När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag gör nu ett jobb åt en kund i Kalifornien. Med svenska skatter skulle min normaltaxa bli ohyggligt dyr för dem har jag upptäckt vilket gör att att jag nog måste gå ned kraftigt i pris jämfört med motsvarande jobb för en kund i Sverige. Detta är illa nog, men dessutom måste jag lägga på 25% moms som dom inte kan få igen eftersom jag inte har något amerikanskt VAT-nummer, eller hur?
Om jag skall stå för alla dessa avgifter själv (dvs köra en konkurrensmässig timtaxa mot kunden och utan moms) så blir det i princip inget kvar till mig. Då kan jag lika gärna arbeta gratis och be dem skicka en slant till välgörenhet när jag är klar. Om jag istället låter kunden ta smällen kommer dom aldrig att anlita mig igen, förutom att jag långt dessförinnan kommer att skämmas ögonen ur mig. :o
Någon som vet hur man kan lösa detta dilemma? Eller är det olösligt?
1. Du lägger inte på moms när det är export utanför EU.[br]2. Jag har lite svårt att förstå att svenska priser skulle verka dyrt för en amerikan? Kan ju i och för sig vara olika från branch till branch, men i många konsultbrancher är de amerikanska priserna skyhögt ovanför de svenska.
Ja, varför ta ett uppdrag om inte kunden har råd att betala?[br][br]Det kan i och för sig finnas orsaker till sånt, om man tror att just det jobbet kommer att generera andra intäkter på lite längre sikt. Men om inte det är fallet ska man nog fundera över sin prissättning, så att man inte sätter för låga priser ut mot kund.
[quote author=iNic link=topic=2011.msg7656#msg7656 date=1173586561][br][...][br]Om jag istället låter kunden ta smällen kommer dom aldrig att anlita mig igen, förutom att jag långt dessförinnan kommer att skämmas ögonen ur mig. :o [br][br]Någon som vet hur man kan lösa detta dilemma? Eller är det olösligt?[br][/quote][br][br]Amerikanska företag brukar ha vett att ta bra betalt (i alla fall de jag haft kontakt med). Det finns väl någon anledning till att din kund valt just dig? Antingen gillar de dina priser, eller ditt arbete - vilket som borde de bli nöjda. Om de inte haft vett nog att göra upp ett fast pris eller timpris och en beräknad arbetstid i förväg är väl inte det ditt problem?[br][br]Om du känner dig tvingad att gå ner så mycket i pris att du jobbar gratis gör det kanske inte så mycket om du inte får fler uppdrag från dem?[br][br]
Vi hade kontakt med ett företag i USA och inhandlade lite Trailskate men supporten var urusel så vi la inga fler beställningar där Några i Sverige blev glada då vi sålde ut.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.