För en tid sedan fick jag möjligheten att intervjua Åsa Blomberg som är insamlingschef för företagssamarbeten på Barncancerfonden. Jag tvekade inte en sekund då jag vet att Åsa är duktig och driven, men även för att hon jobbar i en organisation man kanske vanligtvis inte förknippar med försäljning. Här är intervjun.
Klockan är 14:22, tror jag. Upptäcker efter ett tag att telefonen låst sig och att jag inte har någon aning om vart jag är. Jag är på väg till Barncancerfonden för att träffa deras ansvarige för företagsinsamlingar, Åsa Blomberg. Jag har träffat henne tidigare i andra sammanhang men det var ett tag sedan. Jag har två syften med detta möte.
Det första är att tömma henne på all information jag kan och får, i syfte att förstå hur de arbetar med insamling mot företag. Är det något jag missat eller är det samma som i alla uppdrag?
Det andra handlar om hur de kommunicerar sitt budskap och vad som är viktigast att tänka på för att bli en uppskattad aktör och tränga igenom bruset av alla andra som ringer.
Bakgrund
Jag har förnärvarande ett uppdrag där jag hjälper organisationen Hem och skola med sin insamling. Efter att jag hade satt mig in i organisationens framtidsplaner så var jag med tidigare prestationer i bagaget rätt kaxig och i ärlighetens namn väldigt ignorant inför vilken insats som krävdes av mig.
Att sälja är något jag älskar, men jag har tröttnat på att jobba för stora organisationer som enbart tänker på sig själva och lägger mindre fokus på kundnytta. Jag kände mig lite som spindelmannen, ”med stora krafter kommer stort ansvar”, eftersom jag vet att jag kan sälja men vill samtidigt inte arbeta med eller sälja något jag inte tror kan skapa nytta för någon.
Att använda min kunskap och erfarenhet för att hjälpa en organisation som arbetar för att skapa ett bättre samhälle kändes som ett klockrent uppdrag. Det är svårare än jag någonsin kunde föreställa mig men jag växer som människa, entreprenör och säljare. Jag älskar verkligen det jag gör idag.
Efter 1,5 år så inser jag att det måste finnas mer än vad jag förstår för att lyckas med det här uppdraget. För den dagen man tror sig vara fullärd har man ju egentligen inte lärt sig något alls, så här är jag nu. Jag har bestämt mig för att träffa och lyssna på de som har lyckats och se hur jag utvecklas och om jag kan använda något av det för att bli ännu bättre i min roll.
Intervjun med Åsa
När telefonen kommer igång igen så ser jag att klockan är 14:31. Mötet var bokat kl 14:30 och jag försöker verkligen vara noggrann med att hålla tiderna, samtidigt som jag lärt mig att man kommer långt med att vara mänsklig, så jag ringer för att berätta att jag blivit sen.
Medan jag blir glad av att höra hur glad hon låter över att höra min röst så förklarar jag läget och vi skrattar gott åt situationen. Jag berättar att jag är på väg och skyndar mig så mycket jag kan.
Märkligt hur beroende jag har blivit av all teknik. För tio år sedan hade jag varit på plats fem minuter innan för att jag inte haft en GPS att förlita mig på, tänker jag medan jag vänder och går åt motsatt håll ca fyra kvarter innan jag känner igen mig.
Väl på plats så får jag kaffe och lite snacks innan vi sätter oss i ett konferensrum.
Jag känner mig glad av att vara här, det är ljust, folk känns genuina och det finns en stolthet i atmosfären över det man gör som faktiskt går att ta på. BFC är otroligt duktiga på att kombinera affärsnytta med CSR och det är något jag är enormt nyfiken på att förstå.
Jag börjar med att fråga Åsa Blomberg vad hon känner till om det uppdrag jag har idag och förklarar kortfattat min situation. Direkt får jag tips på hur jag ska tänka och jag märker att det finns en hel del erfarenhet samt intresse av försäljning som vi båda delar.
När jag är klar med min korta introduktion tittar jag på klockan och inser att jag ligger ca 15 minuter back och fokuserar därför snabbt på att ställa de frågor jag vill ha svar på.
