En affärsplan skriver den som ska starta ett företag.

Snabbmeny med artikelns innehåll:

Vad är en affärsplan?

Affärsplanen är en karta för hur du på snabbast möjliga sätt ska nå framgång med ditt företag. Att inte ha någon form av plan är samma sak som att bygga ett hus utan ritning - det tar längre tid och bygget blir med största sannolikhet ostadigt.

Att skriva affärsplan kan låta som ett stort projekt men behöver inte alls vara så avancerat. Många upplever det som riktigt roligt när de väl kommer igång. Det finns dessutom bra hjälpmedel i forum av verktyg och exempelmallar för att skriva den med bra resultat.

En viktigt del i din affärsplan är marknadsplanen. Det är en plan för hur du ska bemöta marknaden och nå ut till kunderna. Att skaffa nya kunder är nämligen en av de största utmaningarna för en småföretagare. Att våga sälja, att veta hur du ska marknadsföra dig och veta vilka som är din målgrupp - det är saker som blir enklare och tydligare om du arbetat igenom planen för marknadsföring. Punkten Marknaden och kunderna under innehåll är den delen som fokuserar på marknaden, den går att lyfta ur och skriva separat som en marknadsplan. Här skriver du en marknadsplan med hjälp av en 6-stegsguide.

Varför en affärsplan?

Ska man lägga tid på något är det bra att veta varför. Många upplever att affärsplanen känns som ett måste vilket inte gör det speciellt roligt att börja skriva. Känner du så bör du tänka om.

Att göra en plan för din affärsidé och skriva ner den handlar inte bara om att få det gjort. Detta är en bra möjlighet att verkligen tänka igenom allt och se vad du kan förbättra. Det blir dessutom enklare att få en klar överblick över vad som ska göras när hinder dyker upp. För det kommer att dyka upp hinder och svårigheter.

Affärsplanen skapar även fokus för den som lätt kommer på nya idéer hela tiden och riskerar att tappa siktet på målet. Det är en vanlig utmaning för många entreprenörer. Att vara flexibel och öppen för nya idéer är viktigt, men för många affärsidéer kan vara ett hinder då hjärnan har svårt att fokusera på flera saker samtidigt. Lägger man till nya idéer i planen bör de gå i samma riktning som den utstakade planen så företaget inte blir spretigt.

Här är några anledningar till varför du ska sätta igång:

  • En rad undersökningar och resultat av forskning visar att företag som har en affärsplan klarar sig bättre: Företag som har en affärsplan växer 30% snabbare än de utan och 71% av de snabbast växande företagen har en affärsplan. Överlevnadsgraden, alltså chansen att företaget finns kvar efter några år,  ökar också.
  • Det blir ett beslutsunderlag för om du ska starta eller inte starta eget. Vissa affärsidéer kan kännas helt perfekta men vid en närmare titt och efterforskning så håller den inte hela vägen.
  • Den hjälper dig att tänka långsiktigt och hålla dig motiverad när det blir motigt.
  • Den skapar fokus när distraktioner uppstår. Du vet vad du ska göra och kan därför lättare släppa nya idéer och infall.
  • Du märker om det verkligen går att tjäna pengar på din idé.
  • Du kommer att hitta problem som du kan lösa innan du startat igång.
  • Den kommer att hjälpa dig att upptäcka dina starka och mindre starka sidor och därför veta vad du behöver hjälp med.
  • Du får koll på vilka konkurrenter och kollegor som finns i samma bransch.
  • Affärsplanen är till din hjälp när du ska sälja din idé till banker, myndigheter, investerare, kunder och leverantörer.

För vem ska den skrivas?

Du bör också tänka på vem du ska skriva din affärsplan för. Den viktigaste anledning är för att du ska ha en plan att jobba efter. Men det finns fler intressenter som kan bli inblandade. En bank vill se siffror och att din budget håller, medans en riskkapitalist eller samarbetspartner troligen vill veta mer om dig, din vision och om du verkligen klarar av uppgiften innan de investerar sina pengar.

Men om du börjar skissa på din plan, ditt arbetsdokument, så blir det enklare att i nästa läge extrahera information från den och återanvända till en ny affärsplan.

Checklista: affärsplanens innehåll

Den som läser affärsplanen kommer att huvudsakligen kolla på följande innehåll:

  • Vem du/ni är: har ni kunskap och drivet att klara uppgiften?
  • Affärsidén: Håller er idé?
  • Pengar och budget: Hur ska ni tjäna pengar och täcker dessa intäkter utgifter och löner samt ger möjlighet till avkastning?
  • Marknaden: Har ni koll på marknaden och vet hur ni ska sälja?

Med avstamp från punkterna ovan har du här exempel på rubriker som du kan lägga till som innehåll.

