Många av dessa råd framställs som ”universala sanningar” som alla företag måste följa. Tyvärr baseras många av dessa råd på experternas personliga erfarenheter, och det kanske inte passar dig. Även de mest välmenande råd är ofta irrelevanta när det kommer till ditt företag.

Det är inget fel på goda råd men när riktlinjer blir till regler måste de ses över.

Det som följer är några av de inofficiella ”regler” som du måste ifrågasätta när du använder sociala medier för ditt företag.

Påstående 1: Sociala medier har förändrat allt

Bluff. Ja, vi har fått skinande nya verktyg, och kunder kan ge mer publik feedback på dina produkter och tjänster. Ledande besök måste dock fortfarande genereras, affärer måste slutföras och fakturor måste skickas; inget företag överlever annars.

Dessutom började inte nätverkande med LinkedIn. Innan det fanns socialt nätverkande fanns det verkligt nätverkande. Och vet du vad? Då fick man drinkar och hors d’oeuvres, så det var inte alls så illa.

Faktum är att den kanske bästa boken om marknadsföring i sociala medier föregick marknadsföring i sociala medier: How to Win Friends and Influence People av Dale Carnegie. Gå och läs den boken; allt han pratar om är sant än idag, det är bara det att nu för tiden händer det på Twitter.

Påstående: 2: ”Mina kunder finns inte i sociala medier”

Wow, om jag hade fått en krona för varje gång jag har hört den här ... Den här myten får faktiskt fler företagsägare att avstå från att samspela med potentiella kunder genom sociala medier än någon av de andra.

Den roliga delen är att allt du behöver är lite data för att övertyga folk om att deras målgrupp visst finns på sociala nätverk.

Exempelvis har 80% av kvinnliga Internetkunder blivit fans av en produkt eller företag på en social nätverkssida och 72% säger att de hittade en ny produkt genom sociala medier. Som grafen visar här är mer än hälften av användarna på Facebook och Twitter över 35, för att inte prata om LinkedIn.

Socialt nätverkande är ett riktigt kulturfenomen, och det finns ingen befolkningsgrupp som inte finns representerad på en eller flera sidor.

Åldrar i sociala medier

Detta diagram visar demografisk information för sociala mediasidor, och visar att de besöks av många olika åldersgrupper. (Rättigheterna tillhör Pingdom.com.)

Påstående 3: Du kan inte sälja i sociala medier

Detta påstående är mantrat för tidiga användare som kommer ihåg de ”gamla goda tiderna” i sociala medier, innan Facebook hade annonser och alla spammare insåg hur kraftfullt och billigt detta medium kunde vara. Det är väldokumenterat att Dell har sålt datorer och tillbehör för flera miljoner dollar genom Twitterkampanjer.

Lokala caféer använder Twitter för att ta emot beställningar som är färdiga när du anländer eller för att marknadsföra sig själva genom att använda platsbaserade applikationer som FourSquare eller Gowalla.

Nu innebär inte detta att du bör gå ut och spamma alla du kan få tag på genom sociala medier. Faktum är att det förmodligen är ett snabbt sätt att förlora följare och till och med bli portad från populära nätverk. När du placerar rätt meddelande framför rätt person i sociala medier kommer du att få göra affärer.

Påstående 4: Du måste ha massor av följare

När jag frågade efter expertråd på mitt nätverk så höll de inte med om att den med flest följare också blir citerad mest.

Det finns två typer av experter som pratar om sociala medier som ett sifferspel. Den första typen är ”gurun” vars Twitterbiografi lovar att lära sig hur man får hundratals nya följare på en dag, men som på något sätt bara har lyckats få 17 följare själv.

Den andra typen är evangelisten som alltid håller sig till ämnet och som har en företagsmodell som kräver många kunder för att lyckas. För henne handlar det till stor del om siffrorna.

Och för att försvara detta råd kan man säga att ju större ditt nätverk är, desto fler personer kan du nå. Om du ställer en fråga och har få följare kan du även förvänta dig få svar. Om du har hundratals eller tusentals följare kan du förvänta dig många fler svar.

Därtill finns det här med ”sociala bevis”: utan något annat att gå på litar vi ofta på någon med många följare, eller som får många kommentarer i sin blogg eller sitt videoklipp. Tjugofemtusen följare kan inte ha fel... eller hur?

Men utöver det så är inte sociala medier någon tävling. Det är bättre att ha 100 följare som du kommunicerar regelbundet med än 10 000 som aldrig lägger märke till dig.

Vissa personer ägnar sig varje dag åt att följa så många nya människor som möjligt, sedan åt att sluta följa dem som inte väljer att följa dem tillbaka inom 24 timmar för att ge utrymme för fler nya följare. Vilken typ av återbäring på sin investeering får de med ett sådant beteende? När dina följare följer 20 000 personer, hur mycket uppmärksamhet ger de då dig?

På samma sätt, om du följer tiotusentals människor, hur många kan du verkligen engagera dig i?

Påstående 5: Du måste ha många kommentarer på din blogg

Inget ger dig en så varm känsla som att publicera ett blogginlägg som ger många kommentarer. Det är trevligt att veta att det du gör har ett inflytande på andra.

Med det sagt så är inte kommentarer klienter.
De kanske får dig att må bra men de påverkar inte grunden. Att fokusera på kommentarer kan faktiskt påverka ditt företag negativt. Jag känner till företag som har slutat blogga eftersom de inte fick många kommentarer på sin blogg. De slutade skapa nya blogginlägg som skulle ha ökat deras synlighet på nätet och genererat fler ledande besök.

Om kommentarer är ditt företagsmål så ska du blogga om politik, religion eller Idol. Om ditt mål är att få ditt företag att växa så ska du fokusera på huruvida din blogg syns på sökmotorerna eller inte och om den levererar ledande besök till din webbsida.

