Sökmotoroptimering handlar i grunden om synlighet på sökmotorerna, framför allt på Google eftersom de är så oerhört dominerande på svenska marknaden. I regel förbättras ens synlighet genom att man ökar antalet länkar och gör förändringar på sin webbplats. Det är ett tidskrävande arbete som både involverar teknisk kompetens, massivt PR-arbete och ett ständigt förbättrande och skapande av texter och nyhetsinlägg. I hård konkurrens kanske inte ens allt arbete räcker till!

Men synlighet på Google kan te sig på andra sätt. Google lyfter gärna in annat innehåll än sökträffar och en sökare kan, på sökresultatsidan, hitta både kartor, bilder och Wikipedia-artiklar. Det är också här vi hittar ”spökstaden” Google+. Med hjälp av Google+ kan ni enkelt och effektivt nå ut med viss, väsentlig information till sökande kunder. Adress, öppettider, omdömen och bilder visas direkt på Googles söksida och de är mycket klickvänliga!

Hur skapar vi en Google+ sida då?

Med största sannolikhet har ni redan en! Google har, under en period, mer eller mindre tvingat in företag i Google+. Om ni idag finns på t.ex YouTube eller Google Maps har ni per automatik också en Google+ sida. Det ni i så fall behöver göra är att ”claima” rätten till sidan. Vi kollar på de två vanligaste tillvägagångssätten.

Ta över er Google+ sida

GENOM GOOGLE MAPS

Sök fram er butik, salong, restaurang eller företag på Google Maps. I rutan i övre vänstra hörnet finns länken ”Äger ni det här företaget?”. Efter att ni klickat på den måste ni bekräfta att det är denna plats ni vill ta över och på tredje steget vill Google att ni verifierar din koppling till företaget. Välj att antingen bli uppringd eller få ett brev med en pinkod skickad till adressen.

GENOM YOUTUBE

Logga in på YouTube och gå till er YouTube-kanal. I övre högra hörnet klickar ni på er profilbild och sen på kugghjulet (YouTube inställningar). Strax till höger om kanalens namn klickar ni ”Redigera på Google+”.

SKAPA EN HELT NY SIDA

Undvik i största möjliga mån att skapa dubblett-sidor, för det är komplext att lösa det. Är ni dock helt säkra på att ni eller Google inte har skapat någon Google+ sida, kan ni givetvis skapa en ny. Förfarandet är enkelt och Google guidar er genom processen på https://www.google.com/intl/sv/business.

”Flytta ut” er information till Google

Nu när ni har full kontroll över er Google+-sida kommer ni även notera att Google ibland kallar det för ”MyBusiness”. Kärt barn har många namn. Väl inne är det dags att göra en del inställningar. Fyll i så mycket information som möjligt, speciellt viktigt är er fysiska adress, webbadressen och era öppettider. Bilder och beskrivning med länkar till er webbplats är också bra att fylla i. Vill man gå ”the extra mile” kan man lägga till en virtuell tour av sin butik eller restaurang. Det gör ni med hjälp av en certifierad Google-fotograf.

Recensionerna viktigast

Det ensamt viktigaste att göra löpande med sin nya Google+-sida är att få recensioner av användare, kunder eller gäster. Recensionerna är lätta att lägga in, syns tydligt på Google Sök och kan betyda jättemycket när någon söker inom er bransch. Recensionerna kommer inte komma av sig självt! Man måste hela tiden be kunderna om det. Lägg till en uppmaning på era kvitton, följ upp med en länk i mail eller fråga kunderna i butiken om de kan tänka sig recensera. Tro mig, det är mödan värt.

Avancerat tips: Man kan direktlänka till recensionsfönstret, men det kräver att man manuellt lägger till frågeparametern ?review=1 till sin Google+-adress. Vill ni ge oss ett betyg kan ni alltså göra det på https://plus.google.com/+TopVisibleSEO/posts?review=1

Google+ kan vara, och är, så mycket mer än det vi gått igenom. Sett som ett socialt media är det i Sverige ofta fallet i glömska, både av marknadsförare och av användare. Det är möjligt att det passar just er och era kunder, men i en prioritetslista jämfört med Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest och Instagram kommer Google+ antagligen sist.

Lycka till med Google+ och må stjärnorna alltid visas i er favör!

Linus

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2015-05-26 06:36
Ett bra sätt att marknadsföra sig på är genom gratis artikelarkiv. Du når ut till ett stort antal läsare och din sida rankar bättre i sökresultatet vid korrekt länkning. Två arkiv som jag själv driver finns här om någon är intresserad. http://www.foretagstidningen.se och http://www.foretagstidning.se Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.