När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
För att nå kunder är det ibland nödvändigt att själv ta initiativet och ringa upp möjliga kunder innan de ringer en själv. Men detta är enklare sagt än gjort, inte minst för personer som mig som är minst sagt ovana säljare.
Hur brukar ni göra? Hur skapar ni ett avslappnat och positivt samtal så där utan vidare? Det kanske låter väldigt självklart och enkelt, men jag ser det som något av de svårare uppgifterna kring företagandet ifall folk varken känner till företaget eller produkterna. Jag skulle nästan behöva visa kunden massa bilder och infoblad, men det är inte lätt att förmedla information på ett bra sätt via telefon.
Se till att kallt blir varmt.[br][br]Om du har behov av att visa infoblad (Och beroende på vad du säljer) kan en idé vara att ringa upp den presumtiva kunden, kort i 2-3 meningar presentera företaget och nyttan, nämn att du vill gärna bygga starka kundrelationer och undrar om de kan vara intresserade av att du sänder dem en presentationsfolder (där du visar produkt och vad företaget gör). På detta sät tkommer du lätt se vilka som kan vara intresserade och du märker också av vilka du inte behöver skicka till. För gärna dagbok över samtalen och personerna du pratar med. Det ger dig fördelen att lätt kunna följa upp utskicket och presentera produkter närmre eller fråga den presumtiva kunden vilka behov den har. Om den inte har behov av dina produkter så har du möjliheten att kort få en förståelse för varför. Genom att fråga. Det bör du också anteckna för det är till för din utveckling. Även om kunden ibland säger nej kan du försöka sälja in din produkt/tjänst men se upp så du inte försämrar ditt egna varumärke så det gäller att gå varsamt fram. Man kan också använda omvänd psykologi, tacka för samtalet och säga till den presumtiva kunden att denna vet var du och produkterna nu kan nås. I vissa fall kan en 'avsnoppning' faktiskt ge gott resultat. att den presumtiva kunden då tänker; men vad sjutton, det var väl egentligen en seriös produkt, tjänst eller leverantör.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Hej! [br][br]Jag går rakt på sak. Är det så att jag säljer varor/tjänster som behöver visas så bokar jag helt enkelt ett möte med kunden efter jag i telefon har tagit reda på om det finns någon mening att ens besöka honom/henne.[br][br]Gör bara inte misstaget som sååå många säljare gör och tjata hål i huvudet på den du ringer med alla fantastiska egenskaper din produkt har innan du tagit reda på behovet. När du vet behovet kan du börja sälja, inte innan. [br][br]Det kallas väl intervju - fasen och det är något alla säljare borde träna på [i][b]dagligen.[/b][/i][br] [br]Lycka till[br][br]MVH [br][br]R[br]
Lite snabba tips som jag garanterar kommer att ge resultat om du ger dig tid och tar till dig av tipsen.[br][br]1. Börja med att inse att det inte är produkten som du ska sälja, utan dig själv.[br]Personen som du pratar med kommer aldrig att köpa av dig om de inte känner sig trygga med dig som person och att du inte är ute efter att lura någon. När du känner att du upprättat ett förtroende med kunden kan du börja sälja din produkt.[br][br]2. Se dig själv som en rådgivare, någon som sätter kundens intresse i första hand och om de har ett behov, se om du kan fylla det. Kan du inte det är det ingen skam i att enkelt säga det till kunden. Redan här har du börjat bygga en kundrelation och ett förtroende som du kan återkoppla till i framtiden simultant som du sakta men säkert bygger upp ett bra rykte.[br][br]3. Investera både tid och pengar i dig själv, ditt självförtroende och dina säljkunskaper![br]Marknaden är översvämmad med bra literatur och ljudböcker som behandlar just sälj och mitt förslag är att du köper första bästa bok du kommer över, som behandlar sälj.[br]Av min erfarenhet så finns det ingen "dålig" literatur, bara bra och bättre... men de har alla en sak gemensamt och det är att du lär dig något av alla. Du får dessutom blodad tand till att försöka hitta ännu bättre literatur som gör dig ännu bättre. De har också en gemensam nämnare och det är att de är väldigt motiverande![br][br]4. Avsätt (iaf i början av din "säljkarriär") minst 1 timme av din "säljtid" till att läsa din(a) böcker om sälj fokuserat innan du börjar sälja på allvar.[br]Kanske du rent av ska börja läsa redan på morgonen tillsammans med att du äter frukost?[br]Detta gör att du kommer att känna dig på topp , hitta nya infallsvinklar som du vill testa mot kund osv.[br][br]5. För varje nej du får i dina samtal kommer du att komma närmare ett ja.[br]Jag förespråkar inte telecentrens princip om att "flest samtal vinner" men att om man inte tränar så kan man aldrig bli bättre och alla säljare behöver få till ett avslut någon gång så att man blir taggad till att fortsätta.[br][br]Lycka till!
