Låt oss börja med två andra provocerande frågor:

Tänker du ta frågorna på allvar?

Tänker du använda dem i ditt företag redan idag?

I så fall kan du passa på att ge dig själv en klapp på axeln. Du kommer sannolikt att lyckas bra med din marknadsföring. Om du å andra sidan tänker läsa artikeln och inte göra något kan du lika gärna sluta att läsa här. För om du inte tänker göra något så har du ingen nytta av råden. Aha, du är kvar? Bra! Då tar vi en titt på hur du löser dina marknadsföringsproblem.

Se även: Sluta slösa pengar på annonsering

Fråga 1: Vem vill du nå?

För att lyckas med din marknadsföring måste du veta vem det är du vill nå. Med andra ord: vem är det som kan vara intresserad av det du har att erbjuda? Om du inte vet det, eller om du tror att ”alla” kan vara intresserade så har du en nöt att knäcka.

För det första så är inte alla intresserade, andra kan vara intresserade men inte just nu, och vissa kan vilja köpa dina produkter eller tjänster idag. Låt oss ta ett exempel:

Om du försöker sälja en gräsklippare till folk som bor i lägenhet, vad tror du kommer att hända då? Just det. Ingenting. Du får ingen som köper. Skälet är självklart. De som bor i lägenhet har ingen gräsmatta att klippa (om de inte odlat en i vardagsrummet, men detta är ovanligt).

Om du däremot skulle kontakta personer som bor i villa eller som äger ett sommarhus så är du på rätt väg och har chans att sälja dina gräsklippare. Du måste alltså sikta på rätt personer om du vill ha bra resultat på din marknadsföring.

Lästips: 7 sätt att skapa en marknadsföringskampanj med små medel

Fråga 2: Vad vill du att de ska veta och göra?

Det finns en sak som dina kunder är mer intresserade av än något annat. Vet du vad det är? Och nej, det är inte dina produkter och tjänster. Det är inte ens fördelarna med det du säljer som intresserar dem mest. Vad som intresserar dina kunder mest av allt i hela världen är sig själva. De är intresserade av sina problem, sina drömmar, sina familjer, sina jobb, sina hobbies och så vidare.

Skriver du ditt marknadsföringsmaterial så att det intresserar kunderna? Eller skriver du om dig, dina produkter och dina tjänster? Visst, du måste berätta lite om dig själv och det du har till salu. Men den stora delen i ditt marknadsföringsmaterial ska handla om kundens problem och hur de kan lösa dem med hjälp av dina produkter och tjänster.

Dessutom måste du be kunden att på ett eller annat sätt ta kontakt med dig. Det är många som missar det vilket innebär att du inte får någon respons på din marknadsföring.

Fråga 3: När är det bäst att prata med dem?

Svaret på den här frågan handlar om timing. Det är till exempel ingen bra idé att försöka sälja julgranar till folk på sommaren. När det är bäst att kontakta just dina kunder kan jag inte svara på. Det beror på många faktorer. Men här är några saker att tänka på. När har de behov av dina produkter och tjänster? Vid vilken årstid är behovet eller begäret som störst?

När uppstår kundens problem oftast? Finns det något som har hänt i kundens liv som påverkar köpet? För vissa företag är timing mycket viktigt, för andra mindre viktigt. Men ha alltid timing i åtanke när du gör din marknadsplan (för du har väl en?) och planerar andra aktiviteter.

Missa inte: 25 sätt att marknadsföra företaget utan kostnad

Fråga 4: Var hittar du dessa personer?

Den här frågan handlar naturligtvis vilket media du ska använda för att föra fram ditt budskap till din målgrupp. En sak jag har märkt, speciellt bland webbutiker och andra typer av internetföretag, är att de i princip bara använder internet för att driva trafik till sin webbplats. Det kan gå bra. Men om du gör det missar du mängder, jo MÄNGDER med personer som kan vara intresserade av vad du har att erbjuda.

Det finns många andra media som du kan använda för att driva trafik till din webbplats. Till exempel annonser, direktreklam, tv-reklam, radioreklam och så vidare. Men är inte dessa media dyra att använda? Svaret på den frågan beror på två saker.

För det första måste du lära dig att förhandla om priset, så att du får så låg kostnad som möjligt. Och för det andra beror det på vilket resultat du får. Vilka media som fungerar bäst för just dig kan jag inte svara på. Det får du testa dig fram till.

Fråga 5: Varför ska de göra som du vill?

Om du vill sälja många produkter och tjänster är det viktigt att du lär dig att skapa erbjudanden som är svåra att motstå. Och när jag pratar om erbjudanden så menar jag att kunden får något speciellt just nu som hon eller han inte kan få vid andra tillfällen.

En sak som är viktig att tänka på är att du behöver inte alltid ha någon typ av specialerbjudande. Folk är villiga att betala fullpris. Men inte alltid. När du genomför någon typ av marknadsföringsaktivitet så ska du ha med ett bra erbjudande för att få så bra resultat som möjligt.

Relaterad läsning: Skaffa kunder gerillastyle

Vad ingår i ett erbjudande? Ditt erbjudande består av pris, rabatter, betalningsvillkor, tilläggserbjudanden, snabbhetspremier, garantier, tillbehör, och allt annat som kunden får när hon köper. Nyckeln är att skapa bilden av ett förmånligt köp. Kunden måste uppfatta värdet av det du säljer som högre än den summa pengar som hon betalar. Hon vill uppleva det som om hon gör ett riktigt klipp.

Hon frågar sig: ”Vad är erbjudandet och varför ska jag bry mig om det?” I boken hittar du ett kapitel som handlar om hur du skapar oemotståndliga erbjudanden. Kika igenom kapitlet innan du funderar på vilken typ av erbjudande som du ska ge.

Nu har du fem frågor du alltid ska ställa när du planerar dina aktiviteter eller om du får problem med marknadsföringen. Lycka till!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
3 kommentarer
Johannah
2011-02-27 11:58
Tack Krister för ännu en bra artikel om marknadsföring!!
Allhjälpen i Umeå AB
2011-01-17 08:29
Tack för en bra artikel som belyser viktiga saker.
Micke A
2011-01-05 09:14
Självklart bra frågeställningar som en företagare bör arbeta igenom - gärna tillsammans med en reklamkunnig (copy + design + "kontaktvägskunnig" mfl).

Det som sen verkligen måste lösas när frågorna är besvarade är hur budskapet ska se och förmedlas (i detalj). Det är exempelvis väldigt viktigt för en småföretagare hur man betalar för marknadsföringen. Banners kostar mer än de smakar om man inte prickar precis rätt i rätt bransch på rätt plats (mycket svårt), medan betalning per klick eller köp är bättre. Det viktigaste finliret är vilka platser man syns på och i vilket sammanhang. De (av ovan) frågor som behandlar detta bör bearbetas betydligt mer än vad de flesta tror.
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.