– Vi har cirka 300 bilar i koncernen, varav 190 inom Byggbeslag. Eftersom vi har både personbilar och servicefordon av olika märken – Volvo, Volkswagen, Kia och Tesla – behöver vi en flexibel försäkringslösning som täcker hela vår bilpark, säger Jan Lithman.
Företaget som arbetar med lösningar inom lås, säkerhet och inredning använder sig av Volvia för alla sina bilar. Jan Lithman upplever att Volvia ger honom och hans kollegor precis det de behöver: snabb hantering och enkla processer.
– Smidigheten är viktigast, det måste vara enkelt. Blir du påkörd, är du redan irriterad och ser alla problem framför dig. Då vill du inte tjafsa, utan att allt löser sig smidigt. Med Volvia är det precis så – jag brukar uppmana förarna att ringa in, så löser Volvia 90 procent av fallen direkt på telefon, utan krångel, säger Jan Lithman.
Läs mer om Volvias företagsförsäkringar här
Smidighet som sparar tid
Byggbeslag har verksamhet över hela Sverige, från Malmö till Kiruna. Med så många bilar och förare spridda över landet är det viktigt att skadorna rapporteras snabbt. Volvia har skapat tjänster för att underlätta för både Jan Lithman och förarna.
– Volvia skickar automatiskt en uppdatering via mejl så snart en skada anmäls, vilket gör att jag har full koll på vad som händer med vår fordonspark. Det är en enkel men ovärderlig tjänst, säger Jan Lithman.
När Jan Lithman började på Byggbeslag hade företaget ett annat försäkringsbolag för bilarna. Men det var krångligt med betalningarna eftersom årspremien gick till koncernen, som sedan skulle debitera respektive företag. Enligt Jan var det riktig rörigt att hantera debiteringen av försäkringspremierna. Idag fakturerar Volvia istället varje månad direkt till leasingbolaget eller respektive företag vilket är betydligt smidigare.
– Från början hade vi nästan enbart Volvobilar och då var valet av Volvia naturligt. Men 2019 gick vi över till Volvia helt och hållet, även för våra andra bilmärken, för att göra administrationen enklare. Att ha allt hos ett och samma försäkringsbolag har visat sig vara både praktiskt och tidseffektivt, säger Jan Lithman.
En trygg samarbetspartner
När det kommer till skadehantering är det bästa tecknet på att allt fungerar som det ska, att Jan Lithman sällan hör några klagomål om ärendena som Volvia hanterar.
– Om det skulle vara problem skulle jag höra det direkt från våra förare. Men oftast är det tyst, vilket är ett bra tecken. När de ringer och löser saker med Volvia, brukar jag inte behöva följa upp, vilket sparar tid både för dem och för mig, säger Jan.
Att ha en pålitlig försäkringspartner som Volvia har varit en stor fördel för Byggbeslag och bidragit till företagets lönsamhet och effektivitet. Det har gett Jan Lithman lugnet att veta att vagnparken är i trygga händer när olyckan är framme.
Men för ett företag med en så pass stor bilflotta är det också viktigt att ha försäkringar som inte bara är prisvärda – utan också erbjuder omfattande skydd och snabb service när det behövs som mest.
– Det finns alltid billigare alternativ, men för oss är det viktigt att försäkringen täcker våra behov. Vi har haft bra förhandlingar med Volvia genom åren och även om det ibland kan bli diskussioner kring pris har vi alltid hittat en helhetslösning som fungerar.
Läs mer om Volvias företagsförsäkringar här