Litet nystartat AB med kontantmetoden - hjälp!

1
Hej,
Hoppas på att kunna finna någon lite mer kunnig själ här, som kan hjälp mig i denna djungel. Till årsbokslut kanske det blir aktuellt att ta in konsulthjälp men behöver fylla på kassan före dess 🙂

Har ett nystartat AB med kontantmetoden.
Mina frågor;

- Jag har hört om mindre bolag som redovisar hela varuinköpet som kostnad direkt och ej bokför upp som varulager. Jag har dock valt att boka upp inköp som varulager, rätt eller fel?
Hur ska en korrekt bokföring se ut vid ex varuinköp på 800 kr + 200 kr moms, totalt 1000 kr, som betalas mot bankkonto och bli en del av varulagret?

- jag köper delvis varor från Sverige och delvis import från Kina. Tidigare har jag bara bokat upp ingående moms för inköp från Sverige men ska nu bokföra första importmomsen. Hur gör jag rent konkret? Sett exempel som gör att jag får lite smått panik! Behöver jag anlita experthjälp nu? ?

Tusen tack på förhand! ?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.