Vi upplever att trenden går mot nyttoinriktade föreläsare. Alla har allt mindre tid – då vill man att tiden man lägger på en föreläsare ska ge kunskaper och verktyg som man kan använda i jobbet och det dagliga livet. Därmed efterfrågas inte – i lika stor utsträckning som tidigare – en viss föreläsare utan snarare ett ämne eller budskap. I alla fall hos oss.

Man kan dela upp "kända föreläsare" i två kategorier:

1. Föreläsare som är kända för att de har hållit på länge i branschen
2. ”Kändisar" som föreläser

De föreläsare som är kända som föreläsare är det för att de är skickliga. De är av förklarliga skäl efterfrågade.

Även "kändisar" är efterfrågade, men det är inte säkert att man kan föreläsa bara för att man är kändis. Där springer en del på pumpen när de tycker att de sett personen på tv och tror att de vet att personen kommer fungera med ett eget manus på en scen – att hen kommer att ha något att säga.

Men övning ger som bekant färdighet och vi har sett många goda exempel på skådespelare, programledare, m fl, som är jättebra på att föreläsa. Några som vi gillar skarpt är exvis Maria Lundqvist, Morgan Alling och Fredrik Skavlan.

Det som lockar med en känd föreläsare kan vara känslan att få vara med om något större. Det kanske alltid varit en dröm att få "träffa" Jan Eliasson eller Mia Skäringer.

Det kan också vara en bra idé att ha ett känt "affischnamn" som lockar folk att komma på konferensen, eventet, etc. Även internt kan det vara ett sätta att få personalen motiverade att delta.

Att koppla ihop sitt företag och sitt event med en kändis är också ett sätt att bygga varumärket, både internt och externt.

Avigsidan är när den kända föreläsaren inte är tillräckligt proffsig för att leverera det som förväntas. Personen kanske inte har något att säga eller har inte tillräcklig kompetens eller vana att föreläsa.

Vill man att föreläsningen ska innehålla ett visst budskap och vissa kunskaper, är det alltid bäst att utgå från det och sedan bestämma vilken föreläsare som passar bäst.

Fördelar känd föreläsare:

  • Lockar folk att delta
  • Kan "höja" eventet
  • Bygger varumärket

Nackdelar känd föreläsare:

  • Risk att föreläsaren inte håller måttet
  • Tar fokus från innehållet
  • Kostar mycket
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

1 kommentarer
2015-05-11 10:59
Intressant artikel,
Jag har upplevt båda sidorna av detta mynt.
Instämmer helt med att kändisar lockar men ofta inte levererar.
Bäst är att välja en erfaren specialist på området,
Den bästa jag lyssnat på är Clas Malmstöm.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.