5 tips för att skapa nyhetsbrev som dina kunder älskarVill du skapa ett framgångsrikt nyhetsbrev? Ett nyhetsbrev som dina kunder köper ifrån, rekommenderar till andra och som ger dig nya kunder? I så fall är det dags att stänga av telefonen, hälla upp ett glas av din favoritdryck och plocka fram papper och penna. Redo? Bra. Då kör vi igång.

Rita upp följande: Två stora cirklar som ligger sida vid sida med cirka 10 centimeters mellanrum. Koppla ihop cirklarna med en rak linje. Skriv OE på den raka linjen. Okej, rita nu en stor cirkel runt de två cirklarna och den raka linjen. Om du har gjort det här rätt så har du något framför dig som liknar ett par ganska stora glasögon med texten OE som ligger på en pannkaka.

Här har du den hemliga formeln för att skriva ett nyhetsbrev som dina kunder älskar. De här fem delarna; två cirklar, en rak linje, texten OE och den stora cirkeln som går runt allt bör vara i huvudet på dig varje gång du sätter dig ner och skriver ditt nyhetsbrev.  Låt oss ta en närmare titt på de fem delarna.

Varför ditt nyhetsbrev ska sikta in sig på dina ideala kunder

1. Den högra cirkeln representerar dina ideala kunder (du har väl gjort en kundprofil?). Det här är personerna du vill kommunicera med. Lägg märke till att jag sade ”ideala kunder” och inte någon vag demografisk grupp eller ”alla”. Syftet med ditt nyhetsbrev är naturligtvis att attrahera fler kunder och få dina nuvarande kunder att köpa mer. Men av erfarenhet vet jag att på allas nyhetsbrevslista så finns det en hel del personer som har anmält sig enbart för att de är nyfikna och som aldrig kommer att köpa något. Dessutom har du med största sannolikhet en hel del konkurrenter på listan också.

Bry dig inte om de personerna. Skriv enbart för och till din ideala kund och beskriv alla fördelar som han eller hon kan dra nytta av när det gäller dina produkter och tjänster. Ett tips: Skriv IK i den högra cirkeln och några stödord som beskriver dem. På så vis kan du enklare behålla fokus när du skriver. 

Hur du gör ditt nyhetsbrev värdefullt för dina kunder

2. Den vänstra cirkeln representerar saker som du vet är värdefullt för dina ideala kunder. Med andra ord kunskap om dina produkter eller tjänster som du beskriver och förklarar från din ideala kunds ögon. Det finns ingen som vill ha mer e-post. Därför är det enda sättet att få någon att öppna och läsa ditt nyhetsbrev månad efter månad (eller vecka efter vecka, dag efter dag) om du ger dem något som de tycker är viktigt. Skriv alltså om saker som hjälper dem att göra sitt jobb bättre eller som gör deras liv bekvämare och enklare. Ett tips: Skriv ner fem saker som du kan skriva om i nästa nyhetsbrev. Välj sedan en av dem.

Om du säljer badrumsinredning så ge designtips, saker att tänka på när man bygger om badrummet och så vidare. Om du är rörmockare så kanske det du ger tips om hur man själv kan ta hand om de enklaste rörjobben och hur man underhåller sitt hem. Om du säljer t-shirts då? Då finns det väl inte så mycket att skriva om? Jodå, det finns det visst. 

Du kan skriva om material, du kan skriva om kända personer som älskar t-shirts, du kan skriva om historien om t-shirten och så vidare. Det finns hur mycket som helst som du kan skriva om. Använd din fantasi och framförallt: Fråga dina kunder vad de vill läsa om i ditt nyhetsbrev. Skriv om det du är expert på och om saker som dina kunder behöver eller vill veta. Och tänk på att försöka vara lite underhållande. Ingen vill läsa ett torrt och tråkigt nyhetsbrev.  

Den raka linjens roll i ditt nyhetsbrev

3. Linjen mellan dina två cirklar representerar innehållet i ditt nyhetsbrev. Varje gång du skickar ut det smyger en liten bit av din kunskap ner för linjen och glädjer dina ideala kunder. Men ingen korvstoppning tack. Tänk på att inte skicka ut för mycket information på en gång. Bara tillräckligt för att ge dem intressant användbar information eller något annat för att hjälpa dem idag och få dem att vilja ha mer. Ett tips: Skriv bara om en idé i varje nyhetsbrev.

Hur den stora cirkeln påverkar ditt nyhetsbrev

4. Den stora cirkeln runt dina två cirklar och linjen representerar din röst och ditt personliga perspektiv på saker och ting. Det är den här biten som ofta saknas i nyhetsbrev. Självklart är det viktigt att ge bra info, men om det är allt du gör kommer du ha svårt att positionera dig som expert inom ditt område.

Du behöver din egen stil. Visst, du måste kunna det du skriver om. Du måste vara bra att utföra dina tjänster och du måste veta vad du pratar om när det gäller dina produkter. Men det räcker inte för att få folk att kontakta dig idag. Du behöver en autentisk ”röst” som är lindat runt den användbara informationen som du delar med dig av. Då knackar kunderna på dörren. Ett tips: Skriv ner 5 personliga saker eller ”storys” som du kan dela med dig av i något av dina närmaste nyhetsbrev.

Vad är OE och varför är det viktigt i ditt nyhetsbrev?

5. Som du säkert kom ihåg så skrev vi OE på den raka linjen. Och OE står för Oemotståndligt Erbjudande. Varje gång du skickar ut nyhetsbrevet bör du ha med någon typ av erbjudande. Varför? Enkelt svar: För att folk älskar att få bra erbjudanden. Ena gången kanske kunden får rabatt på en produkt. En annan gång kanske du kör med ”köp 3 betala bara för 2” eller någon typ av bonus vid snabbt köp och så vidare. Ett tips: Skriv ner fem olika erbjudanden som du kan använda och variera dem i dina nyhetsbrev.

En sak till. Notera att jag inte har sagt speciellt mycket om dig och ditt företag. Jo, jag är fullt medveten om att du skriver till dina ideala kunder för att berätta om dina produkter och tjänster som de kanske behöver. Och jo, jag vet även att du publicerar nyhetsbrevet för att för få nya kunder och få dina befintliga att köpa mer. Och visst ska du använda din logo, din kontaktinformation och ett kort stycke om vad du och ditt företag gör i varje nummer.

Men med det sagt; Dina kunder läser inte för att de bryr sig om dig (än). De läser för informationen; de lär känna dig genom din röst, ditt perspektiv på saker och ting och en dag kanske de upptäcker ett behov för vad du säljer. Polletten trillar så att säga ner och de kontaktar dig eller köper direkt från din webbplats. Och det är ju ganska trevligt, eller hur?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
Peter Berg
2013-05-06 12:08
Vi har gjort en undersökning på våra ca tusen kunder som vi har för vårt verktyg för nyhetsbrev Paloma och deras läsares avregistreringar. Och inget mervärde är största anledningen till avregistreringar.

Tack!
Peter
BytesLand
2011-03-01 13:43
E-post nyhetsbrev bör spela en viktig roll i din detaljhandeln marknadsföringsplan. Nyhetsbrev är billiga att skicka och brett nå omfattning. Dessutom mallar flesta e-post-tjänsteleverantörer erbjuda och obegränsad kundsupport för en liten månadsavgift. Jag hade en två timmars inlärningskurva när jag började, men belöningen har långt överträffat mina förväntningar. Förvånansvärt många listiga detaljister ignorera denna värdefulla vapen i marknadsföring arsenal. Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.