Nästan en och en halv miljon individer, 14% av Sveriges befolkning, utgörs av Generation Alfa och representerar därmed den största åldersgruppen i landet. Studien, som bygger på svar från barn i åldern 7-14 år, avslöjar en generation som präglas av tidigt ekonomiskt intresse, en stark framtidstro och ett digitalt engagemang.

Tidig ekonomisk medvetenhet

Undersökningen visar att barn i Generation Alfa redan från lågstadiet är aktiva och medvetna konsumenter. Många av dem har egna pengar att disponera, antingen genom månadspeng, veckopeng eller genom att hjälpa till hemma. En betydande andel av dessa unga påverkar dessutom direkt vad som köps till dem, med 54% som uppger att deras föräldrar ofta köper de kläder och prylar de önskar. Detta tidiga intresse för konsumtion återspeglar en generation som inte bara förstår värdet av pengar utan också hur de kan användas för att forma deras liv och framtid.

Jessica Åkerström, analyschef på Ungdomsbarometern, kommenterar att dessa barn inte bara är framtidens konsumenter utan redan idag är en stark drivkraft på marknaden. Detta tyder på att Generation Alfa kommer att ha en betydande inverkan på framtidens ekonomi, både genom sina konsumtionsvanor och sitt fokus på att tjäna pengar.

Soft girls och gamers

En annan tydlig trend i undersökningen är det stora intresset för gaming och sociala medier, särskilt bland pojkar där 36% identifierar sig som gamers. Totalt sett ser nästan en fjärdedel av alla barn i åldersgruppen sig själva som gamers, vilket reflekterar hur viktig den digitala världen har blivit för deras identitetsutveckling.

Bland unga tjejer identifierar sig 14 procent som ”soft girls” medan endast 3 procent ser sig som feminister. “Soft girls” är en term som kan förklaras med flickor och kvinnor som hellre klär sig könstypiskt och anser att det är viktigare att ta hand om hemmet, framför att göra karriär.

Optimism och framtidstro

Trots de utmaningar som framtiden kan innebära, visar undersökningen att 74% av barnen i Generation Alfa känner en stark optimism inför vad som komma skall. Dessutom tror 82% av dem att de har stora möjligheter att påverka sin egen framtid. 

Målgruppens drömyrken är veterinär och trädgårdsmästare.

Sammanfattningsvis ger Ungdomsbarometerns undersökning en bild av Generation Alfa som en digitalt kunnig, ekonomiskt medveten och framtidsoptimistisk generation som tröttnat på feminismens pekpinnar.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

1 kommentarer
2024-08-29 08:09
Härlig läsning!
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.