Projektarbete - starta ett franchiseföretag

13
Hej

Jag har som projektarbete på gymnasiet att ta reda på så mycket som möjligt om franchising, samt som kronan på verket starta - teoretiskt - ett franchiseföretag (dvs. skriva hur jag skulle ha gjort).

Affärsidén är att sälja svensk mat i mcdonaldsformat - du kan köpa tex. älgkött, svenska köttbullar, pannkakor osv, men du får det efter 2-3 minuter, som på mcdonalds.

Det börjar med en restaurang, och ska sedan sprida sig. Jag avslutar när företaget blivit internationellt. På vägen dit måste jag lösa alla problem som skulle kunna uppstå, om företaget fanns i verkligheten. Vad stöter man på för problem, som ägare av ett franchiseföretag? Vad är de vanligaste?

Tänkte höra ifall det var någon som hade några tips på saker jag måste få med, samt någon som kunde kommentera affärsidén.

Vore väldigt snällt om någon kunde tänka sig att läsa igenom hela worddokumentet (just nu 4 A4) och komma med tips, isåfall är det bara att skriva ett svar här på forumet, eller mejla; gustavsson_john@hotmail.com

/John G
758
9
Menar du att du ska vara ägare till en franchisekedja med restauranger som servera[br]Svensk mat eller menar du att du ska vara ägare till en av dessa restauranger.[br]Det är en viss skillnad på detta och vilka problem som kan tänkas uppstå.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
13
Ägare av hela kedjan, alltså franchisegivare, inte franchisetagare:)[br][br]Ledsen om det var otydligt.[br]/John G
758
9
Kan tänka mig att det är ungefär samma problem som dom har som sysslar med nätverksförsäljning typ Herbalife. Avhopp och en ständig kamp om att få in nya medlemmar i kedjan.[br][br]Jag läser gärna igenom vad du har skrivit i ämnet :nicka[br][br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
13
Åh, tack så mycket. Din emailadress?[br]Om du inte vill lägga ut den i forumet är det bara att du skickar ett mejl till mig, så får jag den ju; gustavsson_john@hotmail.com[br][br]Dessa problem ska jag lösa (de är de jag tänkt på hittills, och de du föreslog):[br]- Avhopp från styrelsen[br]- Någon anställd, eventuellt en franchisetagare, avslöjas med att ha nazistiska sympatier (detta är ju en helsvensk restaurangkedja, så sådana idioter kan man råka dra till sig)[br]- Dålig hantering av varor, produkter innehåller mycket tillsatser (svenskarnas kemifobi når hela tiden nya nivåer). [br]- Invandrare DO-anmäler en franchisetagare för diskriminering efter att ha vägrats anställning.[br][br]Fler förslag?:)[br][br]/John
720
3
[br][br]Jag tycer nog att du fokuserar på fel saker som tänkbara problem:[br][br][quote author=JohnG link=topic=4115.msg19272#msg19272 date=1216945232][br][br]- Avhopp från styrelsen[br][/quote][br][br]Ett avhopp från styrelsen är i sig inte ett problem för företaget, i synnerhet inte för ett företag av en den kalibern du skissar på. Det kommer ju ändå att finnas folk var i styrelsen som gör den beslutsför även om en hoppar av. Problemet ligger väl snarare i hur bolagets i så fall har skötts eftersom ett styrelseavhopp ju oftast beror på att den leamote inte längre vill vara med och ta ansvar för beslut som tagits eller på att man har fått en onflit mellan de olika ledamöterna eller mellan styrelse och VD. Ett avhopp är alltså inte ett problem utan ett symtom på ett problem. [br][br][quote author=JohnG link=topic=4115.msg19272#msg19272 date=1216945232][br]- Någon anställd, eventuellt en franchisetagare, avslöjas med att ha nazistiska sympatier (detta är ju en helsvensk restaurangkedja, så sådana idioter kan man råka dra till sig)[br][/quote][br][br]Är det en anställd så får du ju själv ta på dig ansvaret för att ha gjort en dålig rekrytering och det är inte mycket du kan göra åt det. Trots allt så ju de anställda i franchisgivaren rätt anonyma och vad de har för personliga åsikter och värderingar lär knappast påverka konceptet.  