1: Bädda in widgets på din webbsida

Vi börjar med det viktigaste först. Hur ska era besökare veta att ni finns på Facebook? Självklart måste ni informera era besökare om er närvaro på Facebook och det gör ni lättast med Facebooks egna sociala plugins. Det finns olika alternativ för hur de är utformade och ni väljer själva vart ni vill placera dem på er webbsida.

Foretagande.se har valt en box som syns och funkar väl med hemsidans layout:

Image

Image

Du kan även välja att ha en mer diskret variant, möjligheterna är många!

2: Utnyttja storleken för er profilbild

Ju större din bild är, desto bättre syns du. Tyvärr är det inte många som använder sig av detta tips men våra erfarenheter säger att det här är ett otroligt effektivt sätt att väcka uppmärksamhet på er fan page. Den maximala storleken för en profilbild uppgår till 600x200 pixlar och vi rekommenderar att ni inte lämnar kvar en enda pixel åt slumpen.

3: Organisera era flikar

Less is more, och det gäller även på Facebook. När ni skapat er företagssida så finns det standardflikar där ni kan dela ert material. Logg, information, evenemang, foton och diskussion är standardflikarna. Ställ er själva frågan: vilka av dessa har ni råd att ta bort? Här är kvalitén viktigare än kvantiteten och ert material måste vara relevant. Besökarna kommer även notera att ni valt att lägga energi på att endast ha relevant material. Glöm inte bort möjligheterna att lägga till nya flikar!

4: Skapa en unik landningssida

För att spinna vidare på det här med flikar så kommer nu den viktigaste delen, att ställa in den sida som era besökare kommer att möta när de kommer in på er sida. Du vet själv hur viktigt det första intrycket är, och samma sak gäller även på Facebook.

Alla som besöker er kanske inte väljer att trycka på Gilla-knappen – men visst vill du väl att så många som möjligt ska göra det? Just därför måste ert företag ha en landningssida. Vare sig ni vill samla namn till ert nyhetsbrev eller ha en välkomstvideo så är det möjligt att ha. Värt att tilläggas är att den här tekniska delen är den enda vi rekommenderar er att söka expertis utifrån, resten av kommunikationen bör ni själva stå för.

En landningssida behöver inte vara avancerad, utan i minsta laget kan ni åtminstone ha en bild. För att ställa in er målflik besöker du ”Redigera sida” - > ”Hantera behörigheter” - > ”Default landing page”. I den här artikeln kommer vi inte gå igenom i detalj hur du skapar en landningssida men hjälper mer än gärna till via mail eller via kommentatorsfältet nedan.

5: Skapa unikt material för era besökare

Från att spinna vidare på det här med flikar ska vi nu spinna vidare på vad för sorts material som lämpar sig. För att verkligen få så många som möjligt att konverteras till anhängare av er sida är det bra att skapa unikt material som endast era medlemmar får tillgång till. Många företag begår idag misstaget att de delar ut sina rabatter och erbjudanden utan motprestation. På Facebook är det möjligt att skapa material på er landningssida som endast era medlemmar får ta del av.

Nu kommer vi till del två av denna artikel som är minst lika viktigt; hur når du nu ut med er sida? Nedan kommer jag att presentera några tips på hur ni enkelt kan sprida ut att ni finns på Facebook.

6: Bjud in de som prenumererar på ditt nyhetsbrev

Förutsatt att du har en maillista bör du definitivt skicka ut en inbjudan till dina prenumeranter via epost och berätta om din fansida och uppmuntra dem att gå med. Ge gärna en beskrivning av sidan och sporra dem att gå med. Var inte blyg utan har de valt att prenumerera på ert nyhetsbrev är de säkert mer än intresserade att även följa er på Facebook.

Se till att Facebook-loggan syns i ditt nyhetsbrev. Istället för att säga det vanliga ”Gå med på vår fansida”, säg något kreativt som ”Skriv i vår Facebooklogg,” eller ”Kom med i vår community på Facebook,” eller ”Kom och lägg till ditt foto på vår Facebookgrupp” (där ”grupp” egentligen innebär din fansida). Användare måste vara medlem för att kunna delta på din företagssida på detta sätt.

7: Lägg till en e-postsignatur

Istället för att göra reklam för din personliga profil på Facebook kan du inkludera en länk till din fansida i varje mail du skickar. Om du använder webbaserad e-post kan du ta en titt på signaturtillägget Wisestamp.

8: Få fans att tagga foton

Om du ordnar liveevenemang, se till att ta massor av foton (eller hyr in en professionell fotograf), ladda upp bilderna på din fansida och uppmuntra fans att tagga sig själva. Detta hamnar också i deras loggar och i deras vänners nyhetsflöden och ger värdefull (gratis!) exponering. Och en bild säger mer än tusen ord – vi lägger märke till miniatyrbilder i våra flöden mer än text. Notera att det enligt Facebooks riktlinjer inte är okej att annordna tävlingar som går ut på att man ska tagga bilder, även om många gör liknande saker.

Det här är vår tredje och sista artikel av denna Facebook-guide på Foretagande.se och vi hoppas givetvis att ni lärt er något nytt. I kommentatorsfältet nedan får du själv gärna berätta hur du upplever det att jobba med Facebook eller om ni har övriga frågor.

Lycka till!


 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
Yosef
2011-08-03 20:53
Tack daniel för bra facebook tips!
Johan Rametsteiner
2011-05-24 06:52
Att lyckas på Facebook är en hel vetenskap. Men om du är en envis företagar med många inlägg och en massor av vänner så går det.
Dessutom är Facebook ganska billiga med sin annonsering.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.