När det är dags att anlita en talare till konferensen eller kickoffen ligger det nära tillhands att välja en inspirations-eller motivationstalare, vars främsta uppgift är att peppa och underhålla sin publik. Företag som vill maximera effekten av den talare man anlitar bör tänka mer långsiktigt och anlita en talare som kan leverera ett mer djupgående och utvecklande budskap, utan att göra avkall på underhållningsvärdet.

– Marknaden för inspirations- och motivationstalare har vuxit snabbt på senare år. Dessa talare fyller en viktig funktion när medarbetarna behöver en extra skjuts i rätt riktning, men i företag som exempelvis står inför stora utmaningar eller omorganisationer behöver mer än en talare som bara säger att allt är möjligt och att positivt tänkande är universallösningar på alla problem och utmaningar, säger Kelly Odell, föreläsare och utbildare inom ledarskap och förändring och författare till Mänskligt ledarskap - 10 budord för den (o)fullständige ledaren. 

Motivationstalarens effekt riskerar att bli kortvarig 

Inspirationstalare är experter på att få igång sin publik, att göra dem taggade och lämna åhörarna med en härlig känsla av att allt är möjligt. Även om det är en kraftfull känsla så klingar effekten av den här typen av föreläsningar ofta av relativt fort. Den eventuell motivation som motivationstalaren lyckats väcka i individen tenderar att försvinna och sällan lämna några konkreta avtryck i individens vardag och verklighet på jobbet.

Ett tips när det är dags att anlita en talare är därför att fundera på var verksamheten befinner sig just nu och vilken extern hjälp ni kan behöva för att göra det lättare för medarbetarna att hantera situationen. Ta er tid till en dialog med talaren, då kan han eller hon planera och utforma sitt framförande utifrån era önskemål.

Maximera effekten av föreläsningsinvesteringen

– Mental träning och positivt tänkande är effektiva och användbara metoder, men medarbetare som lyssnar till en extern talare på en konferens är ofta i behov av ett mer nyanserat budskap. Att låta medarbetarna lyssna till en talare är en relativt stor investering, inte minst i lönekostnader för medarbetarna. Jag vill därför uppmana företag att tillvarata tiden på ett klokt sätt genom att ställa krav på att talaren framför ett budskap som bidrar till kompetensutveckling, förändringsvilja och nya arbetssätt. Ta er tid att förklara för talaren vad ni vill ha ut av framförandet och vilken effekt ni hoppas det ska ge. På så sätt får ni en skräddarsydd föreläsning som verkligen tar fasta på er förändringsagenda, säger Kelly Odell.

Han menar att endimensionella budskap med fokus på ”quick fixes” och att positivt tänkande löser i princip alla problem till och med kan ha negativ inverkan på individer som upplever att deras utmaningar kräver en mer djupgående lösning än så. Motiverande budskap kan istället bidra till att minska individen motivationsnivå.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

1 kommentarer
2015-02-17 11:14
Intressant artikel. Det är viktigt att ha en dialog med talaren, så att hon/han kan planera och utforma sitt framförande utifrån kundens önskemål. Personligen tycker jag att det är viktigt att talaren engagerar deltagarna under konferensen för att effekten ska bli långvarig. Därför erbjuder jag främst work-shops då deltagarna lär sig mycket mer. Jag vet att många föreläsare satsar på motivation och positivt tänkande utan att erbjuda några konkreta verktyg som deltagarna kan implementera på en gång. Många av dessa föreläsare säger att deras budskap behöver sjunka in för att det ska ge maximal effekt. Jag tror dock att positivt tänkande utan konkret handlingsplan är som en välproducerad film med dåligt manus.
Vill du ha en framgångsrik konferens? Se till att dina föreläsare täcker följande 7 områden:
1) Motivation
2) Inspiration
3) Vision
4) Innovation
5) Ledarskap
6) Samarbete
7) Målsättning
För vissa av dessa områden kan du använda interna föreläsare medan andra delar är bäst med en duktig extern sådan.
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.