Jag menar, har du ex en aning om vilka det är som driver Mconalds Sverige och vad de står för.[br]Gäller det en franchietagare så är det etyligt lättare, skriv in i avtalet bara vad de inte får tycka. Bryter de mot avtalet så är det bara att säga upp avtalet.[br][br][quote author=JohnG link=topic=4115.msg19272#msg19272 date=1216945232][br]- Dålig hantering av varor, produkter innehåller mycket tillsatser (svenskarnas kemifobi når hela tiden nya nivåer). [br][/quote][br][br]Det här är ju den biten som kommer att ligga på ditt ansvar som franchisgivare. Det gäller ju att du kollat upp de produkter du väljer ut till sortimentet innan du skriver avtal på dem. Hur de sedan hantaras på restaurangerna reglerar du återigen i avtalet. [br][br]Jag skulle nog istället se andra saker här som dina verkliga problem, utifrån egen erfarenhet.[br]Du skriver avtal med en leverantör om ex älgkött och börjar med att lova beställningar på 10 kg i veckan. Du har försäkrat dig om att leverantören är införstådd med din utveckling och han lovar att det inte är några problem även när du kommer upp i volymer om 200 kg i veckan. Efter 4 månader är du uppe i beställningsvolymer på 30 kg i veckan och redan där blir det problem med leveranserna. I det läget får du höra att han trodde alrig du skulle gå vidare med din satsning och absolut inte så snabbt och just nu har han inte den kapaciteten. För att klara 200 kg måste han bygga nya liner och det hade han tänkt göra av vinstepengarna för de första åren för han var övertyga om att det skulle ta flera år att nå nåra volymer i försäljningen. Nu har du ett verkligt problem att ta tag i.[br][br][quote author=JohnG link=topic=4115.msg19272#msg19272 date=1216945232] [br][br]- Invandrare DO-anmäler en franchisetagare för diskriminering efter att ha vägrats anställning.[br][/quote][br][br]Inte ditt problem utan franchistagarens. Vill du vara säker på att det inte ger någon badwill för namnet så ser man bara till att detta är reglerat i avtalet från början att man inte får göra så.[br][br]
13
Du har helt rätt i att det rent formellt inte är mitt problem om någon anställd på en av mitt företags restauranger avslöjas med medlemskap i Nationalsocialistisk front eller något i den stilen, men fortfarande så kan ju någon nyfiken journalist ringa upp mig, som ägare till kedjan. Att då bara säga "Inga kommentarer!" och slänga på luren gör knappast läget bättre.[br][br]Den där älgköttssituationen däremot måste jag ta med, tack för tipset:)[br][br]Handlade väl mer om ett styrelseavhopp där styrelseledamoten samtidigt går ut i media och snackar illa om företaget och sänker marknadsvärdet eller dylikt.[br][br]OK, får utveckla det där med dålig produkthantering lite, tex. vag formulering i kontraktet som öppnar för extremt mycket tolkningar, som sedan måste akutåtgärdas. [br][br]Fler förslag på kriser/problem som kan uppstå?:)[br][br]/John
720
3
[quote author=JohnG link=topic=4115.msg19278#msg19278 date=1216982497][br]Du har helt rätt i att det rent formellt inte är mitt problem om någon anställd på en av mitt företags restauranger avslöjas med medlemskap i Nationalsocialistisk front eller något i den stilen, men fortfarande så kan ju någon nyfiken journalist ringa upp mig, som ägare till kedjan. Att då bara säga "Inga kommentarer!" och slänga på luren gör knappast läget bättre.