Affärsidén

Beskriv kortfattat om din produkt/tjänst. Vem är kunden och varför ska de köpa av just dig? Din affärsidé ska helst kunna formuleras med en kraftfull mening. Ibland krävs två, men håll det kort och kärnfullt så har du nytta av den i din kommunikation med kunder och andra intressenter.

Om dig/er

Här ska du sälja in dig själv. Din bakgrund är viktig om någon utomstående ska avgöra vilka möjligheter du har att lyckas med ditt företag. Berätta om dina personliga egenskaper, ditt nätverk, erfarenheter osv. Är ni fler så skriv lite om alla. Denna punkt är självklart främst för att kunna visa eventuella banker, investerare, etc.

Produkt/tjänst

Här beskriver du mer i detalj vad som utmärker din produkt/tjänst. Gör en lista på fördelar. Den är bra när du ska börja sälja. Ska du satsa på kvalité eller ett lägre pris? Hur ska kundservice fungera och kundens köpupplevelse? Hur funkar ev. tillverkning och distribution? Berätta om dina planer framöver och hur din affärsidé kan utvecklas. Ska du vidareutveckla den till andra städer eller rentav utomlands? Kommer du att ha fler produkter och tjänster som kompletterar det du har idag?

Marknaden och kunderna

Denna del är extra viktig och kallas marknadsplan. Denna lyfter många ut och skriver separat då den har stor betydelse för framgång. Hur ser marknaden ut idag? Är den växande och hur ser prisbilden ut? Hur stort område ska du bearbeta? Hur ska du nå kunderna och är de privatpersoner eller företagare? Har du redan klara kunder? Hur ofta och hur mycket köper kunderna och hur betalar de? Marknadsplanen innefattas även av marknadsföring och konkurrenter.

Konkurrenter

Beskriv konkurrenterna. Vilken är deras styrka och deras svagheter? Vad kommer du att göra bättre? Fråga dina vänner och bekanta vad de tycker om dina konkurrenter.

Marknadsföring och försäljning

Hur ska du synas och hur ska du skaffa kunder? Visitkort, trycksaker och logga. Ska du ha en webbplats på Internet eller kanske en e-butik? Ska du sälja själv eller göra det via en återförsäljare? Hur mycket ska din produkt/tjänst kosta? Genomtänkta säljkampanjer och tävlingar kan ge bra extra fart på din försäljning.

Företagsform

Aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening eller enskild firma. Vilken företagsform eller bolagsform passar dig bäst? De två vanligaste företagsformerna är enskild firma och aktiebolag. Skriv den du planerar att starta med i din affärsplan.

Lokal och utrustning

Var ska du driva din verksamhet? Behöver du lager? Vilka behov har du av maskiner och inventarier?

Ekonomi/budget

När du skriver din budget beskriver du det uppskattade penningflödet, dina intäkter och kostnader. Den innefattar:

  • Resultatbudget – Uppskattade kostnader och intäkter per årsbasis.
  • Likviditetsbudget – Plan för kassaflödet i ditt företag.
  • Kapitalberäkning – En uppskattning på hur mycket kapital du behöver.

Notera! En budget är en uppskattning av hur du förväntar dig att företaget ska gå ekonomiskt. Det kan vara svårt att veta, men gör man ingen budget är risken stor att det inte blir så bra. I en budget kan man se om man behöver skära ner vissa kostnader redan innan uppstarten och man kan se om de förväntade intäkterna från försäljningen faktiskt täcker kostnaderna. Ibland kan en affärsidé behöva skrotas efter att budgeten är klar. Det kan kännas tungt men är en klar fördel jämfört med att behöva ta den ekonomiska smällen längre fram.

Finansiering

Ska du finansiera det själv eller ta hjälp av banker och myndigheter? Det finns i vissa fall bidrag att söka men det kostar oftast mer än det smakar. Inte sällan lägger man tid på att söka men får ett nej. Kravet är nästan alltid att man ska möta kraven enligt de globala målen, alltså politiskt utstakade mål över hur man bör bedriva sin verksamhet.

Mål

När ska du starta? Vart är du om till exempel om ett, tre eller tio år? Har du anställda osv. En målsättning i affärsplanen ökar chanserna att du faktiskt gör framsteg med företaget.

SWOT-Analys

En SWOT (Strength, weaknesses, opportunities, threats) pekar på vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot som finns. Skriv ner dessa och skriv även hur du ska lösa eller motverka svagheter och hot, och ta tillvara på dina och företagets styrkor och möjligheter. Se mer om hur du gör en SWOT med exempel.

Tips innan du börjar skriva

Tänk igenom och utför dessa steg först, innan du börjar formulera planen:

1. Mål - När ska affärsplanen vara klar?

2. Definiera för vem och varför du skriver.

3. Samla information.

4. Skriv kort och koncist.

5. Låt den vila några timmar eller dagar när du skrivit ett första utdrag. Det hjälper dig att få nya idéer och tankar.

6. Ta hjälp när det behövs.

TÄNK PÅ: En affärsplan behöver inte vara en hel bok eller uppsats om exakt hur du ska gå tillväga. Den viktigaste anledningen till att skriva en affärsplan är väcka tankar och få ner det på papper. En enkel plan är helt klart bättre än ingen alls.

