När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hejsan! Jag har startat en hemsida som heter http://www.konsttorget.se Där kan man köpa konsthantverk och smycken mm och allt är handgjort och unikt från konstnärer runt om i hela sverige, men hur når jag ut till blivande kunder?Jag behöver synas och uppmärksammas och min målgrupp är mellan 35-65. Fler kvinnor än män och med ett konst/hantverksintrsse. Jag tror också att företag skulle vara intresserade av sidan, bra ställe att köpa pressenter på när någon på företaget skall sluta eller fyller 50 år men hur når jag ut till dem? Jag är student och har lite pengar så det måste vara ganska billigt, finns det någon där ute som har några tips! Allt är av intresse! MVH Helena
Hej och välkommen![br][br]Jag hade testat [url=https://adwords.google.com/][b]Google adwords [/b] [/url] och lagt in ord som kostar under 1kr. Det kan ge bra resultat utan att det kostar för mycket.[br][br]Mvh Patrik
För att få upp "rejten" med ditt företagsnamn / webadress ute på internet, kan du ju (gynnar ju också ev. framtida annonsörer som upptäcker hur fantastiskt BRA sitt forum är!) gå ut och erbjuda nya annonsörer en "gratismånad" hos dig i utbyte mot länk / banner på deras befintliga hemsidor?[br][br]Många nya drar sig ju för dyra annonser om inte sajten är mycket välrenommerad.
Hej! [br][br]Laste om det i boken "Gerilla foretagaren" Har inte boken framfor mig men det ar nog bra att lasa igenom ett antal pressreleaser fran olika foretag, "sno" det basta och skriva ihop en om sitt eget bolag. Sen skicka ut den till alla man bara kan komma pa. Tidningar Journalister mfl.[br][br]Har man mer pengar an tid over finns det foreteg som hjalper till med allt ifran sjalva texten till att kontakta det som berors. [br][br]Hoppas nagon annan som har erfarenhet av det vill svara :vissla [br][br]MVH[br][br]R[br][br]
[b]Hej Helena![/b][br][br]Jättefin idé och vad mycket snyggt det fanns! Bra att det finns ordentliga förstoringar av föremålen också. Jag blev helt inspirerad, så här kommer förslag på taktik och kanaler (som kostar mer tid än pengar) för att nå ut på din marknad:[br][br][b]Konstnärernas egna kanaler[/b][br]Vad har konstnärerna för egna kanaler? Är de med i klubbar eller föreningar med lokaler med anslagstavlor eller hemsidor? Där borde du kunna få upp länkar och kanske även bilder och en presentation. [br]Mitt tips är: Gör det enkelt för dem. Sätt ihop ett litet paket med en kort text, en bild och länk. Beskriv hur och var du tror att det kan passa in på deras webbplats.[br][br]Ställer konstnärerna ut på gallerier där det går att lägga ut info eller få något skrivet om Konsttorget på presentationen av konstnären? Typ: “Rósannas keramik kan du även hitta på Konsttorget....” [br]Har konstnärerna butiker? Är någon av dem lärare?[br][br][b]Andra kulturyttringar[/b][br]‘Kulturnät Sverige’ och ‘Sveriges Konstföreningar’ - här finns hur mycket uppslag som helst! Någon av de organisationer vars webbplatser du hittar här kanske har en avdelning som passar eller så kanske de till och med vill lyfta fram idén med Konsttorget på första sidan i ett reportage. Skriv till dem och berätta om din idé och skicka med det lilla presspaketet![br][br][b]Vuxenutbildningar[/b][br]Här kryllar det av köpstarka kvinnor 50+! Och här brukar det finnas anslagstavlor där man vanligtvis får sätta upp meddelanden fritt.[br][br][b]Butiker för konstnärsmaterial[/b][br]Ibland håller de föreläsningar. Du kanske kan få någon av “dina” konstnärer att hålla några sådana och då samtidigt dela ut info om Konsttorget, få ha en poster i butiken eller litet skyltställ vid kassan under någon tid.[br]Förresten, har inte de här butikerna anslagstavlor också?[br][br][b]Bloggar om hantverk[/b][br]Googla fram några av de här och maila dem och berätta om Konsttorget. Många bloggare blir väldigt glada över att få nyheter och något att skriva om tillsänt sig![br][br][b]Konsthallar och konstmuseer [/b] [br]Sätta upp mindre affischer på anslagstavlorna i konsthallar och konstmuseers. Du kanske till och med kan få en plats på receptionsdisken hos dem som vill främja konsten var den än finns. Troligen de mindre och troligen under en begränsad tid men ändå! Tips: prata inte med tjejen bakom disken. Se till att få tag i den som beslutar om sånt här.