____________________________ Henrik Vinroth Avtre AB henrik@avtre.se www.avtre.se
Jag arbetar som säljare genom att hyra ut mig till andra företag (OBS - Jag letar inte nya kunder här. Jag har att göra just nu.) Jag har en sida där jag hyr ut mig själv www.hyrensaljare.se och har på det sättet fått kontakt med olika företag och olika produkter.[br][br]Så här tänker jag när det gäller försäljning.[br][br]1. Jag är mentalt inställd på att personen i andra ändan vill prata med mig. Jag tycker att det är roligt att prata med folk så jag ser fram emot att få göra det. I slutet av dagen är det ofta så att jag kan räkna bra och roliga samtal och inte sålda produkter. Det låter kanske skitkorkat, men jag värdesätter bra samtal mer än sålda enheter. Ibland handlar samtalet inte ens om produkterna jag säljer utan istället om personen jag pratar med och hans eller hennes liv.[br][br]2. Jag kör aldrig med manus. Jag har prislistor, produktbroschyrer, webbsidor eller vad det kan vara till hands.[br][br]3. Jag kör med penna och papper som jag krafsar på och sen antecknar jag i efterhand i säljstöd i min dator.[br][br]4. Jag är nog den snabbaste säljaren i Sverige när jag ringer kallsamtal. Jag kör inte med några knep, trix eller finter. Pang på. Så här kan det låta: [br][br]"Hej. Jag heter Pontus Kylberg och jag ringer från FÖRETAGET. Jag jobber som säljare här och jag ringer för att jag vill att du ska bli kund hos oss..."[br][br]Lite variation såklart beroende på vad jag säljer, men i princip säger jag detta och sen håller jag käften och lyssnar på vad de säger. Det finns så många säljare som har blivit itutade att man måste vara på ett visst sätt, prata på ett visst sätt, få ett visst antal "ja" svar innan man ställer den viktiga frågan, eller vad det nu kan vara. Phu vad jobbigt. Själv är jag med i NIX för jag vill inte ha säljare som ringer hem till mig och "bara ska informera" mig.[br][br]Min erfarenhet är denna: I och med att jag är snabb med att tala om var jag ringer från, vad jag är (säljare) och vad jag vill (sälja) och sen är tyst och därmed ger personen ifråga möjlighet att tacka nej på en gång (vilket en del gör) så är det många som vill höra vad jag mer har att säga. Jag får direkt en dialog - tom om det är någon som tackar nej kan jag få en dialog. "Nähä? Har ni redan en X? Funkar den bra? När byter ni ut den..."[br][br]Och vad hände nu pricis när jag sitter och skriver detta? Jag blir uppringd av en säljare från ett ekonomiföretag. Lyssnade han på vad jag sa? NÄ! Att det ska vara så svårt att höra vad jag säger.[br][br]Enkel sammanfattning för mig. Ge personen chans att säga nej - annars kan han inte heller säga ja.[br][br]5. Mer då. Jag ser växeltelefonisten som min vän. När jag ringer till ett företag behöver jag inte veta namnet eller befattningen på den jag ska prata med. Jag kör min hej-jag-heter-jag-är-jag-vill redan för växeltelefonisten. Många säljare försöker kringla sig runt telefonisten i något slags "Jag är INTE säljare. Jag är KOMPIS med inköpschefen. Koppla mig tack." vilket är fånigt. [br][br]Jag får ibland riktigt trevliga och upplysande samtal med växeltjejen/killen. Jag har fått rekommendationer typ "fast om du ringer på fredag efter kl tre då brukar han vara på bättre humör". Prata med växeltelefonisten.[br][br]Och så en sista sak.[br][br]6. Ha kul. Annars kan det vara.
För att jag gillar spelet = http://www.spelvakt.se För att jag vill ha kul = http://www.tittavajahitta.se För att jag måste jobba = http://www.hyrensaljare.se För vad som komma skall: http://www.fotrally.se
Poppee, jag har läst igenom din sida. Riktigt bra...jag förstår att du har uppdrag redan![br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen
Lundgren Creative Health & Safety AB http://www.l-c.se http://www.hlr-instruktorsutbildning.se http://www.defibrillator-hjartstartare.se http://www.skanehlr.se