När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
tack för dina intressanta och lärorika tips!
Jag är ny som företagare och är föreläsare - en bransch i vilken fasta kostnader är väldigt låga och där varumärket påverkar starkt hur mycket kunderna vill betala.
Jag har varit väldigt försiktig och alltid föreslagit låga priser som kunderna accepterade direkt. För att kunna ta ut en lön behöver jag dock höja priserna och funderar nu på hur mycket jag kan höja dem.
Min konkreta fråga är nu: Om kunden inte accepterar mitt pris, hur mycket kan man då sänka priset utan att riskera sitt rykte?
För att förklara frågan: Jag har själv varit i en säljsamtal där jag var potentiell kund, och säljaren försökte sälja en produkt till mig som jag ansåg vara för dyr. Säljaren kunde/ville inte sänka priset tillräckligt mycket, men erbjöd mig en tillägstjänst helt gratis, som vanligtvis kostar flera tusenlappar. Då tappade jag förtroendet för säljaren för att det kändes som om den extra tjänsten inte är någonting värt och bara är en marknadsföringstrick.
Mvh, Aline
(url=https://parscapere.se)Besök min hemsida här/url)
Ja, det där är ju en balansgång. Svaret är att du aldrig kan veta i förväg.
Ett tips är att testa med en kund i taget och utvärdera. Vanliga knep för att ändå få in ett bra pris är som du skrivt ett erbjuda något utöver. Då urholkar man inte värdet på sin huvudtjänst utan erbjuder något utöver (som kanske kan uppfattas inte värt sitt pris). Många gånger funkar det ju bra. Andra vanliga knep är prova-påerbjudande och rabatter för nya kunder. Vissa ger återkommade rabatter också. Gör man inte som Hemtex och har konstant rabatt så kan kunden ändå ha kvar tanken om att ordinariepriset är värdet och att rabatten är ett bra tillfälle att handla. Själva "värdet" är ju ytterst subjektivt och ett ordinariepris kan mycket väl styra det.
Hur man gör beror ju också på hur konkurenter prissätter, om det finns flera i området, hur man säljer mm.
Ev kan man erbjuda 2 tjänster där priset på den första är högt, men den andra har ett lägre pris som ändå är högre än dagens. Där kan kunden också få en känsla av att bara det första är dyrt. Tex föreläsning med uppföljningsmöte för 2000 kr, utan uppföljning 1500.
Om du vänder dig till samma kunder som du tidigare sålt till kan det ju bli lite speciellt om du höjer priset kraftigt. En naturlig höjning på 5-10% kan säkert gå. Men de har ju något direkt att jämföra med. Nya kunder har ju inte det.
Aline:
Det du frågar om går att mäta, men det finns ingen tumregler om hur mycket rabatt du kan ge utan att varumärket blir påverkat.
Om du nu säljer till så lågt pris att du inte kan ta ut lön måste du ju förr eller senare höja priset.
Det vi ofta finner är två saker 1/ Om du har satt priser alldeles för lågt betyder detta att en höjning kommer att öka din försäljningsvolym. Detta därför att priset på en vara eller tjänst är det starkaste marknadsmeddelande för kvalitet och andra fördelar produkten eller tjänsten ger köparen och lågt pris betyder för köparen dålig kvalitet och därför låg försäljning. 2/ Det är också mycket vanligt att säljande organisationer inte använder de marknadsmeddelanden som driver en högre köpvillighet vid högre priser helt enkelt därför att dessa organisationer inte vet hur olika meddelanden påverkar köpvilligheten.
Om du inte har möjlighet att mäta dina kunders betalningsvilja betyder det att du bör testa, testa och åter testa och för varje test notera hur pris och meddelanden påverkar försäljning och marginal.