Vad krävs för att skapa framgång i en osäker värld? En djärv och risktagande visionär som ledare? Snabba förändringar? En radikal förändring på insidan för att möta omvärldens radikala förändringar? Jim Collins har i Great by Choice stuckit hål i flera företagsmyter.

Jim Collins och hans team erkänner att deras studie inte visade vad de hade förväntat sig. De trodde att 10-gångersföretagen (de företag som hade en aktiekurs på över tio gånger mer än närmsta jämförelseföretag) reagerade på en volatil, snabbrörlig värld fylld av nya möjligheter genom att sträva efter aggressiv tillväxt, göra radikala förändringar, stora språng och surfa på Nästa Stora Våg, om och om igen. 

Istället visade det sig att ledarna för 10-gångersföretagen arbetade på ett helt annat sätt. De var betydligt mer systematiska. De observerade vad som fungerade, kom på varför det fungerade och byggde verksamheten på beprövade grunder. Ledaren räknade ut när de skulle vara snabba och när de inte skulle vara det. Dessutom ändrade sig 10-gångersföretagen mindre än sina jämförelseföretag.

10-gångers företagen tog fram konkreta, tydliga, intelligenta prestationsnormer som de följde rigoröst och höll företaget på rätt spår. Jim Collins kallar metoden 3-milamarschen.

Mer av Anna-Sofia: I fredstid – vässa dina vapen

3-milamarschen

Den här tänkvärda historien är hämtad från Jim Collins bok Great by Choice.

Vi föreställer oss att en man står med fötterna i Stilla havet i San Diego i Kalifornien och ser in mot land. Han är på väg att ge sig ut på en vandring på närmare 500 mil, från San Diego till Maine. 

Den första dagen går han tre mil och kommer ut ur själva staden. 

Den andra dagen går han tre mil. Och den tredje dagen går han återigen tre mil och ger sig in i öknens hetta. Det är riktigt varmt, uppemot 40 grader, och han skulle gärna vilja vila i svalkan i tältet. Men det gör han inte. Han sätter igång och går sina tre mil.

Mannen håller takten och går tre mil per dag. 

Sedan blir vädret lite svalt och behagligt och det är till och med medvind. Han skulle orka gå betydligt längre. Men han håller igen och tar det lugnt. Han håller sig till tre mil.

I Colorados höga berg råkar han ut för snö, blåst och temperaturer på minus tjugo grader. Då vill han inget hellre än att stanna i tältet. Men han stiger upp. Han klär på sig. Han vandrar sina tre mil.

Han fortsätter framåt – tre mil, tre mil, tre mil, - och når de stora slätterna och underbart vackert vårväder. Han skulle orka gå sex eller sju mil på en dag. Men det gör han inte. Han håller takten och går sina tre mil. Och slutligen kommer han fram till Maine.

Nu föreställer vi oss att en annan man ger sig av från San Diego samma dag. Fylld av entusiasm inför den förestående vandringen går han sex mil första dagen.

Han vaknar utmattad efter den första dagens kraftansamling och när han vaknar är det nästan 40 grader varmt. ”Det där tar jag igen när det blir bättre förhållanden” Han håller kvar vid detta mönster – går längre sträckor när vädret är bra, klagar och stannar i tältet när det blir dåliga dagar – under sin vandring genom västra USA.

Nästan framme vid Colorados höga berg blir vädret strålande och han satsar för fullt – nu går han sex – sju mil per dag för att ta igen det han förlorat tidigare. Men sedan, när han är totalt slutkörd, råkar han ut för ett kraftigt vinteroväder. Han stryker nästan med och kryper in i tältet för att invänta våren.

När våren äntligen kommer, stapplar han vidare mot Maine. När han kommer fram till Kansas City, har den första mannen redan nått Maine, tack vare sin outtröttliga 3-mila-marsch. Och han vinner förstås, med stor marginal dessutom.

Vad betyder detta för dig?

Trägen vinner. Sköldpaddan vinner över haren. Det är regelbundenheten, inte dagarna med inspiration, som skapar framgång.

Följ dina egna mål även de dagar då det känns tungt. Håll tillbaka, och spara på krafterna, de dagar då det känns lätt. 3-milamarschen skänker ordning i kaos och stabilitet mitt i en virvlande röra.

Se även: 3 nycklar för varaktig framgång med företaget

Sätt upp din egen 3-milamarsch

Om du vill sätta upp en bra 3-milamarsch, se till att den har följande egenskaper:

1. Tydliga riktmärken för resultatet

2. Självvalda begränsningar

3. Lämplig för företaget i fråga

4. I stort inom företagets förmåga att uppnå

5. En lämplig tidsram – tillräckligt lång tid för att klara, men ändå tillräckligt kort för att vara effektiv

6. Företaget har själv infört den – den kommer inte utifrån

7. Genomförd med hög grad av konsekvens

Vad kan du lyckas med om du använder dina resurser på detta medvetna sätt?

Läs vidare: Gör som företagen i mästarklass: Skjut först provskott, sedan kanonkulor

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2020-12-20 20:34
Håller med om att det är otroligt viktigt med att ha klara och definerade mål att arbeta mot. Det är lätt att tappa fokus och att det blir rörigt som företagare om man inte har klara mål http://www.mindjonna.se
Se svar (1)
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.