När jag kör enklare (korta, få beroenden, få människor) projekt utgår jag från följande enkla princip:[br][br]Vad, När, Hur och Vem[br][br]1 - Vad[br]Sätt upp och beskriv målet. Behöver inte vara en jätteomfattande beskrivning men det är väldigt bra att sätta målet på pränt, stolpar duger i bland. Identifera beställaren/kunden. Det är en nyckelroll i varje projekt.[br][br]2 - När[br]Fundera på när projektet behöver vara klart[br][br]3 - Hur[br]Bryt ner projektet i huvuddelar, t ex vilka huvudaktiviteter, leveranser, delleveranser, osv kommer att behövas. Fundera på tågordning, uppskatta kompetensbehov, arbetsinsats osv.[br]Bryt ner det som kommer först ytterligare[br][br]Skapa en aktivitetslista, Excel funkar ofta bra, aktivitetens namn, prio (enligt tågordningen), ansvarig och status (ej startad, pågår, klar).[br][br]4 - Vem[br]Säkerställ att ni har de resurser som behövs. Fördela ansvaret. Uppdatera aktivitetslistan med ansvarig och deadlines.[br][br]Börja arbeta, samla projektgruppen ofta, gå igenom planen uppdatera status, änra planeringen om den inte funkar men tänk igenom konsekvenserna för projektet,[br][br]Parallellt med aktivitetslistan tycker jag man ska föra en projektlogg, problem, åtgärder och beslut loggas. Följ upp denna tillsammans med aktivitetslistan.[br][br]Lycka till![br][br]/P[br][br]