TIPS: Alla framgångsrika företag har en sak gemensamt – De gör något som kunden har nytta av. Ställ dig själv frågan: Vilket eller vilka problem kommer ditt företag att lösa? Identifiera och beskriv detta.

Går det att skriva en enkel affärsplan?

Urban Gattzén jobbar som affärsutvecklare och fick frågan:

Jag har svårt att skriva en affärsplan. Hur viktigt är det för att starta företaget? Finns det andra sätt att lösa detta på?

Urban svarade:

Det går absolut att starta utan den, i första läget, dock om du ska söka kapital vill de flesta investerarna se en affärsplan. Gör istället en enkel ”light” version från start. Det finns några grunder som gör skillnad:

  • Affärsidén - Hur ska du tjäna pengarna? Formulera den så att alla förstår.
  • Vilka är kunderna?
  • Hur ska den/det säljas?
  • Hur ska den/det marknadsföras och synas?
  • Ekonomin - gör en budget inklusive räkna på lönsamhet.
  • Produkt/tjänst - Var, vem eller hur tas den fram och levereras.
  • Riskanalys.

Fundera nu på dina egna starka sidor och vad är du bäst på. Hitta sedan ett externt bollplank som kan tillföra det du själv saknar.

Tänk på att 100% av intäkterna kommer från det du säljer och oftast är det här alla misslyckas. Så VÅGA SÄLJ.

Alternativ till affärsplan - Business Model Canvas

Business Model Canvas är helt klart ett intressant alternativ till den traditionella affärsplanen. Den anfaller problemet från en annan vinkel som många anser är mer naturlig.

Vad är Business Model Canvas?

Business Model Canvas är ett alternativ till affärsplan som börjar bli allt mer accepterat även i Sverige. Den ger en övergripande översikt över de olika strategiska detaljerna som krävs för att framgångsrikt få ut en produkt på marknaden, då de mest grundläggande byggstenarna beskrivs. Business Model Canvas kan också användas effektivt för enskilda produkter.

Man brukar dela in en Business Model Canvas i nio olika delar:

Kundsegment – Vem kommer att använda den här produkten?

Värdeerbjudande – Hur kommer detta att göra livet bättre för kunden?

Intäktsströmmar – Hur kommer företaget att tjäna pengar på den här produkten eller tjänsten?

Kanaler – Hur kommer produkten att säljas eller distribueras?

Kundrelationer – Hur kommer kunden att tas hand om på bästa sätt?

Nyckelpartners – Vilka andra företag eller individer ingår i utvecklings- och marknadsstrategin?

Nyckelaktiviteter – Vad måste ske för att lansera den här produkten?

Nyckelresurser – Vilka personer och resurser behövs och vilken budget krävs för att åstadkomma detta?

Kostnadsstruktur – Hur mycket kommer det att kosta att utveckla, tillverka, distribuera och sälja produkten?

Att besvara dessa frågor ger dig viktig insikt om vad du behöver göra och hur det ska utföras. En Business Model Canvas kan användas som komplement vid sidan av affärsplanen för att verkligen arbeta igenom företaget och få fram en stark framgångsstrategi.

Affärsplan med Artificiell Intelligens (AI)

Med den nya AI-tekniken, AI-chatbot, är det fullt möjligt att skriva en affärsplan ganska snabbt. Ska man göra det är det viktigt att man matar in AI-chatboten med ord som speglar din verksamhet och din affärsidé, då kan AI vara till bra hjälp. Ju mindre information du ger AI, desto mer kommer den att skriva på egen hand baserat på det som redan finns på internet. Så även om AI kan vara ett bra hjälpmedel behöver du både göra ett bra förarbete och arbeta igenom din affärsidé och vad affärsplanen ska innehålla. Du behöver även göra ett bra efterarbete med handpåläggning för att affärsplanen ska bli din plan och inte någon annans.

Här kan du ladda ner mallar och exempel på affärsplaner som du kan låna idéer och inspireras av.


Fler resurser: 32 affärsidéer du kan upp starta idag


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2014-12-18 07:04
Var i många år tveksam till nyttan av affärsplanen, men har fått tänka om. Mitt tips är att göra det enkelt. Påbörja den och skriv ner de tankar du har om ditt företag. Den är inget statiskt dokument som skrivs en gång och läggs i en låda, den ska användas, revideras och byggas på efterhand.

Det viktigaste du har i ditt företag är dina kunder. Så fundera hur du ska nå dessa på bästa sätt, behålla dem och få dem att köpa igen och igen.
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.