Att nå ut till dina befintliga såväl nya kunder är, och bör vara, din högsta prioritet som entreprenör. Oavsett hur du ligger i pris- och servicenivå jämfört med dina konkurrenter, är första steget för ett lyckat företagande att skapa (och självklart behålla) din kundkrets.

Alldeles oavsett hur länge du jobbat med marknadsföring, dyker ett par frågor upp i huvudet med jämna mellanrum - Vad, var, när och hur?

När jag gör en marknadsföringsstrategi grundar sig hela strategin på en sak - Nämligen VEM jag riktar min verksamhet mot. Först när jag vet VILKA som är intresserad av mina varor eller tjänster kan jag göra en strategi som med största sannolikhet kommer generera ett bra resultat.

Skillnaden mellan vissa målgrupper kan vara enorm - Större delen av våra kära pensionärer söker inte tjänster och produkter på Google, använder inte mejl och flyr allt vad datorer heter medan yngre och unga i princip "googlar" på precis allt - vilken hårfärg som är snyggast, veckans lunchmeny på den lokala restaurangen och diverse olika "bäst-i-test".

Att förstå hur olika målgrupper fungerar är A & O för en lyckad marknadsstrategi. Vissa verksamheter erhåller flest klick på kvällstid, medan andra är mest framgångsrika dagtid. Allt beror på vem du riktar din verksamhet och din reklam mot!

Svaret är "selektering"

Genom selektering riktar du din marknadsföring mot den målgrupp som är mest intressant och ökar därför möjligheterna att nå ut till så många som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.

För ett litet och/eller nystartat företag kan en hårdare selektering vara en bra idé eftersom det nämligen är både billigare och lättare att marknadsföra sig mot en liten målgrupp.

Så, hur gör man en effektiv marknadsföringsstrategi?

Börja med att analysera läget - Vem vill ha din produkt eller tjänst och varför? Vilka är dina konkurrenter och hur marknadsför dom sig? Analysera doe konkurrenterna som är störst och funnits längst - De har nämligen redan provat olika metoder och vet vilka som genererat bäst. Dessutom är de störst av en anledning.

Hur du skriver din marknadsplan som ett proffs

En viktig del som framför allt nya företagare ofta glömmer - En strategi handlar inte enbart om att skaffa nya kunder, utan även om att underhålla och därmed behålla kunden. Vissa branscher är svårare eftersom återkommande behov oftast inte uppstår, medan andra branscher är betydligt lättare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2018-06-14 18:07
Vill dela med mig av vårt företag www.everyroom.se som säljer möbler & inredning på nätet. Välkomna!
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.