När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag driver ett AB med mig som enda löntagare men med inhyrda konsulter vid behov.
I företaget kör jag ca 1000mil med familjens privata bil. Ca 200 av dessa med släpvagn (drar mycket)
Nu vill jag köpa ny/bättre begagnad bil för företagets pengar men frugan säger nej och tycker jag ska ta högre lön. Vem har rätt. Någon som har ett bra räkneexempel vi kan diskutera kring?
Jag tänker att privatbilen slits och sjunker i värde och ska repareras och tankas med skattade pengar medan om det var företagets bil (ska ej köras privat) så är det med företagets oskattade pengar där man även kan dra moms på reparationer och drivmedel.
Vi har bra privat bil och tycker det verkar sunt att förstöra den snabbare men det kanske är bäst som frugan säger, eller?
Eftersom man alltid kan ta ut 18,50 skattefritt för de mil man använder sin privata bil i firman, så blir det ju att man får titta lite på vad bilen drar i bränsle för att få ett hum om vad som är bäst.
Har du en liten microbil som drar 0,3 l/mil, så är det ju smart att ha den privat och plocka ut milersättning.
Medan om det är en större familjevan som kostar 20 kr/mil i bränsle, så är det ju inte så smart.
Så i ditt fall skulle jag nog satsat på en företagsägd bil. Måste du ha släp? Kanske kunde en skåpbil vara ett alternativ?
Nu har ni ju en annan privat bil, så det borde inte bli problem med skatteverket, och i synnerhet inte om du väljer nån form av 'lastbil'.
Och precis som du säger, så är det rätt skönt att med gott samvete kunna ta alla kostnader för bilen på bolaget, och även dra moms.
Jag har sett många som är livrädda för att bilen ska bli en förmånsbil, och så kör dom med sin privata bil istället. Sen rasar växellådan och kostar 40 000 att laga... då är det inte så muntert att den är privat, längre. Då kostar den där reparationen plötsligt bolaget 80 000 istället, när du ska ta ut extra lön för att kunna betala reparationen med skattade pengar.
Precis.
Men då frugan är ekonom och jag har tidsbrist vore det så skönt med en ekonomisk sammanställning på just det här. Någon borde ju gjort en kalkyl med allt inräknat, även om det självklart beror på bil, mm.
Det är för många parametrar att blanda in för att räkna på det i blindo, utan man får i så fall göra det när en viss bilmodell har bestämts.
Om du exempelvis har bilen privat och höjer lönen så blir det större avdrag för bolaget och bolagsskatten minskar. Under förutsättning att bolaget går med vinst.
Å andra sidan får bolaget större avdrag om bilen ägs av bolaget, och även då minskar bolagsskatten, men utan att du höjer lönen, och därmed försvinner mindre pengar till arbetsgivaravgifter.
Så den delen, vem som äger bilen, lär inte ge enorma skillnader i skattehänseende, utan det handlar mer om att se lite framåt och underhållet av bilen.
Jag ser det titt som tätt när jag får in material från mina kunder. Rätt vad det är så ligger det ett kvitto på 4 däck som är betalda från bolaget, fast bilen är privat och man tar ut milersättning.
Ett mellanting är ju att ta bilen som en förmånsbil. Då kan du använda den fritt privat, och tar ut en mindre milersättning från bolaget när du kör tjänsteärenden. Samtidigt som bolaget står för allt underhåll.
Moderna bilar, i synnerhet miljöbilar, har ju ett hyfsat lågt förmånsvärde, och det blir alltså samma effekt som om du skulle höja din lön och ha bilen privat.
Brian Cain
Behöver du ett snabbt lån?
Behöver du finansiering för ditt företag?
Behöver du brådskande pengar för personlig användning?
Behöver låna av någon anledning?
Vill du ha ett nytt hem?
Kontakta oss idag: WORLDWIDEFUNDING2017@GMAIL.COM
Få dina lån nu som vi är certifierade och registrerade långivare utlåning till 2%. Våra tjänster är snabba och väldigt tillförlitliga eftersom du är garanterad att få ditt lån när du ansöker, lån godkänns inom 30 minuter efter ansökan. Kontakta oss nu på (WORLDWIDEFUNDING2017@GMAIL.COM) och få dina lån idag.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.