Först och främst, tack Åsa för att jag fått komma hit. Vad har du arbetat med tidigare och vad var din första kontakt med sälj och entreprenörskap?
Jag är civilekonom och har från start arbetat med försäljning. Min absolut första roll efter universitetet var som säljledare på ett bolag som sysslade med finansiell rådgivning. Efter det började jag på Telia Data och arbetare sedan under många år inom IT-sektorn. Bland annat på Razorfish under dotcom-eran som affärsområdeschef, inleder Åsa.
Vad är det häftigaste du själv varit med om inom försäljning? Berätta gärna någon som du är stolt över.
Mitt mest stolta ögonblick kommer från när jag var ganska ung. När jag var 23 år var jag produktansvarig på ett litet IT-bolag som sysslade med att sälja nätverkskort till dåtidens terminaler som med detta kunde användas som en PC (IRMA-kort). Under min tid på företaget skulle USA:s största leverantör av grafikkort hitta en distributör i Sverige och vi var med i upphandlingen bland de riktigt stora drakarna på den tiden. Vi lade ner extremt mycket arbete på att presentera oss som den bästa distributören och jag var ansvarig för själva upphandlingen. Det var ett fantastiskt ögonblick för mig när jag kom till kontoret en dag och möttes av ett jättefång rosor – då visste jag att det var vi som hade vunnit upphandlingen.
Vad innebär försäljning för dig?
Försäljning handlar för mig om att verkligen förstå vad den andra parten har för behov. Med kunskap och insikter är det så mycket lättare att kunna möta exakt de behov kunden har så lösningen blir bra för alla parter.
Vad är ditt tips till säljare och entreprenörer för att lyckas med sin försäljning?
Att vara ärligt och genuint intresserad av din kund. Falskt smicker och säljsnack funkar inte. Ta gärna reda på så mycket du kan innan ni möts.
Hur kom det sig att du sadlade om till BCF efter att ha jobbat i näringslivet?
Det var mest en slump. Jag hade arbetat med utbildningar inom ledarskap, kommunikation och försäljning under fyra år och kände att jag ville göra något annat.
Ni har ju flera fantastiska exempel på hur man kan jobba smart med kampanjer som skapar mervärde på många håll. Hur går det till när ni skapar ett koncept och hur jobbar ni med B2B idag?
Vi arbetar generellt inte med face2face eller telemarketing men vi anlitar ett företag som kontaktar mindre samt mellanstora företag för vår räkning. Dock får vi mycket inkommande förfrågningar som vi har säljare som arbetar med att hantera.
Vi är faktiskt otroligt ”bortskämda” i det att företag känner till oss så väl, så många gånger handlar det om att företag hör av sig till oss, eller så ringer vi och bokar förutsättningslösa möten med företag för att vi vill se om vi kan hitta ett samarbete.
Jag kommer ju från näringslivet själv och det känns otroligt härligt att jobba på en organisation där vi bemöts med intresse och uppskattning som öppnar många dörrar direkt. Då kan vi lägga mer fokus på att verkligen skapa samarbeten som är bra för företagen.
Just det, intressant. Med bakgrund i näringslivet, hur ser du att skillnaden är med att jobba i en välgörenhetsorganisation kontra annan typ av försäljning?
Jag ser faktiskt ingen skillnad egentligen. Grundjobbet är detsamma och det handlar om att paketera samt vara tydlig i sin kommunikation oavsett vad du erbjuder. Det jag främst bidragit med är nog att ta in säljtänket och strukturera själva säljet så vi som arbetar med företagsinsamling ser det som ett säljjobb med allt vad det innebär.
Hur började ni på BCF arbetet och vad hände som gjorde att ni hamnade på nästa nivå?
