Hej[br][br]Om du har en s.k. unik idé så måste den vara självsäljande, annars kostar det förmodligen en massa pengar att marknadsföra. Om det däremot finns konkurrenter så har du alla möjligheter att fånga upp det som dom gör mindre bra. Du har alltså mer än halva av det "farliga" jobbet gjort![br][br]Sätt dig och knappa runt på företagens hemsidor och anteckna fördelar, nackdelar, erbjudanden, produktbeskrivningar, kundmöjligheter, etc, etc.. Leta även efter vilka kanaler dom använder i sin marknadsföring och hur dom "ser ut" i sin marknadsföring.. Då vet du själv vilka kanaler som fungerar bäst, och hur du skall synas ännu bättre.[br][br]Glöm inte heller att ta reda på hur deras mjuka värden ser ut. Alltså hur dom behandlar sina kunder, hur dom hanterar olika ärenden (kundtjänst, produktion, reklamationer, leveranser, förpackning med mera). [br][br]När du gjort analysen börjar du planera hur ditt företag skall se ut. Använd underlaget från analysen och krydda det med dina egna tankar och funderingar. [br][br]Sedan sparkar du igång med idén åker lite snålskjuts på de andra, men du kör säkert och riskerar inga stora misstag som kan rasera det hela. Tvärtom kan du fokusera på dina möjligheter att förverkliga idén och använda redan beprövade vägar för att bygga upp en grundstomme i företaget. [br][br]Varje kvartal, halvår eller år så reviderar du dina aktiviteter för och se om allt gick som du tänkte, vad som gick mindre bra, och vad som gick över förväntan. Jobba sedan med en ny analys och fortsätt så genom hela uppbyggnaden.[br][br]När du har kommit till en stolpe där du inte längre kan se vad de andra missar har du nått samma nivå. Det är då du kan använda det intjänat kapital till att slå dig ifrån konkurrenterna och våga testa obeprövade, men möjliga vägar.[br][br]En viktig sak man ofta glömmer är att de som får ditt företag att växa är kunderna (!). Glöm aldrig att stämma av med dom om hur deras uppfattning är om dig/ditt företag. Glöm inte att fråga vad det var som gjorde att dom handlade av just dig, hur dom upplever produkten/tjänsten och vad dom anser vad som kan göras ännu bättre.[br][br]Det är minst lika viktigt att följer upp dina mest lönsamma kunder som dina minst lönsamma kunder. [br]Dom sitter på en otroligt värdefull information![br][br]För att falla tillbaka på ämnet så ÄR konkurrenter bra, eftersom dom får dig att bli ännu bättre.. ;)[br][br]EDIT/[br][i]OM jag får låna tråden lite så vill jag tipsa om denna tråd; http://www.foretagande.se/index.php?option=com_smf&Itemid=10011&topic=2664.15 där bland annat Redkon, Robaino & Mojo skriver om att kopiera...[br][br](Glöm inte att rösta förresten, det är bara ett par dagar kvar. Sedan kommer en slutkläm från mig ;) )[/i]