[br][br][b]Trycksaker att skicka ut[/b][br]Du kan ju inte åka överallt personligen så du kanske bör kosta på dig några snygga trycksaker som följer sajtens grafiska formgivning. Kan du det så föreslår jag:[br][br]En variant i mindre format, storlek [b]visitkort [/b] - de trycker du upp många av.[br]+[br]En trycksak i ett kraftigare material som kan vikas så att det står upp som ett ställ med en “pappers-ficka” på där visitkorten ska ligga. [br]Det här kan stå på [b]receptionsdiskar[/b].[br][br]Tryck också upp ett antal mindre [b]posters[/b], storlek som ett A4. Då syns de men är ändå inte så stora att de ratas. Tips: För att det här inte ska bli pengar i sjön - ta hjälp av någon som kan grafisk formgivning. Det är en del att tänka på när man formger i det här formatet, avstånd från betraktaren, omgivningen etc. [br]De här kan sitta på [b]anslagstavlor[/b].[br][br][b]Pressmeddelanden[/b][br]Precis som Robaino tipsar om, Konsttorget är en “nyhet” som det borde gå att skriva ett pressmeddelande om. Ta reda på vad redaktörerna heter för kulturbilagorna runt om i landet. Eller förresten, ännu hellre vad journalisterna som skriver på de sidorna heter. Kolla också på Journalistförbundets hemsida i Frilanskatalogen. Där hittar du mail-adresser till massa frilansare som skriver om konst.[br]Och som det antyds i posterna här ovan: att skriva pressmeddelanden är rätt lätt, att skriva pressmeddelanden vars innehåll publiceras är inte fullt så lätt. Ta hjälp av någon som kan knepen eller kolla runt på nätet, det finns säkert massa bra tips därute.[br][br][b]Ambassadörer på hemmaplan[/b][br]Kolla på hemmaplan också. Ibland missar man att ens egen familj har kontakter som kan vara väldigt värdefulla. Var jobbar moster, farbror och syrrans killes mamma? På Scania? Som har en konstklubb! På Vattenfall där alla snart fyller femtio och/eller ska pensioneras! Det är, som sagt, en jättefin idé du har som säkert är lätt att sälja in.[br][br][b]Större företag[/b][br]Ring runt till större företag (där du vet att inte alla är födda på 80-talet) och be att få mail-adressen till personalansvarig och/eller den som jobbar med give aways. Det brukar funka att få adresser så.[br]Om det ifrågasätts: “Jo, jag har ju lovat min chef att skicka ett mail till den som har hand om Give Aways men jag har tappat bort namnet.” (eller vad nu ditt samvete tillåter ; )[br]Tips: Var sen EXTREMT kortfattad i mailet. Ingen har tid att läsa. Typ: Vackert konsthantverk direkt från konstnärer utan mellanhänder. Unika 50-årspresenter och avtackningsgåvor.[br][br][b]Helt rätt målgrupp![/b][br]Den här byrån: http://www.senioragency.com har specialiserat sig på marknadsföring mot den lite äldre generationen. Får du tid över kanske du vill läsa lite under “Our Expertise”? Bara för komma in rätta ‘tänket’ menar jag : ][br][br]De här förslagen ovan är av brainstorming-karaktär och rätt hastigt nedskrivna. Du får väldigt gärna ringa eller maila mig om du vill fråga om något![br][br][b]Lycka till! [/b] [br]Weronica[br]---[br]weronica.nordmark@wernor.se[br]070-665 55 06[br]
[quote][b]Konstnärernas egna kanaler[/b][br]Vad har konstnärerna för egna kanaler? Är de med i klubbar eller föreningar med lokaler med anslagstavlor eller hemsidor?[/quote][br]Denna innefattar de flesta kanaler du berör. Du beskriver bättre exempel nedan.[br][br][quote]Ställer konstnärerna ut på gallerier där det går att lägga ut info eller få något skrivet om Konsttorget på presentationen av konstnären? Har konstnärerna butiker? Är någon av dem lärare?[/quote][br]De flesta gallerier kommer att protestera mot att sådan info läggs ut eftersom det är konkurrerande verksamhet. Dock kan de inte hindra vad för länkar på flyers som konstnären lämnar ut i samband med utställning men de kan komma att styra vissa trycksaker som de själva bekostar.[br][br][b][b]Andra kulturyttringar[/b][br]‘Kulturnät Sverige’ och ‘Sveriges Konstföreningar’ - här finns hur mycket uppslag som helst! Någon av de organisationer vars webbplatser du hittar här kanske har en avdelning som passar eller så kanske de till och med vill lyfta fram idén med Konsttorget på första sidan i ett reportage. Skriv till dem och berätta om din idé och skicka med det lilla presspaketet![/b][br]Detta är alltid en bra start. Det gäller att inte falla in i snaran att det bara är konstnärerna du vill nå. Konstnärer (så som jag) har intresse i att veta att du vill nå ut till köparna i alla fall om vi ska betala för platsen.