Karaktäristiskt för webben som butik är:

  • Konkurrensen är knivskarp och det är mycket enklare att gå till en konkurrent på webben än det är att promenera till en konkurrerande fysisk butik
  • Långa svarstider kan jämföras med en dålig säljare
  • Felaktigheter i webbdialogen kan jämföras med att slänga ut kunden ur webbutiken
  • En sajt som ligger nere betyder att butiken är stängd på obestämd tid
  • En riktigt tydlig och bra sajt med snabba svarstider skapar ökad försäljning!

Här följer tio goda råd som ökar dina chanser till en framgångsrik webbförsäljning:

1. Minimera svarstiderna (den tid det tar för en besökare att ladda hela sidan). De är ofta alltför långa därför att webbmakarna inte kan avhålla sig från att lägga in filmer och högupplösta bilder som saktar ner nedladdningen. Ni måste antingen reducera mängden högupplösta bilder och filmer, eller investera i system som klarar korta svarstider trots stort innehåll. Något många inte vet är att sajtens Googleranking blir bättre med korta svarstider! Jämför med konkurrenterna - hur snabba är de som är bäst?

2. Använd en s k CDN/ acceleratortjänst för att snabba upp leveransen av data såsom bilder och filmer till slutanvändarna.

3. Cacha så mycket statiskt innehåll som möjligt lokalt i webbläsaren. Cache är en tillfällig lagringplats för data som kan komma att användas igen. Om sidan inte förändras behöver man inte ladda hem den igen från nätet nästa gång man besöker den. Cache är ett kostnadseffektivt sätt att snabba upp webbtrafik vilket också garanterar en stor prestandaförbättring.

4. Utvärdera de olika externa tjänster på sajten som du inte har kontroll över. Många webbmakare använder externt innehåll utan urskiljning till sina webbsidor, t ex fria tjänster som Bambuser för video. Problemet är att externt innehåll sällan laddas optimalt.

5. Testa, övervaka och optimera sajten med jämna mellanrum för att säkra att den inte är för långsam. Avbrott är förödande för affärerna. Man kan testa och optimera sajten genom att låta ett webbtestföretag simulera olika typer av högtrafik genom s k syntetisk trafik, och därefter föreslå förbättringar. De har ofta även övervakningstjänster.

6. Lotsa kunden genom hela köpprocessen på ett logiskt och kundvänligt vis. Ha val som är tydliga, och ha dem alltid synliga ovanför ”the fold ” (d v s på den synliga delen av sajten, den som man ser utan att scrolla).

7. Prova med mindre och snabbare landningsidor för temporära erbjudanden.

8. Bevaka och optimera din ”conversion rate”, d v s hur många av besökarna som konverteras till riktiga kunder. Finkalibrera funktioner, design m m och mät konverteringsgraden tills du erhållit den bästa tänkbara.

9. Maximera betalningsalternativen (samtliga vanliga kreditkort, mot faktura etc). Glöm inte att ge kunden en faktura eller ett kvitto efter köpet om de behöver det för t ex momsredovisning eller i sin bokföring.

10. Planera för det oväntade – se till att sajten klarar en massiv kundtillströmning utan att gå ner (t ex om din produkt dyker upp hos Ove Sundberg i ”Solsidan”, får fem getingar i ett stort test i Expressen, eller plötsligt en dag börjar bäras av prinsessan Madeleine). Gör en riskanalys med hjälp av lasttester och externa prestandamätningar av tjänstekvaliteten.

God handel!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

1 kommentarer
2011-08-17 12:50
Bra artikel. Alltid bra med info om hur ehandel skall styras till det bättre.

Klocknet.se
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.