[br][br][/quote][br][br]Okey, men var det inte ett franchisesystem det gällde. Du kommer inte att vara ägare till kedjan bara till själva varumärket. Varje restaurang har sin egen ägare som själv är ansvarig för sin personal. Du som (en av) ägarna (för jag ser inte hur en ensam person ska kunna skapa ett företag om detta både organisatoriskt och framförallt när det gäller kapital) Du lär aldrig kunna varken delta i eller hålla koll på personalen i varje enskild restaurang (se där har du svaret till jornalisten).[br][br]De enda restaurangerna som du själv kommer att delta aktivt i är ju de referensobjekt du måste starta i egen regi från början. Men inte ens där lär du inte kunna göra så mycket åt rätten för alla att behålla ett jobb oavsett vilken politisk färg man har. 
13
Okey, I get your point:)[br][br]Nå, somsagt, fler förslag?:)[br][br]/John
1616
6
Se till att ta fram ett varumärke som är internationellt gångbart och varumärkesskydda det inom rätt klasser och för avsedd internationell verksamhet.[br][br]Bearbeta upp ett övergripande profilprogram för hur fanchiseföretagarna får och ska använda företagets grafiska och textmässiga profil/budskap. Kolla även över hur ni kan samköra annonsering mellan franchisingföretagarna så blir annonseringen mer kostnadseffektiv och verksamheten mer centralt knuten vilket inte är oviktigt ur ett centralt ekonomiskt perspektiv.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
13
Ok, tack för tipset:)[br][br]Någon som kan tänka sig läsa igenom hela texten?[br][br]/John G
1616
6
Jag tror det är bra om du förtydligar din fråga. Om du syftar till texten i forumet eller texten som du arbetar med.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
13
Jag menar, är det någon som skulle vilja läsa igenom hela word-dokumentet som jag arbetar med? Ledsen att jag var otydlig. Alltså läsa igenom hela arbetet - för närvarande 4 A4 - och kommentera.[br][br]/John G
456
4
Hej![br]Har precis kommit hem från en vecka på Öland :) [br][br]- Läste nu din text här i tråden och tycker idén verkar intressant. Du får gärna maila över dina 4 A4 så skall jag gärna återkomma med kommentarer. Bara det inte fpr effekt på [i]dina[/i] betyg. [br][br]Som ägare av ett företag aovsett franschise eller inte så har man alltid ett ansvar och kan inte hålla sig ifrån rampljuset även om det är någon "utifrån" som trampar snett så att säga. Du kan alltid förebygga jobbiga situationer genom avtal, men det är ändå ingen garanti att du slipper undan vare sig att det faktiskt kan inträffa samt negativiteten om/när det inträffar.[br][br]Se bara till att du verkligen har underlag för dina beslut och gärna att du använder en fastställd policy eller rutin vid rekryteringar. Om det visar sig att några av dina franshisetagare är nazister, slarvar med mathanteringen eller på annat sätt missförhåller sig så kommer du (..eller företaget) att alltid bli ifrågasatt och man kommer leta efter luckor i både avtal och rekryteringsprocesser. Grejjen är dock att istället för att tillämpa "Ingen kommentar"-stilen så bör man ta tjuren vid hornen och aktivt medverka till att förhindra återkommande problem i fortsättningen. Hur och vad man gör spelar ingen roll, bara åtgärden är trovärdig och är mätbar. Det kommer öka trovärdigheten i varumärket liksom genom detta stöta bort eventuellt tänkbara misskötsamma aktörer...[br][br]Kanske har jag missförstått allting, men maila gärna över dina sidor som sagt så skall du får en konkret input från mig.  [br][br]
13
Tack Deji, snällt av dig... men vad är din emailadress?[br][br]Jag tvekar på att dina eller någon annans kommentarer kan påverka mitt betyg på något avgörande vis, jag söker bara råd från internet då jag inte har någon handledare på sommaren:)[br][br]/John G

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.