När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Det är första gången jag skriver på detta forum och jag är inte helt säker på att jag skriver i rätt tråd men hoppas det.
Jag skulle vilja ha lite input från er som verkar ha riktigt bra koll på läget. Jag planerar att starta en tidning som kommer att lanseras i februari 2010, företaget kommer jag att starta upp i slutet av oktober och kommer att köra stark marknadsföring under månaderna fram till tidningslanseringen. Med stark menar jag att jag dels tänkte bearbeta ett färdigt kundregister med min målgrupp detta kundregister innehåller ca 1000 personer. Utöver det tänkte jag skicka reklam till min tänkta målgrupp, figurera på olika nätsidor där målgruppen vistas, marknadsföra mig via min kommande hemsida som täcker samma ämne som tidningen kommer att göra. Samt annonsera i andra mindre icke-konkurrerande tidningar men där jag vet att målgruppen är starkt representerad.
För att göra en lång fråga lite kortare, jag sitter nu och kalkylerar för att föra in uppgifterna i budgetar till Almi och undrar. Hur många personer skulle ni tänka er kommer att köpa ett abonnemang. För att inte avslöja min affärsidé allt för mycket kan jag inte gå in på vad tidningen kommer att handla om, men enligt SCB så är målgruppen över 250 000 personer och prenumerationen kostar 310:- för 6 nummer. Målgruppen har heller ingen motsvarande tidning i dagsläget.
De flesta tidningar som startar har alldeles för liten kassa för att överleva mer än 2-3 nummer, eftersom läsarna är tröga med att teckna prenumerationer på något nytt. Det är ett moment 22. Man behöver i princip en kassa som räcker till 24-36 månaders drift utan några intäkter alls, innan man kommit över tröskeln och blivit etablerad.[br][br]Jag skulle mellan tummen och pekfingret gissa att du får någonstans runt 250-500 prenumeranter första kvartalet, och då har du troligen lagt ned 250.000kr på marknadsföring (1kr per person i målgruppen) och 1-2% har köpt en prenumeration. Kanske har du sålt 500 lösnummer per utgåva, om du har en tidning som tidningssäljarna vill ta in i sina ställ. Det är trångt där, och bered dig på att fjäska som bara den för att få de stora kedjorna att ta in din tidning i sina hyllor.[br][br]Jag låter kanske negativ, men faktum är att jag nog hellre köper Zimbabwiska statsobligationer än startar en tidning ur ett ekonomiskt perspektiv. Men det är jag det. Har du drivkraften, kunnandet och en färdig plan så har du nog bättre odds.
Tack så mycket! Det är jätteskönt att få någon annans syn på saker och ting.[br]Jag håller med om att det kanske inte direkt är för att bli miljonär som jag satsar på det här mer för att det verkligen är något jag brinner för.[br][br]Det är nog sant som du skriver om att det är en trög marknad och i synnerhet nu med tanke på finanskrisen.[br][br]Det här med att få ut tidningen i tidningshyllorna är något jag tänkt mycket på. Jag funderar på om det skulle vara smart att endast satsa på att sälja tidningen i några få butiker där jag vet att min målgrupp är högt representerad och så satsa extramycket på marknadsföringen just i det området. Vad tror ni om den tanken?
Det är bra att brinna för en sak, värre att brinna upp eller bli utbränd vilket vore synd. Jag har själv haft tankar på att starta tidning och pratat med erfaret folk, därav första raden och jag har avstått.
[quote author=Anni_W link=topic=5369.msg25912#msg25912 date=1242673039][br]Det här med att få ut tidningen i tidningshyllorna är något jag tänkt mycket på. Jag funderar på om det skulle vara smart att endast satsa på att sälja tidningen i några få butiker där jag vet att min målgrupp är högt representerad och så satsa extramycket på marknadsföringen just i det området. Vad tror ni om den tanken?[br][/quote][br][br]Nu kan jag inte tidningshyllorna så specifikt, men för att man skall få finnas i någon enda butik/kiosk som tillhör en stor kedja så brukar man få trampa runt rätt duktigt på huvudkontor runt om i Norden och träffa en massa "very busy people" som alla ställer krav så att man undrar om det är en MC-klubb man förhandlar med.[br][br]Det kan bli ett och annat möte innan man får tillfälle att bjuda dem på lunch eller middag på dyr lyxkrog för att komma överens. Och då har man passerat den första tröskeln, så att man får finnas med i deras ordersystem. Sedan är det några tusen butikschefer & sortimentsansvariga att bearbeta... [br][br]Men när man väl forcerat det där, så har man som regel en jäkla bra försäljning också.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.