När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hur går man till väga om man vill sälja en "IT" produkt till en butik, allt från små enskilda dataföretag till SIBA, Media Markt..?
Vem ska man tala med, hur ska man presentera sig, vad ska man presentera, hur övertygar man att denna produkten är köpkraftig och billigare och bättre än produkterna i deras sortiment...
Vilket pris ska man erbjuda dem? Hur räknar man på detta?
Själv är jag återförsäljare och säljer genom nätet.
Till att börja med måste din produkt ha en unik egenskap. Det kan handla om något så "enkelt" som ett väl förankrat varumärke, eller en ny funktion eller ett väldigt lågt pris i förhållande till andra. Kanske för att du har en tillverkningsteknik som är unik.[br][br]Det vanligaste idag är att man har ett starkt varumärke. Sådant tar tid att bygga upp, och kostar rätt så mycket pengar, men eftersom det finns få IT-prylar som är så unika att folk köper dem av den anledningen, eller så billiga att folk väljer dem därför, så är det varumärket, brandingen, som återstår bland det möjliga.[br][br]Sedan gäller det att visa att man är finansiellt stark, att man kan leverera och att man är en partner att hålla i handen om det blåser snålt. Det är inte helt lätt att visa att man är det när andra parten vid bordet pratar miljarder omsättning hit och dit, nya lager med 200.000m2 pallställningar och att halva kontainerfartyget som kommer till Skandiahamnen i Göteborg på torsdag skall till deras lager. Tyvärr är det inte bara corporate bullshit de pratar utan de stora kedjorna har blivit väldigt stora på senare år.[br][br]Svenska återförsäljare av IT-produkter tjänar dock rätt uselt med pengar, vare sig de är gigantiskt scheissestora eller heter "computer corner" och ligger i källarplanet på en sidogata. Det betyder att man för att kunna sälja får hålla på och trixa som sjutton med avtal om priceprotection, stockration och marknadspengar för att få ekvationen att gå ihop. [br][br]En av de kedjorna du räknar upp kommer med stor sannolikhet kräva att du levererar typ 2000 enheter med 120 dagars betalningsvillkor, att de kan returnera det som inte sålts, samt att du betalar en "branding introducing fee" på 25.000kr/varuhus de har för att produkten skall beredas plats där. Utöver tucker de att det är det bra om du gör lite TV-reklam så att det skapas ett sug efter produkten. Jag berättar det endast för att du skall slippa ramla av stolen och svälja tungan när de lägger fram det hela :-)[br][br]Vanligen får man bara EN chans att presentera sig och sin produkt, och väcka deras intresse. Den du skall prata med är ansvarig inköpare på huvudkontoret. Växeln brukar kunna leda dig rätt, men se till att vara väldigt förberedd. Räkna med att de kanske har tid att träffa dig en halvtimme om ett halvår eller så.[br][br]Men, det finns genvägar. Det är att gå genom en etablerad distributör som redan har kontakt med dem du vill sälja till. Troligen så vill de ha en del av din tänkta marginal, och de ställer säkert krav på att du backar upp dem med villkor så att produkterna kommer in hos de olika kedjorna. Men du slipper många möten utspridda över norra Europa, sparar tid och har mycket större chans att få in produkten i de säljkanaler där det händer något.[br][br]Jag har jobbat tio år som försäljningschef på en sådan distributör, men slutade för två år sedan. Men jag känner branschen...