Ett område som det här blir tydligt inom är e-handel. En mängd olika IT-lösningar som inte hänger ihop medför problem vad gäller att få hela processen att fungera smärtfritt. För att tala klartext: omsättning minskar och lönsamhet äts upp av en mängd IT-lösningar som krånglar, erbjuder undermålig funktionalitet och vars drift är tidskrävande.
Alla kanaler tillsammans
Lösningen på problemet ovan är använda en plattform som gör hela e-handelsprocessen, från marknadsföring, till leveranser av köpta varor, så enhetlig och smidig som möjlig. Det innefattar en enda vy av data, som är tillgänglig för alla intressenter och kringliggande applikationer.
Om det behövs ska plattformen kunna användas för att hantera både e-handel och fysiska butiker, samt utnyttja synergier mellan de båda typerna av försäljning. Det är en typ av lösning som brukar benämnas omnikanal. Det inbegriper marknadsföring, kundrelationer, ta emot order, hantera betalningar och returer, överse logistik, analyser data, med mera. Och det måste fungera lika bra med kassasystemet i en butik, som med onlinebetalningar.
Det kanadensiska företaget Shopify erbjuder en populär plattform med bred funktionalitet för både modern e-handel och fysiska butiker. Birk Angermann, Shopifys chef för tekniktjänster i Europa, framhäver vikten av att kunna bygga ut plattformen med ny funktionalitet.
– Det ställs kontinuerligt krav på ny funktionalitet. Ett aktuellt exempel är ”social selling”, till exempel via TikTok, som blir allt populärare. Därför är det viktigt att snabbt kunna tillhandahålla nya funktioner, säger Birk Angermann under ett besök i Stockholm.
Bygg, förvärva och integrera
Det finns flera olika sätt att bygga nya funktionalitet, till exempel för försäljning via TikTok. Förutom att leverantörer som Shopify förser sina plattformar med nya funktioner på egen hand kan de se till att det blir enkelt för tredjepartsföretag att göra tilläggsmoduler. Ett ytterligare sätt är att förvärva andra mjukvaruföretag, som erbjuder funktionalitet som saknas.
– När vi förvärvar företag bygger vi in deras lösningar i vår plattform direkt. Annars finns risken att vi kommer att erbjuda en samling olika lösningar som inte fungerar så bra tillsammans, säger Birk Angermann.
Här framhävs också vikten av inte tappa bort det övergripande målet under arbetet med alla detaljer i en e-handelsplattform:
– Vi strävar efter att göra handel bättre för alla. Vi ägnar oss åt att skapa tekniklösningar för att hantera marknadsföring, betalningar och logistik, avslutar Birk Angermann.