I all din marknadsföring oavsett om vi pratar om annonser, säljbrev, visitkort, webbsidor, bloggar, e-postutskick och mail så måste du skriva säljande.

Här är fem snabba tips som du kan ha i tankarna när du skriver.

1. Rubriktestet

Tänk dig att du bara får skriva rubriken med ett telefonnummer under. När du tittar på din rubrik ställ dig frågan: Kommer någon ringa om de bara ser rubriken? Om svaret är ett rungande JA så har du en bra rubrik. Om ingen kommer att ringa, skriv om rubriken.

Men, det här är ju jättesvårt att göra i till exempel ett mail där man bara får plats med några få ord i ämnesraden Du har rätt. Det är svårt. Men inte omöjligt. Låt oss säga att du säljer biljetter till en hockeymatch mellan Tre Kronor och Kanada. Då kanske den här rubriken skulle funka i ett e-postutskick:

Se Tre Kronor spöa Kanada– gå två betala för en.

Missa inte: Hur du snabbt skriver bättre rubriker till dina säljbrev och offerter

2. Vilken är den största fördelen med din produkt eller tjänst?

Du vet vad fördelar är, eller hur? Det är vad din produkt eller tjänst gör för dina kunder. Slutresultatet som de får. Hästkrafter i en bil är aldrig en fördel utan fördelen är vad de hästkrafterna gör för den som kör bilen. Till exempel snabbare och säkrare omkörningar. En fördel är inte fakta om din produkt eller vilka egenskaper den har. Kom ihåg det. Och kom framförallt ihåg det här: vi köper på grund av våra känslor och rättfärdigar våra köp med logiska resonemang.

3. Skriv om kundens problem – inte om dig

Folk bryr sig bara om sig själva och vad de får ut av dina produkter och tjänster. Därför ska du skriva om hur du löser kundernas problem istället för att skriva om hur bra och duktig du och ditt företag är.

Tänk dig att din kund sitter framför dig och rynkar på näsan varje gång du börjar pladdra om hur länge ni funnits och vilka diplom du och dina medarbetar har. Skriv något om hur du löser kundens problem istället och hur du har löst problem för andra. Berätta även hur du löser problemen bättre än någon annan.

Och räkna antalet ”du” och ”jag/vi” i din text. Det ska vara markant fler ”du” än ”jag/vi”. För varje fyra ”du” får du skriva ett ”jag/vi”.

4. Låt din text vila

En bra idé är att låta texten vila minst en dag. Om det inte funkar, låt den i alla fall sova en timme eller två. När du sedan väcker din text till liv igen kommer du att se misstagen, otydligheterna och slarvfelen enklare. Fixa dem innan du släpper iväg mästerverket.

Se även: 4 skrivtips för din hemsida

5. Låt någon annan läsa det du skrivit

Det är bra att få kommentarer från andra på din text. Ja, jag vet att det är jobbigt. Men du får ofta bra feedback på vad du kan förbättra. Bäst av allt är att en kund läser det du skrivit. Om de säger: ”Det här ser bra ut. Du är verkligen duktigt på att skriva”, så är texten en katastrof. Om de istället säger: ”Får jag verkligen en gratis när jag köper två?” så är du på rätt väg.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2023-03-08 06:39
Det där med unika och säljande rubriker är svårt t.ex. om man nischat in sig på ett smalt område med ett stort utbud av t.ex. prisvärda och kvalitativa elmätare, har man 35 olika elmätare kan man knappast skriva samma eller liknande rubriker på alla olika alternativ, då får man nog tänka lite annorlunda. Men ditt exempel fungerar det ju bra i, om man säljer nåt sånt specifikt och okomplicerat som en biljett till ett evenemang. Jag har valt keyword + beteckning i rubriken, och "Osäker på vilken elmätare? - Ring Rickard + mitt nummer" i beskrivande texten under rubriken.
Men då måste man ju vara tillgänglig på telefon förstås, och det finns ju få som vill vara det idag.
Se mer...
khan vs peterson tickets
2011-11-15 16:12
Tack för att du delar detta är det mycket intressant.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.