[br][br][quote][b]Vuxenutbildningar[/b][br]Här kryllar det av köpstarka kvinnor 50+! Och här brukar det finnas anslagstavlor där man vanligtvis får sätta upp meddelanden fritt.[/quote][br]Här skulle jag arbete hårt på att få till både en dialog med de lärare som arbetar och utbildar samt göra som ovanstående. [br][br][quote][b]Butiker för konstnärsmaterial[/b][br]Förresten, har inte de här butikerna anslagstavlor också?[/quote][br]I regel ja eller att man kan sätta upp på dörren.[br][br][br][quote][b]Bloggar om hantverk[/b][br]Googla fram några av de här och maila dem och berätta om Konsttorget. Många bloggare blir väldigt glada över att få nyheter och något att skriva om tillsänt sig![/quote][br]Bloggarna är sakta utdöende men all marknadsföring är bra.[br][br][quote][b]Konsthallar och konstmuseer [/b] [br]Sätta upp mindre affischer på anslagstavlorna i konsthallar och konstmuseers. Du kanske till och med kan få en plats på receptionsdisken hos dem som vill främja konsten var den än finns. Troligen de mindre och troligen under en begränsad tid men ändå! Tips: prata inte med tjejen bakom disken. Se till att få tag i den som beslutar om sånt här.[/quote][br]Försök tala med intendenten. Men det vill till att du har bra konstnärer att belysa i sidans portfolio som denna mycket konstintresserade kan referera till.[br][br][br][br][quote][b]Trycksaker att skicka ut[/b][br]Du kan ju inte åka överallt personligen så du kanske bör kosta på dig några snygga trycksaker som följer sajtens grafiska formgivning.[br]Det här kan stå på [b]receptionsdiskar[/b].[/quote][br]Eller i turistställ på museerna... :vissla. Visitkortsspridning på kulturkafeer är också bra.[br][br][quote]Tryck också upp ett antal mindre [b]posters[/b], storlek som ett A4. Då syns de men är ändå inte så stora att de ratas. Tips: För att det här inte ska bli pengar i sjön - ta hjälp av någon som kan grafisk formgivning. [/quote] [br]Att synas är A & O. Konstnärer tas lättast upp av konkreta budskap.[br][br][br][quote][b]Ambassadörer på hemmaplan[/b][br]Kolla på hemmaplan också. Ibland missar man att ens egen familj har kontakter som kan vara väldigt värdefulla. Var jobbar moster, farbror och syrrans killes mamma? På Scania? Som har en konstklubb! På Vattenfall där alla snart fyller femtio och/eller ska pensioneras! Det är, som sagt, en jättefin idé du har som säkert är lätt att sälja in.[/quote][br]Tyvärr handlar inte många konstföreningar på webben. Det är en del av konstföreningens tjusning att gå ut på galleri och välja verk till konstlotteriet inom den gvna budgeten. Oftas krävs det flera medverkande för en beslutanderätt vad som ska inhandlas vilket gör det som en mindre trolig kund på nätet.[br][br][br][quote]De här förslagen ovan är av brainstorming-karaktär och rätt hastigt nedskrivna. Du får väldigt gärna ringa eller maila mig om du vill fråga om något![/quote][br]Det tycker jag du borde göra Helena! Weronica verkar ha många goda knep och tankar även om vissa behöver tänkas igenom mer än en gång.[br][br]Som sagt det är en tuff bransch, ytterligare tankar är att du aktiverar dig på olika forum och presenterar dig mot medlemmarna där. Forum så som Kulturkvarteret.se, Illustratorsforum.com, grafisktforum.org, magasinett.net.[br]Googla på forum+konst, forum+konstnärer, forum+konsthantverk så kanske du finner flera vägar att presentera dig och ditt koncept. Missa heller inte att kolla upp vad kommunerna brukar gå ut med för länkarkiv till konstnärer eller andra länkarkiv så som konstlistan.se.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br]
Tusen tack för alla tips Weronica! Ett sådant utförligt svar,nu har jag fått massor att tänka på! Du verkar vara ett riktigt marknadsförings proffs![br] Jag skall snarast få till ett pressmedelande mm. Jag har försökt att kontakta konstnärstidningar med förfrågan om vad det kostar att annonsera men ingen har svarat, och jag har mailat dem flera gånger, mycket konstigt tycker jag. Men som du skriver så finns det många sätt att nå ut, och då jag bor i Göteborg kan jag ju börja med alla museeum här. Jätte bra tips med journalist katalogen, och då jag saknar samvete:-)skall jag testa att ringa runt till företag. Tack Mojo för dina åsikter på saken, det är alltid värdefullt att få flera synvinklar på ett problem,och jag skall genast gå in på sidorna som du tipsade om.
