Vad är nativeannonsering?
Nativeannonsering direktöversatt till svenska bli naturlig annonsering. Det låter bättre på engelska så vi håller oss till det.
Om du hänger på internet har du garanterat stött på native annonsering och native marknadsföring. Du har säkert läst artiklar, som i själva verket var en native annons, utan att ens veta om det. En rad företagsjättar är flitiga användare av metoden och allt fler mindre företag ser nu styrkan i native annonsering och använder det som hela eller en del av sin marknadsföring.
Native annonsering är kort och gott annonser som imiterar ett mediums layout och innehåll. Detta innebär att annonsen uppfattas som redaktionellt innehåll, när det i själva verket är reklam. Istället för att skrika KÖP MIG, som traditionell reklam ofta gör, fokuserar native annonser på att skapa en relation till konsumenten, försäljningen är sekundär.
Native annonsering används som exempel inom mode. I snygga artiklar med klickvärdiga titlar förutspår annonsörer kommande trender, samtidigt som de visar upp eget sortiment som matchar spaningen. Genom att använda sig av denna strategi tillgodoses konsumenten med kunskap som bekräftar efterfrågan. Annonsören visar att de ligger i framkant. De motiverar helt enkelt varför just de och deras produkt borde övervägas av konsumenten. Strategin skapar ett förtroende för företaget som genererar framtida köp. Kortfattat kan man säga att native annonsering ger företag möjligheten att motivera sitt erbjudande.
Viktiga faktorer som marknadsposition, kvalité och omvärld övervägs idag av konsumenter innan köp. Native annonsering ger därför företag möjligheten att på ett relevant och intressant sätt tillgodose de faktorer konsumenten värderar. Om konsumenten är en trendföljare kommer en artikel om de senaste trenderna med motsvarande produkter vara ett bevis på att annonsören är trendsäker. Därför kommer konsumenten hädanefter överväga annonsören vid nästa köptillfälle. Oavsett vilka komponenter ett företag vill lyfta är det naturliga annonseringsformatet ett bra alternativ då det, på rätt plattform, kan väcka både känslor, kreativitet och engagemang hos mottagaren.
B2B-annonsering native
När man marknadsför inom Business-to-business fungerar nativeartiklar också väldigt bra. Ett sätt att skapa engagemang är att ge mycket till läsaren. Både kunskap, rådgivning, men även väcka tankar. Eller varför inte debattera ett ämne för att visa läsarna vad ni står för? Det finns risker med det men träffar det rätt kan just den målgruppen ni söker bli trogna kunder.
Om vi får skryta är vi på Företagande.se riktigt vassa på nativeannonsering och har flera lösningar som sticker ut från mängden.
Vill du veta mer? Kontakta Timmi Jofur på 0723-14 18 73 eller mejla timmi.jofur@foretagande.se
Varför native annonsering?
Native annonsering är ett hyfsat nytt fenomen, trots det har flera studier genomförts inom ämnet. I en studie av Sharethrough/IPG Media labs med 4770 deltagare visade resultaten stora fördelar med native annonsering. Konsumenterna som medverkade i studien tittade hela 53% mer på native annonser jämfört med visningsannonser. Studien pekade även på att annonser i native format hade en 18% högre köpavsikt än klassiska visningsannonser.
Hur kommer detta sig?
Konsumenter är trötta. Vi utsätts dagligen för en stor mängd reklam på tv, sociala medier, utomhus och inte minst sagt på internet. De klassiska popup-reklamerna ignoreras nästan automatiskt. Vi söker istället efter relevant innehåll som inte bara väcker ett sug efter produkt eller tjänst, utan som även är anpassat efter just en själv och ens behov.
Värden och känslor i fokus
Det är känslor som har skapat resultaten i den omfattande studien av Sharethrough/IPG Media labs. Native annonsering känns på ett annat sätt, det känns äkta. Konsumenter uppfattar inte innehållet som påhoppande, det försvinner heller inte i bruset av klassiska annonser. Dessa två komponenter ökar chansen till att konsumenten tar åt sig innehållet och det som erbjuds.
Native annonsering exempel
Här är två exempel på reklam med nativeartiklar som vi publicerat på Företagande.se.
En artikel med Qred som publicerades på sajten. I artikeln (syns inte på bilden) placerade vi kundens youtube-klipp.
Nästa exempel på native annonsering är BMW där vi publicerade artikeln på sajten och skickade ut den i nyhetsbrevet.
Tips för lyckad native annonsering:
- Relevant innehåll
En native annons ska vara tillföra något till läsare. Väck känslor, skapa engagemang eller informera. Försök att hitta en intressant vinkel eller twist inom din bransch. Försök att hitta argument från ett nytt perspektiv. Spännande fakta och listor är innehåll som ofta lockar klick.
- Kvalité
Underskatta inte kraften en genomarbetad text har. Investera i en skribent. Om innehållet fokuserar på fel argument blir inte annonsen träffsäker, avsändaren uppfattas istället som oseriös. Ta hjälp av en copywriter, deras arbete går ut på att skriva fram rätt känsla som leder till resultat.
- Mer än bara sälj
En native annons är längre än traditionell reklam. Använd utrymmet för att bygga en relation till konsumenten. Låt ert företags värden lysa igenom i texten. Hjälp läsaren att förstå, att lära sig mer - dela på kunskap.
- Annonsmärk alltid
Native annonsering är likt en kameleont svår att peka ut och misstas ofta som vanligt content. För att skapa schysst native annonsering som inte uppfattas som redaktionellt innehåll är det viktigt att annonsmärka. Tänk på att en natives primära syfte inte är att sälja, utan att bygga en trovärdig relation till potentiella kunder. Enligt marknadsföringslagen ska även konsumenten tydligt uppfatta innehållet som annons.
Vill du ha prisförslag eller vill veta mer?
Fyll i formuläret så hör Timmi Jofur av sig.