Special- och dubbelexponering
Genom specialexponering ökar du utrymmet för en viss vara genom att placera den på en annan plats än den vanliga hyllplatsen. Dubbelexponering innebär i sin tur att exponera varan på flera ställen i butiken. Tanken bakom exponeringsstrategin är att den första placeringen ska väcka intresse hos kunden och att den andra ska skapa viljan att köpa varan.
A-plats
Butikens a-platser är de platser där flest kunder passerar, nämligen skyltfönstret och kassaområdet. Exponeringen av dessa platser bör därför vara kraftig och har som huvudsakliga uppgift att påminna kunden om sitt behov av produkten.
Point-of-sale
Point-of-sale är en strategi för att få dina kunder att impulskonsumera. Strategin innebär att du exponerar de varor som du vill att kunden ska köpa på de mest effektiva placeringarna – vid skyltfönstret eller vid kassan.
Takhöjd
Takhöjden är nivån strax under ögonhöjden. Genom att placera de varor som du vill att kunden ska köpa vid denna höjd ökar du exponeringen. Kunden har nämligen förmågan att se bäst och hitta rätt skärpa inom just detta område.
Värt att veta är även att du underlättar för kunden genom att exponera varor uppifrån och ner i din butik. Kunden slipper då vrida sitt huvud i sidled och får således lättare för att uppmärksamma exponeringen.
Avslutningsvis är det viktigt att använda rikligt med butiksskyltar. Med fler skyltar förbättrar du kundens upplevelse av ditt utbud – och större exponering av ditt utbud ger som bekant ökad försäljning.
Lycka till!
Om författaren
Daniel Wisarve hjälper företag att synas i stora format för att öka försäljning både inom- & utomhus. Läs mer på colourpicture.se
Kontaktinformation
Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!