När en social verksamhet behöver förändras eller utvecklas, då är det hon som dyker upp. Om en verksamhet går knackigt och behöver en skjuts i rätt riktning, då är det hon som kliver in genom dörren. Hon började på golvet som personlig assistent, gick vidare till att utbilda sig till handläggare och chef och idag driver hon sin egna firma som frilansande chef inom sociala verksamheter. Kvinnan bakom Källsunds konsult och försäljning vet vad som krävs för att kunna gå in och göra skillnad.

- Jag är en demokratisk ledare med auktoritära inslag, säger Laila Källman.

Innan jag träffade Laila hade jag aldrig tidigare hört talas om frilansande chefer. Efter vårt första möte medgav hon att det var första gången hon hade hört någon använda det ordet - och så kom det sig att jag valde att använda det i artikeln. Hennes erfarenhet och det outtröttliga drivet att arbeta med människor gör henne till en fantastisk tillgång för vilken social verksamhet som helst. Hon har varit med och startat upp nya boenden, förändrat och förstärkt verksamheter och implementerat avgörande rutiner. Hennes expertis ligger i att fatta snabba beslut och knyta ihop lösa trådar. Som frilansande chef blir det ofta väldigt snabba vändningar samtidigt har hon stora krav på sig att komma in i en verksamhet och skaffa sig en tydlig uppfattning om vad som behövs göras.

- Att komma in i verksamheten snabbt är en förutsättning för att överleva i branschen, säger hon.

Tuffa tider för sociala verksamheter

Att jobba som chef inom sociala verksamheter i dessa tider är verkligen en utmaning med den intensiva mediabevakningen och nedskärningarna som branschen får uthärda. Laila Källman är en kvinna som kliver i verksamheterna, gör förändringarna som krävs och kliver ut igen. Som utomstående kan jag tycka att det vore nog för kronisk utbrändhet, men när Laila talar om det gör hon det med ett imponerande lugn i rösten. Den styrka som krävs att göra det hon gör är enorm.

- Det krävs utbildning och erfarenhet, men framför allt att man tycker om att arbeta med människor och har en vilja vara med och göra skillnad.

I sina dagar har hon mött kritik och motstånd, men detta till trots hyser hon en stor passion till det hon gör. Laila är ödmjuk och tycker om att knyta kontakter och utveckla relationer. Hon kliver in i diskussioner på arbetsplatserna i vetskapen om att hon kan ha fel, och överlag är det inte många som misstycker till det hon gör.

- Jag tror att de anställda tycker att det är skönt med någon som kliver in, tar tag i lösa trådar och gör konkreta förändringar.

Laila Källman har jobbat som chef och handläggare i tjugo år. och under sitt första år i yrket satt hon med båda yrkesrollerna i en tjänst. Hon minns det som oerhört tufft, men enbart positivt och utvecklande. Trots den svåra prövningen lyckades hon styra upp och effektivisera verksamheten på ett minst sagt föredömligt sätt.

Du kan jobba mer för att motverka stress

- Om du jobbar mer kan du stressa mindre. Istället för att arbeta snabbt under kortare perioder så kan du jobba lite långsammare under en längre period. På det sättet behöver du inte bli lika stressad.

Laila vet exakt vad som krävs för att jobbet ska bli gjort, men hon anser inte att stress är en självklar faktor. Naturligtvis kan det dyka upp situationer då stress är oundvikligt, men det går i allra största grad att undvika.

- När jag blir stressad brukar jag tänka att det beror på mig själv och hur jag har hanterat situationen.

Är frilansande chefer framtiden för sociala verksamheter?

Finns det någon bransch som är mer utsatt än vård och omsorg? Är det yrkeschefer som Laila som är framtiden? Istället för att byta chef nio gånger på tre år - vilket det finns sociala verksamheter som faktiskt har gjort - är det inte en effektivare lösning att ta in Laila Källman som kan gå in och göra det som krävs och sedan kliva ut? Mitt möte med henne har definitivt väckt mitt intresse, men framför allt har det gett mig hopp. Lailas roll som frilansande chef ger en sund och effektiv distans som genererar möjligheten att ta snabba beslut och styra upp de sociala verksamheterna i all sin utsatthet.

Vad tror du?

Vill du komma i kontakt med Laila Källman bakom Källsunds Konsult & Försäljning?

Telefon: 073-778 43 71
E-post: kallsunds.kof@gmail.com

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.