligen görs förmodligen en kontroll, alla varor som har gått under det antal i lager man minst klarar sig med, beställs automatiskt eller semi-automatiskt från de olika leverantör man har. Eller så gör man detta veckovis istället för dagligen. Det antalet man vill ha i lager av en viss vara, kallas för beställningspunkt, för att man skall beställa den när antalet i lager är under ett visst antal (beställningspunkten). [br][br]Vanligen är det antalet någon form av beräkning/uppskattning av hur många som går åt på den tiden som är mellan att man beställer, tills dess man får hem varan och kan fylla på lagret. [br][br]På det här viset fungerar det i varenda ICA-butik på de flesta av varorna de har i sitt lager. Mindre än 10 kvar av pannkakor i förpackning om ett kilo, i så fall, beställ en låda om 24 stycken. De 10 som är beställningspunkten kanske motsvarar tre dagars försäljning, just för att det är två dagars leveranstid från leverantören av pannkakor. Ungefär så fungerar det. :)[br][br]Så nej, förmodligen så finns ett logistikcenter i Spanien, Tyskland, Norge osv. Varje vara i lagret har en beställningspunkt, när det säljs, dras det av från lagersaldot, när beställningspunkten nås, skickas det beställningar till de olika leverantörerna för direkt leverans till logistikcentret i fråga. Varje center har sina egna lagersaldon. Detta är förmodligen inte styckevis man beställer från tillverkarn (Epson, Oki, HP, Canons osv) utan lådvis eller förmodligen pallvis. [br][br]Hade det vara dyrare varor, tex minnen, hårddiskar, datorer, så hade man kanske kunnat hantera mindre antal av en viss vara från leverantörens sida. [br][br]Kan tillägga att jag jobbar med att bygga databaser i FileMaker Pro som hanterar logistik och andra saker, så det är därför jag är bekant med hur det fungerar. Just logistik är en av de saker som är mest jobbiga att bygga system för, för det finns så många variabler. Man kan tex lägga till att de olika logistikcentren som InkClub arbetar med skall kunna beställa varor från varandra, eller att en order plockas från flera håll, där varan finns i lager (tex tre patroner till Canon från Spanien och fyra patroner till HP från Norge, skall skickas till en kund i Sverige) då får du det ungefär som Amazon har det. Nja, inte riktigt, de har flera sådana center som hanterar olika typer av varor, och de levererar från olika håll. Dessa varor är allt möjligt, DVD och CD är lättare, de har samma form och vikt, men böcker, kläder, datorer, leksaker, hemelektronik osv osv. De har allt möjligt. De har tom varit så kul att de i sitt system plockat in lagret från varenda bokhandel som säljer via Amazon, så en order kanske plockas ihop på 10 olika ställen tom från olika länder och skickas till samma kund. Sedan skall det ovanpå det beräknas frakter, vad som ryms i en viss låda, valutor osv osv. Du förstår. InkClub är i jämförelse med det väldans lätt att bygga databas för. [br][br]:)
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]