[br]Tack swetrot & Jonathan,[br][br]Det är er förtjänst att den här tråden börjar att likna[br]ett sådant både kritiskt och konstruktivt samtal som jag [br]trodde var möjligt att få till stånd på foretagande.se.[br][br]Möjligen är det något i vårt samtal som är intressant[br]eller lärorikt för fler forumanvändare?[br][br]***[br]Tråden handlar alltså om hur man bäst sätter ett[br]"färdigt" koncept för internationell guldhandel i sjön.[br][br]Det handlar alltså enbart om att företaget skall handla[br]med guld, och inte om prospektering eller produktion i[br]egen regi.[br][br]Jag är själv nyckelperson och den som har gjort skissen[br]till den logistik som krävs för att verksamheten skall kunna[br]fungera med kontinuitet och på ett säkert sätt.[br][br]Jag har mer än 10 års erfarenheter i det afrikanska landet,[br]talar språket och har ganska goda uppfattningar om både synliga[br]och osynliga strukturer i kulturen där.[br][br]Härutöver förfogar jag över mer än 50 km2 legala licencer[br]för guldproduktion i två olika gulddistrikt, samt en komplett[br]utrustning för småskalig prospektering.[br][br]Detta som en sammanfattning av bakgrud och nuläge.[br][br][b]---->swetrot[/b][br][br][quote author=swetrot link=topic=6922.msg32692#msg32692 date=1272371619][br]Ditt stora problem är att lösa problemen med den tämligen utbredda korruption som Afrika har. Just guld är en vara där man kan räkna med närgånget intresse av såväl konkurrenter och kollegor i branschen, statstjänstemän som anser sig behöva en avgift för att stämpla ett nödvändigt papper samt beväpnade banditgäng som ibland ikläder sig namnet gerilla.[br][/quote][br][br]Korruption förekommer i landet, men jag har hittills inte upplevt[br]den som "störande". De licenser för guldutvinning som jag har är[br]förvärvade genom en transparent och lagenlig procedur utan några som helst mutor eller konstringar om formalia.[br][br]Efterom guld alltid är en begärlig vara finns det både konkurrenter[br]på uppköpsmarknaden och en uppenbar stöldrisk genom hela[br]handelskedjan.[br]Konkurrenterna är många och har som gemensam[br]nämnare att de är finansiellt svaga och agerar utan formella tillstånd.[br][br][quote author=swetrot link=topic=6922.msg32692#msg32692 date=1272371619][br]Utöver det behöver du någon form av kvalitetskontroll för att säkerställa guldhalten i det producerade. Jag vet ärligt talat inte vilka medel för det som den afrikanska landsbygden erbjuder.[br][/quote][br][br]Din kommentar är mycket viktig och avslöjar att du tänkt till[br]ordentligt.[br][br]Guld från ett avgränsat gulddistrikt håller som regel samma finhet.[br]Den anges som tex 925/1000, vilket motsvarar 22,2 karat.[br](Finheten i sk investeringstackor är 999/1000, vilket i princip är[br]liktydigt med 24 karat).[br][br]Finheten i det guld som guldgrävarna i ett specifikt område [br]levererar kan alltså uppkattas efter en schablon som hämtas[br]ur analys av ett antal prov från området.[br][br]Det levererade guldet innehåller dock en varierande andel andra[br]mineral (sk svartsand), beroende på hur väl finvaskningen av[br]materialet gjorts.[br]Även det oönskade materialet (svartsanden) väger,[br]vilket har betydelse när inköpt vara vägs in.[br][br]Detta är ett "problem" som jag tänkt på och som har genererat[br]ett särskilt kontrollmoment i logistikkedjan.[br]Under kontrollmomentet upptäcks även tex medveten förorening[br]av guldet med tex filspån av koppar.[br][br][quote author=swetrot link=topic=6922.msg32692#msg32692 date=1272371619][br]När de problemen är lösta är det inga större problem att sälja guld vare sig i Sverige eller någon annanstans i världen. Däremot återstår problemet med att Janne Josefsson eller någon annan snart gör reportage om hur den svenske affärsmannen gör guldaffärer som producerats i tämligen primitiva anläggningar där arbetarskyddet består i att man mest har unga personer med snabba reflexer... [br][/quote][br][br]Här uppmärksammar du på ett annat viktigt problem som[br]gäller för all produktion i och handel med länder där levnadsvillkoren[br]är betydligt sämre än i tex Europa.[br][br]I mitt projekt har jag funderat speciellt kring begreppet[br]"barnarbete", som har helt olika betydelse för en europé kontra[br]en afrikan - följdriktigt olika innebörd för "producenten" vs[br]"konsumenten".[br][br]Det är självklart att det är omöjligt att kontrollera att varje[br]guldkorn producerats av "vuxna", och därmed kan inte någon[br]garanti för att "barnarbete" inte förekommit ges till avnämarna.[br][br]Den lösning jag fastnat för är ett ganska lättadministrerat[br]system som sammanfattat innebär att [u]en del av priset [/u] går[br]tillbaka till lokalsamhället där guldet producerats i form av[br]betalda skolavgifter och andra nyttighter som kommer kvinnorna[br]och barnen till del.[br][br]Särskilt denna win-win-win aspekt är central i det planeringsarbete[br]för en dokumentärfilm om projektet som pågår just nu.[br][br][quote author=swetrot link=topic=6922.msg32692#msg32692 date=1272371619][br]Personligen så kan jag tänka mig många otroligt mycket enklare affärer att hålla på med än guld från Afrika.[br][/quote][br][br]Du har rätt igen swetrot.[br]Det finns säkert många affärer som är enklare, och kanske[br]även säkrare än det projektet jag skissar på.[br][br]Att tex sitta hemma och "trejda" på börsen är defenitivt enklare,[br]men knappast roligare eller någon utmaning att tala om.[br][br]Variationen är stor. Det som passar den enes bakgrund, instinkter och[br]intressen passar kanske inte för en annan person.[br][br]Guld är i alla händelser den säkraste vara man kan äga och[br]handla med, sett över alla tider.[br][br]***[br]Tack för alla goda och ifrågasättande synpunkter.[br]Konstruktiv kritik för varje affärsidé lite närmare ett[br]hållbart förverkligande.[br][br]Jag återkommer till Jonathans kommentar.[br][br]
Feedback, kurir, finansiering eller deltagande i nyemission redan 2010?
morgondagensguld@yahoo.se