1. Låt affärsiden uppstå ur din Passion

Passion och övertygelse om din affärsidé är den viktigaste förutsättningen din framgång. Kolla vad marknaden behöver och var det finns en brist som gör dig upprörd. Du har säkert en ide om något som behöver förbättras, något som skulle underlätta det för andra människor.

2. Undvik stora investeringar

Du måste inte har sotra aktiekapital och det kan räcka bra med en enskild firma. Om du utgår ifrån att du måste ha en summma pengar använd din kreativitet och undersök hur du skulle kunna genomföra din ide utan några pengar alls. Titta på hur du kan starta utan stora investeringskostnader.

3. Testa och utveckla verksamheten successivt

Undersök din marknad och testa din idé tidigt. Börja med att fråga din närmaste omgivning vad de tycker. Initialt ska du fokuserar på att få positiv feedback. Genomför ändringar och utöka din 'testgrupp' till de som inte bara vill vara snälla. När du känner att idén verkar hålla även för andra är det dags att fråga dina potentiella kunder vad de anser om din ide.

4. Be andra om hjälp

Fråga och be om hjälp med där du har dina svagheter. Har du t ex  ångest för blanketter tillåt personer i din omgivning att hjälpa dig. Det finns de som älskar att fylla i och administrera blanketter.

5. Var generös

Skaffa kunder/ klienter som får testa din produkt/tjänst. När du ser vilken nytta och hur lyckliga dina klienter ökar ditt självförtroende oche det blir enklare att sälja. Dessutom kommer dina nöjda kunder att rekommendera dig vidare.  Dina kunder är t om villiga att hjälpa dig att utveckla din produkt eller tjänst.

6. Var beredd på att jobba - ditt företag blir ditt liv

Det är skillnad på att vara anställd och driva eget därför att ditt företag blir en del av ditt liv. Det innebär att du känner dig mer hel och att hela ditt liv kan bestå av passion. Det är hårt(men roligt) arbete som behövs.

7. Begränsa planeringen

Strukturen kommer efter kunderna. Givetvis ska du vara professionell  men att försöka vara perfekt leder till att du aldrig kommer ut med ditt budskap. Att skriva stora marknadsplaner och budgetar är onödigt arbete om kunder inte finns och beredda att betala för det du säljer.

8. Formulera en enkel presentation

Du behöver inget superproffsigt och dyrt marknadsmaterial för att starta. En enkel A4 sida med en persentation räcker. Brevpapper, kuvert, tryckta broschyrer är överskattade. Du behöver ett visitkort som talar om var kunderna hittar dig.

9. Gör din egen hemsida

Din hemsida kan vara enkel och professionell. Det viktigaste är att den tydlig och återspeglar det du säljer. Det finns alternativ som gör att du där du kan skapa hemsidan själv. Du behöver varken vara designer eller programmerarer. Det du behöver är en beskrivning av det du säljer på ett sätt så dina kunder förstår nyttan med det.

10. Bygg ditt kundregister

Börja samla kontakter på kunder och potentiella kunder. Du kan göra ett enkelt register i Excel till att börja med. Samla emailadresser och telefonnummer.

11. Begränsa dina fasta kostnader

Kolla över befintliga  fasta kostnader du kan göra dig av med. Det minskar stressen för att behöva tjäna pengar för att överleva. När din verksamhet blomstrar kan du skaffa dig prylarna och standarden du vill ha.

12. Fokus på försäljning

Prata om din produkt och så ofta du kan. Öva dig på att presentera din idé.  Definera vilka dina kunder är och ta reda på var de finns och hur de normalt sett bruka köpa. Sälj på det sättet som passar dig  bäst. Delegera bort vad som helst men inte försäljningen. Det finns ingen som har samma passion för din verksamhet och kan sälja din produkt/tjänst lika bra som du. 

13. Umgås med andra egna företagare

Umgås med de som är i samma i situation som du och fråga hur de gör. Ta emot goda råd men sortera bort de som inte passar dig. Lita på dig själv, gå din egen väg och lyssna till din intution. Den är ofta rätt.

14. Undvik negativa influenser

Undvik personer som är oroliga för utveckling och har attityden att  ´ha ett bra jobb´ är det som räknas. Du kan behöva byta ut eller sätta vissa relationer på paus.

15. Skaffa dig en supportgrupp

Se till att dina närmaste vänner, famlilj är beredda på att stötta dig. Hjälp dem att förstå att risken finns att du under en tid inte kan vara lika tillgänglig för dem och ditt sociala nätverk.

16. Ta bara ledigt när du verkligen vill

Koppla av när du känner för det och oroa dig inte för att bli utbränd. Din omgivning som har sina referensramar att man ska jobba 9 -17 kommer att tycka att du jobbar för mycket. Det är inte antal timmar som gör dig utbränd. Utbränd blir du när du gör saker du ogillar eller jagar för att leva upp till andras krav och förväntningar.

17. Välkomna misslyckande som lärdomar

Studeras och lär av andras misslyckanden och se vilka du kan låta bli att göra själv. Var beredd på att du kommer att hitta på nya misstag som kommer att göra dig starkare och ännu mer framgångsrik.  Dyker det inte upp några misslyckannde så är du på ett ställe som begränsa dig.

18. Bestäm dig för att lyckas

Genomför varje handling och en stark överygelse att du ska lyckas. Föreställ dig och skapa bilder av hur din verksamhet ser ut när den blomstarar för fullt. När det känns tungt ifrågasätt vad det är du ska förändra för att få det att bli kul igen.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2016-01-30 21:23
Ett annat tips är att inte glömma att skicka in sina papper i tid till Skatteverket... det är lätt att glömma. Här finns en lista för den som är intresserad: http://wp.nanofirma.se/firmakalender/ Ladda ner och skriv ut. Momsdeklaration, kontrolluppgifter mm...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.