Påstående 6: Du kan inte mäta investeringsåterbäringen för sociala medier

Självklart kan du det. Det finns ”mjuka” siffror, som exempelvis hur många personer som har sett din senaste video på YouTube, hur många som har anmält sig till din podcast, och hur inflytelserik din blogg är enligt Technorati. Det är också lätt att veta hur många Facebookvänner du har, hur många personer som följer dig på Twitter och hur ofta dina senaste blogginlägg har länkats till. (Ha i åtanke att alla vänner eller följare inte är lika viktiga och att sociala medier inte är en tävling.)

Det finns även ”hårda” siffror, som den trafik som sociala medier och bloggar skickar till din webbsida, och hur stor del av den trafiken som slutligen leder till affärer. Om ditt kontaktformulär frågar ”Hur hörde du talas om oss?” kanske du ser att många personer svarar ”Jag följer dig på Twitter” eller ”Ditt videoklipp kom upp i en Googlesökning.”

Påstående 7: Sociala medier innebär hårt arbete

Det här är egentligen inte en myt, men det är värt att titta på medan vi håller på. Visst, att framgångsrikt få en grupp att växa och att samspela med den på sociala nätverk kräver engagemang och en viss hängivenhet.

Om det låter som hårt arbete för dig så är det det, men belöningarna rättfärdigar ansträngningen. Om du är allergisk mot hårt arbete så bör du förmodligen inte ens driva ett företag. 

Känn lite stolthet och glädje över samspelet som du har med din grupp så kommer snart vad som kanske kändes som ännu ett måste på din lista, att kännas som en av de bästa delarna av din dag. När du sedan synbart påverkar försäljningen genom ditt samspel i sociala medier så kommer det att vara värt allt arbete.

Påstående 8: Du måste finnas på Facebook (eller Twitter, eller ha en blogg...)

Det finns bara en anledning att använda en specifik social plattform för företag: din publik finns där.

Det finns ingen plattform som är rätt för alla företag. Om du använder sociala medier för att få ditt företag att växa så behöver du fokusera på de sidor och applikationer som redan används av din målgrupp.

Du bör fortfarande reservera ditt ”smeknamn” på så många sidor som möjligt, av två viktiga anledningar:

1.    Det skyddar ditt varumärke och ser till att ingen annan använder ”ditt” smeknamn.
2.    Det som ser ut som en oviktig plattform nu kan växa och bli ett populärt ställe där din publik hänger

Det viktiga att komma ihåg är att det inte finns någon regel som är rätt för alla företag. Även om många av de tips och råd du hör kan vara bra så kanske de inte passar just ditt företag. Bara för att det fungerade för någon annan betyder det inte att det kommer att fungera för dig.

Förutom denna enda regel...

En regel värd att följa

Tillhandahåll värde. Det är det enda. I sociala medier är det alltför lätt att sluta följa, sluta vara vän med eller avregistrera sig från någon som inte tillhandahåller värde. Varje tweet, statusuppdatering, blogginlägg, videoklipp eller inloggning bör ge värde till din publik.

Värde innebär olika saker för olika människor. Ditt värde kan vara att skapa ledande blogginlägg. Det kan vara att alltid publicera länkar till bra resurser. Det kan också vara att skapa irrelevanta, sarkastiska eller ovidkommande kommentarer om vad som händer i publikens liv. Nyckeln är att fortsätta ge det värdet till publiken.

Nu är det din tur. Vilka råd om sociala medier har du hört som du tycker är helt utanför ditt område, eller som har varit en nyckel till framgång?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

4 kommentarer
Diana Minsel
2010-10-28 12:58
De råd jag fått under kursen "Sociala Medier" av Malin Ström CUIRL,har varit en bra kombination av hennes egna erfarenheter och gedigna kunskaper i marknadföring.
http://www.facebook.com/CUIRLsocialamedier
Catrin Thier
2010-10-26 14:11
Håller så mycket med. Gillar citat "sanningar"🙂
Tack för bra och jordnära analyser av allt detta med sociala media och bekräftelse på vad jag sitter och tänker själv hemma på kammaren.
Det funkar i alla fall på facebook, jag kommer förmodligen att köpa en saddlebackleather väska, dom är bara såå coola!
Se mer...
Daniel K
2010-10-25 06:58
Kul att du håller med Darko och bra inlägg!

Ang. påstående 3 så håller jag helt med om du inte förstod det därav

"....När du placerar rätt meddelande framför rätt person i sociala medier kommer du att få göra affärer. "
Darko Rakovic
2010-10-25 06:51
Ang. påstående 1: håller hårt med. Och alltid är det samma sak, man ger ngt ett nytt namn och så skall man glömma allt som gällt hittills och konvertera till den "nya" tron. Från att ha skapat relationer offline, minglat på fester med kunder, har man nu börjat mingla online helt enkelt. "How to win friends..." är väldigt bra referens.

Ang. påstående 3: klart kan man sälja, men många gör det fel genom att använda sociala medier som gamla medier. Dvs. man ser det som envägs mediekanal. Det finns inget värre än opersonligt och icke-värdefullt meddelande i fb inkorgen från ngn grupp eller sida jag är med i.

Ang. påstående 4: väldigt sant. Det finns fans, och så finns det FANS. Jag kan "gilla" en sida utan att någonsin komma tillbaka. Och så kan jag GILLA en sida. Här är en snubbe som gör skinnprodukter, som har 7000 FANS, engagerade människor som lägger till bilder på produkten, filmer, diskuterar med varandra upplevelser kring produkten samt aktiv ägare som deltar i minglet. http://www.facebook.com/saddlebackleather

Har skrivit ett liknande inlägg själv här: http://darko.plaggs.com/the-definition-of-social-media
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.