När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej alla!
Jag står inför ett val som kanske ni kan hjälpa mig med. Jag har haft min enskilda firma i 3,5 år nu, men haft det vid sidan av högskolestudierna under 3 år. Jag vill nu komma igång på allvar med företaget (då det hittills varit mest som en hobbyverksamhet), och så klart skulle kännas bättre om jag skulle få någon form av inkomst under tiden jag bygger upp mitt företag.
Jag har därför tagit kontakt med Arbetsförmedlingen angående deras starta eget-bidrag, men har fått veta att kraven är att jag inte får ha f-skattsedel och så klart måste vara inskriven som arbetssökande. Om jag säger ifrån mig f-skatten och anmäler mig hos Arbetsförmedlingen så kanske jag skulle kunna få bidraget. Jag vet inte ens om jag får någon a-kassa om jag skriver in mig som arbetssökande, eftersom jag studerat fram till juni i år.
Är det värt det? Det känns på något sätt fel att ägna tid åt att vara med på Arbetsförmedlingens aktiviteter och söka jobb, när jag vet att det är företaget som jag vill jobba och engagera mig med.
Hej!
Skall du inte ha F-skattsedel bör du lämpligen använda dig av frilansfinans eller annan liknande verksamhet. Annars kommer du få det svårt att ta in uppdrag m.m. då du utan F-skatt tvingar dina kunder att betala sociala avgifter etc.
Jag skulle INTE ha gått på bidrag. Bara för att bidrag är bidrag. Det är som att få en stämpel på sig som klingar negativt i mina öron. Vad jag hade gjort är att ta något extrakneg som motsvarar bidraget eller mer och som hjälper till med lite arbetslivserfarenhet inom en ny bransch. Något du kan ha nytta av i framtiden.
Med vänlig hälsning
Carl Jonas
Följ mig på Twitter
http://www.twitter.com/carl_jonas
www.carljonas.se - Blogg om företagande
www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd
Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
Har du ingen lön idag så lär ju din a-kassa bli ganska låg. Har för mig att pojken fick 135:- per dag (dvs ca 2800:-/månad) när han slutade skolan och gick ut i arbetslöshet.
Och eftersom starta eget bidraget är samma som a-kassan så lär det ju inte ge så mycket heller.
Hans
Jag skulle hellre vilja ha ett extrajobb än bidrag, jag söker för fullt. Men det är tyvärr inte heller så lätt..
A-kassan/bidraget skulle inte bli många tusenlappar per månad, men mer än ingenting alla fall. Jag är van att leva som student så jag vet att ett par tusen skulle göra skillnad. :)
Jag har dock en ganska stor summa pengar sparade på banken, så det är ingen kris. Men det känns lite stressigt psykiskt att inte få någon inkomst nu i början.
Hej,
jag tycker inte att du skall välja vägen över starta eget bidrag då det skall delas ut enbart till långtidsarbetslösa och dit hör du ju inte om jag förstår dig rätt. I så fall riskerar du onödigt mycket genom att försöka hitta ett hål i systemet...
Min rekommendation är att du istället tar kontakt med ALMI i din region och begär att få hjälp att starta upp verksamheten. De har både bidrag i form av förstudiemedel och som affärsutvecklingscheckar. Men kanske i ditt fall mest intressant att söka ett mikrolån för start-up med mycket begränsad risk (skulle din verksamhet inte bära sig så riskerar du inte att stå där med ett banklån utan kan förhandla ner det (ofta till noll) med ALMI).
Man skall dock komma ihåg att det ännu ej är tillåtet att ta ut lön från dessa pengar (jobbar på det). Men du kan ta alla andra kostnader via dessa pengar och använda dina intäkter till lön så länge (vilket i sig är löjligt men så är det).
Har du behov av stöd på vägen kan jag rekommendera att du kontaktar det NyföretagarCentrum som är närmst och därigenom får hjälp gratis med affärsplaner, budget etc.
Lycka till! Sverige behöver fler entreprenörer!
/Johan Olson
Business-Remedy Associates
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.