Kom även på...[br]du har i Göteborg alltid Konstepedmin mm finns en del olika ställen just i Göteborg som du kan hitta konsthantverkare, Passa även på att dela ut visitkort i Nordstan när de sätter upp utställningen Slöjd o Hantverk. Där finns många bra aktiva professionella konsthantverkare. Sedan har du de olika studieförbunden ex Studiefrämjandet vid Järntorget, Studieförbundet Vuxenskolan vid Redbergsplatsen, Domens Konstkola, Valands Konstskola, HDK mm.
Det finns ju billiga marknadsföringstjänster som är lite annorlunda men värt att kolla..www.mentool.se har lite intressanta grejer samt något som hette nånting highads om jag minns rätt.
Vill bara tipsa om en sak som hjälpte mig.[br]Har själv en webbshopp som säljer modellbilar och fick ungefär 5 till 10 unika besökare om dagen :'( ja jag vet inte mycket och hurra för. Fick då för mig att anlita en SEO firma och gjorde så. Besöks antal är nu uppe i 800-1000 unika beskare varje dag plus min firma ligger nu på 8 plats när man söker på modellbilar. :D[br]Kostnad firman tog var ca 6000 kr om jag inte mins fel. Kan utan vidare säga att dom pengarna var väl spenderade. Firman som hjälpte mig hette [br]www.seo-optimera.se/ men det finns många och välja på kallas för sökmotoroptimering.[br]
Hej Konsttorget.[br][br]Du kan alltid pröva [url=http://www.ortannons.se]http://www.ortannons.se[/url].[br]Där kan du annonsera billigt och du får ha din annons publik så länge du vill[br]just nu.
[quote author=www.konsttorget.se link=topic=3400.msg15692#msg15692 date=1201033496][br]Tusen tack för alla tips Weronica! Ett sådant utförligt svar,nu har jag fått massor att tänka på! Du verkar vara ett riktigt marknadsförings proffs![br] Jag skall snarast få till ett pressmedelande mm. Jag har försökt att kontakta konstnärstidningar med förfrågan om vad det kostar att annonsera men ingen har svarat, och jag har mailat dem flera gånger, mycket konstigt tycker jag. Men som du skriver så finns det många sätt att nå ut, och då jag bor i Göteborg kan jag ju börja med alla museeum här. Jätte bra tips med journalist katalogen, och då jag saknar samvete:-)skall jag testa att ringa runt till företag. Tack Mojo för dina åsikter på saken, det är alltid värdefullt att få flera synvinklar på ett problem,och jag skall genast gå in på sidorna som du tipsade om.[br][/quote][br]Du bor i Göteborg skriver du. Jag har ett par kanaler som kan hjälpa dig. Ett bostadsforum, ett par sidor för presenter och julklappar plus mer. Skicka ett pm så kan vi nog komma överens om något. Försöker även samla alla gratis annonsplatser på html-skolan under seo, se [br]http://www.gbghtml.se/seo/gratis.php . Tar tid men kan ge några kunder.
Hej gjort en liten lista för kunder och för er.[br]Det är sidor som är kostnadsfria.[br]Glöm inte att http://goteborgtorget.se/ öppnas inom kort![br][br]Den finner ni här:[br][url=http://www.dataexpressen.se/lista/]http://www.dataexpressen.se/lista/[/url][br] :winner
[center][color=red] | Lista på hur du syns gratis på internet | [/color] [color=#a70707] Dataservice [/color] - [color=#a70707]Fjärrsupport[/color] - [color=#a70707]Webbyrå[/color] - [color=#a70707]Föreläsningar[/color] | DataExpressen | [/center]
För dig som vill annonsera på ett smart och effektivt sätt!
Genom att kostnadsfritt ansluta dig till Adson kan vi kontakta dig när annonsplatser som matchar din budget och dina kriterier dyker upp.
Medlemsskapet är helt gratis och förbinder dig inte till några köp.
Besök www.Adson.se för mer information.