1979 beslutades att man skulle stänga ned Sveriges enda barncancerklinik med motiveringen att ”barnen ändå inte överlevde”. Det ledde till ramaskri både bland föräldrar och sjukvårdspersonal och efter ett enormt lobbyingarbete lyckades man rädda kvar barncancerkliniken. 1982 grundades Barncancerfonden med syfte att arbeta med opinionsfrågor för att driva frågan om barncancer och samtidigt insåg man att det krävdes mer forskning för att lära sig mer om de diagnoser av cancer som drabbar barn om man skulle kunna rädda fler barn.
Idag har vi också sex barncancerföreningar runt om i Sverige som på lokal nivå arbetar med att stötta drabbade familjer och barn i vardagen.
Insamlingsarbetet har till största delen varit inriktad mot privatpersoner och det är främst under senare år som fokus har lagts på att även arbeta med företagspartners. För 4 år sedan började vi årligen att genomföra ett event med fokus på CSR-frågor (CSR= Corporate Social Responsibility). Vi kallar de för Fokus CSR och i samband med det tar vi fram ett företagsmagasin fokuserat på CSR-frågor som vi kallar för Magazine of Hope. Syftet med eventet är att Inspirera samtidigt som vi höjer kunskapen om CSR eller socialt ansvarstagande. Till eventet bjuder vi in både befintliga partners och presumtiva nya företagspartners. Vi vet också att det är viktigt att visa upp vilken effekt våra insamlade pengar har. Tack vare den forskning som skett under de senaste 40 åren så kan 80 % av alla barn som drabbas räddas.
Eftersom barncancer är varje förälders mardröm så är det mycket viktigt hur vi kommunicerar i vår reklam. Därför lägger vi idag fokus på ”hoppet” vilket innebär att all kommunikation vi gör idag fokuserar på att vi fyller den blå stolen med ett barn igen. Ordet ”hopp” är således mycket starkt för oss och våra värdeord är hopp, mod och ansvar.
Ni har byggt upp ett starkt varumärke där företag och privatpersoner oftast tar emot er med öppna armar. Vad kan du ge för tips till andra organisationer och företag som vill hamna i det läget?
Vi börjar alltid ett samarbete med att förstå kundens verksamhet och vilka utmaningar man brottas med. Ju större kunskap vi har desto bättre kommer vi att vara på att skapa ett samarbete som är värdeskapande för företaget. Att paketera tidigare case och visa på hur andra företag har lyckats med sitt CSR-arbete är också en framgångsfaktor. Långsiktighet och fokus på medarbetarna är också mycket viktiga faktorer i ett framgångsrikt samarbete, förklarar Åsa.
Det är med andra ord tips som vilken entreprenör som helst kan ta till sig?
Ja, försäljning fungerar likadant vad man än jobbar med i grunden.
Slutligen skulle jag vilja veta. När ni rekryterar, vad letar ni efter, hur ser en kravspecifikation ut?
Vi är väldigt noggranna i våra rekryteringar och har som målsättning att nya medarbetare ska tillföra kompetens som vi saknar. Det innebär att vi söker folk med gedigen erfarenhet inom det område där vi ska tillsätta en person.
Vilken häftig inställning, det tror jag att många kan ha nytta av att tänka på, tack så mycket och lycka till med ert uppdrag.
Tack själv och lycka till du med, avslutar hon leende.
Efter mötet så känner jag mig fylld av hopp och glädje, vilken energiboost att träffa någon som likt jag har hamnat i CSR och som har samma tänk kring försäljning som jag själv har.
Tydligen har man lärt sig något med åren, även om teknik inte är en av de sakerna, tänker jag när jag besviket upptäcker att min inspelning avbrutits när jag fått mail, samtal och SMS. Jag hade missat att byta till flygplansläge. Tillbaka på kontoret med mötet färskt i minnet skriver jag snabbt ner allt jag kommer ihåg.
Jag hoppas att den varit till nytta och gagn för dig som läst den.
Nästa intervju blir med Tobbe Trollkarl där han berättar om vad som driver honom samt ”hemligheten bakom hans framgång”. Efter det får vi höra hur Tankeläsaren och manipulatören Henrik Fexeus ser på sälj och entreprenörskap.
Jag som intervjuar heter Ramsus Biasi och mer om mig samt mina tankar kan ni läsa om här.