När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Starta en konsultfirma som har fokus på att få ner kostnader i företag. Samarbeta med olika leverantörer och förhandla åt kunden. Börja med en genomgång i företaget för att se vad kostnaderna ligger. De flesta har säkert dålig koll och kan direkt spara många tusenlappar. Ta en % eller timarvode.
Anonym
Jag har själv funderat på att utveckla ett koncept och en business som kostnadsreduceringskonsult. Frågan är nu hur ta iden från funderingsstadiet till handling.
Ett alternativ är att bli franchiseföretagare inom området (t.ex. via Expense Reduction Analysts), men jag skulle föredra att bygga eget och gärna fungera i ett nätverk med andra kostnadsreduceringsexperter i Norden.
Min plan är att börja analysera företagens normala omkostnader (kommunikation, försäkringar, resor, kontorsmaterial etc) och sedan övergå till analys av produkt-/service kostnader. I början skulle kundsegmentet vara små och mellanstora företag.
Mina frågeställningar är just nu:
Hur göra mina kostnadsreduceringstjänster så intressanta att kundföretagen är beredda att betala för dem?
Hur skall dylika tjänster marknadsföras?
Hur skall jag debitera för mina tjänster; på basen av uppnådda resultat eller på annat sätt?
Vilka leverantörer kunde vara intresserade av ett samarbete för att få ned kundföretagens kostnader?
Hur komma skall jag komma igång; kan man sköta denna business som en sidobusiness (t.ex. kvällstid) tills man är etablerad?
Vad har ni för tankegångar kring affärsiden och mina frågeställningar?
Hej.
Jag kommer att köra på denna ide. Ska försöka få fram så mycket information jag kan om detta tills nästa vecka och sen köra igång lite smått.
Nån mer som är sugen på kostnadsreduceringskonsult? Hittar inget när jag söker om det på nätet i alla fall så det är ett bra tecken =)
Det svåra kan vara att få någon att betala för att du ska sänka kostnaderna. Ett bra sätt att sänka kostnaden är ju att inte anlita dig. Det kommer du säkert få höra när du jagar jobb.
Tvivlar inte på att du kommer göra ett bra jobb, men det är nog de största företagen som kan tjäna pengar på att anlita dig, och där är det garanterat tufft att ta sig in.
[quote="krjh" post=42063]Det svåra kan vara att få någon att betala för att du ska sänka kostnaderna. Ett bra sätt att sänka kostnaden är ju att inte anlita dig. Det kommer du säkert få höra när du jagar jobb.
Tvivlar inte på att du kommer göra ett bra jobb, men det är nog de största företagen som kan tjäna pengar på att anlita dig, och där är det garanterat tufft att ta sig in.[/quote]
Sant, har redan tänkt på det, dock så är planen att ta provision av det dom sparar in. På så sätt riskerar dom inga pengar och alla blir nöjda.
[quote="krjh" post=42066]Provision är nog vettigt.
Sen så gäller det ju att minska kostnaderna utan att det påverkar kunden.
Namnidéer är det snålt med![/quote]
Ju det är ju planen. Lyckas jag inte minska dom så tjänar jag inget på det heller.
Första Tanken blir ju, vart ska man börja leta? skulle vilja ha en lång checklista eller mall vad man skulle kunna gå igenom å granska.
[ul]
[li]Kontorsmaterial[/li]
[li]Banklån Banktjänster[/li]
[li]Försäkringar [/li]
[li]Telefoni[/li]
[li]Grossister/ varuinköp[/li]
[li]Bonusmöjligheter[/li]
[/ul]
fyll gärna på
Fler problem har dykt upp men sajten är nu flyttat till ny server. Vi jobbar på att lösa de sista problemen vilket ska vara löst i helgen.
Återigen, tack för er tålamod!
Tony S
www.varmlandbusiness.se
info@varmlandbusiness.se
Jag tror att den idé skulle funka mycket bra lokalt där man pratar med lokala leverantörer för att få ner priserna.
El, kontorsmaterial, bank, lunchrestaurang och övriga inköp borde gå att få ner en del om man drar ihop ett gäng kunder.
Fler saker man kan spara in på:
Frakt
Kontorsstädning
Tryckeri, design
Arbetskläder
Redovisning
Hotell, övernattning
Taxi
Franchisekoncept går med att utveckla det till där man som du Anonym skriver är Kostnadsreduceringsexpert med konsulter under dig där du tar några % på deras förtjänst.
Här finns mer att läsa och inspireras av:
http://www.expense-reduction.co.uk/
http://expensereduction.eu/
Som svar på några av dina frågor Anonym så tror jag det kan vara bra att börja på kvällstid och läsa på och ta reda på mer fakta. Debitering känns mest naturligt att ta en provision så känner kunden sig trygg och har inget att förlora. Tar ju så klart lite längre tid att få in pengar då men många fler kunder bör trilla in. Med en bra kundbas blir det lättare att förhandla till bra priser :tfn:
Jag gillar en av de taglines jag såg på en sida. Den löd något så här översatt:
[b][i]"Om vi kunde hjälpa dig att få ner ditt företags kostnader med 20%, vad skulle du då göra för pengarna?"[/i][/b]
Inom området truckar finns också stor besparingspotential. Titta igenom truckleasingavtal, omförhandla, slå ihop flera avtal till ett större. Serviceavtal. Reparationer. Truckskador, förarrelaterade truckskador, ändra rutinerna för att minska dessa. M.m.
Kontrollera truckbelastning, användning. Kanske går att omfördela och rationalisera bort en truck? Läs av mätarna och se hur mycket varje truck arbetar varje dygn.
/Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
Konstigt nog så är det oftast tvärtom, företag betalar t.ex för att
få ett bättre pris etc. Men det är inte bara det de betalar för, de betalar även för en bättre och produktivare lösning.
Jag har på sätt och vis sysslat med detta med jämna mellanrum.
De betalar mer än gärna för att just tjäna mer.
Det finns många namn på dessa konsulter och deras insatser. verksamhetsutveckling är ett av dessa namn. det finns också konsulter som arbetar med logistikutveckling och produktionsteknik som hanterar dessa frågeställningar. Stora konsultfirmor som arbetar med dessa frågor är t ex ÅF, accenture, m fl.
Besparingspotentialen man kan erbjuda en kund överstiger ofta kostnaderna för konsulterna med 2 till 3 ggr för ett uppdrag, dvs pay-offen blir 4-6 månader på ett uppdrag.
Jag har själv arbetat med detta i över 20 år nu, så jag vet väl lite om hur det funkar.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.