De har miljontals kunder som beställer nästa produkt som kommer ut innan de ens vet vad den har för funktioner eller hur den ser ut. WOW!

Jamen vi kan inte bli lika stora som Apple och det är inte vårt mål, fortsätter du kanske att tänka. Inga problem, men deras sätt att tänka kan ju vara intressant för alla företagare, eller hur. Jag var själv inte ett Apple fan och hade ingen Mac förrän hösten 2009 då jag efter MASSOR AV TRYCK FRÅN ALLA SOM HADE KÖPT EN IPHONE beställde en iPhone 3. Jag var en Nokia kille som tyckte deras telefoner fungerade bra efter mina behov men trycket och nyfikenheten blev till slut för stor. Jag var tvungen att köpa en Iphone 3. IDAG TITTAR JAG INTE ENS på andra telefoner och vad de kan göra.

Allt de gör och alla beslut som tas har slutkunden i åtanke. De involverar kunder i produktutvecklingen. Kunder får testa produkterna i flera månader innan de släpps till massorna.

Slutresultat: ALLA kunder blir lojala kunder och pratar om Apple.

Ok, vad kan du lära dig av detta? Jo, att du har kunder som inte pratar om dig. Du har inte kunder som sätter tryck på andra att köpa dina produkter eller tjänster. Förstå en sak! Dina kunder älskar att prata om dig om du ger dem anledningar. Varje kund du har idag som inte pratar om dig har du inte gett någon anledning att göra det. Alltså lämnar dina kunder ditt företag dagligen utan att berätta om dig.

Vad betyder det i pengar? Massor! Exempelvis: låt oss säga att du har en kund som köper av dig för 25 000:- per år och att de är kund hos dig i 3 år, då har du ett totalt kundvärde på 75 000:-. Om du kan få den kunden att rekommendera endast en ny liknande kund till dig ökar du försäljningen med 75 000:- . MEN om du kan få samma kund att rekommendera en ny liknande kund per år istället ökar du din försäljning med 225 000:-. Och kan du få dem att göra det två gånger per år har du ökat försäljningen med 450 000:-. Kan du då få dem att stanna ett år till, alltså 4 år istället för 3 och de rekommenderar 2 nya liknande kunder per år har du ökat försäljningen med 800 000:-! Detta är från endast EN KUND!!

Här kommer det stora frågetecknet: Kommer du att göra något åt detta? ELLER är det ok för dig att ha kunder som aldrig nämner dig eller kanske nämner dig om någon de känner skulle specifikt fråga efter just dina produkter/tjänster?

Många företag har en illusion om att nästa alla nöjda kunder rekommenderar nya kunder till dem. FEL! En nöjd kund har fått precis vad de förväntar sig, inte mer eller mindre.

En annan intressant sak är att nästan alla företag inte har ingen aning om hur många kunder som rekommenderar nya kunder till dem. För de frågar inte alla nya kunder hur de hittade dem! Om de skulle få reda på att Pelle rekommenderat en ny kund till dem så hör de inte ens av sig till Pelle och tackar honom för den nya kunden!! Varför skulle Pelle fortsätta att rekommendera? Om de istället hade fått Pelle att känna sig viktig och speciell när han gjorde det, så skulle Pelle göra det igen och igen för även Pelle tycker om att känna sig viktig och speciell.

Hur vill du att ditt företag ska bli uppfattat? Som alla andra eller vill du stå ut? Vill du vara som alla andra så gör som alla andra MEN vill du stå ut och få nya kunder automatiskt utan att det kostar dig en krona i marknadsföring då får du göra något annorlunda. Skapa WOW! upplevelser för dina kunder och gör det idag, för annars fortsätter du att förlora pengar varje dag!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2012-02-16 00:31
Hej. Jag läste din artikel på företagande.se och kan verkligen inte föratå hur du kan ta ett exempel som apple. Som du påstår alltid har kunden i centrum i deras produktutveckling. Det äe ju något som verkligen inte stämmer. Anledning 1. Jailbreak hade inte varit nödvändigt om apple gjort sin hemläxa och fokuserat på sina kunder. Anledning 2. Hade apple fokuserat på sina kunder hade de inte låst sina kunder till iTunes och därmed stängt en viktig funktionalitét hos smartphonen. Anledning 3. Hade de tänkt på sina kunder hade de inte tagit ett onormalt överpris för sina produkter. Men det är klart. Något måste ju finansiera alla stämningar de gör världen över. Anledning 4. Så många som blev missnöjda med den senaste iphone lanseringen. 4s iatället för 5an och inga direkta nyheter. Inom andra operativsystem som windows mobilplattform och android sker en utveckling utan dess like som är mer kundfokuserat än vad apples iphone är.Anledning 5. Nu när mac skrotar supporten för imac 2006 edition har man väl knappast kunden i fokus. Släppa support för en maskin som hade lansering för 5-6 år sedan. Väl att jämföra med microsoft xp som lanserades 2001. Eller linux ubuntu där du alltid har fri och fullständig support i form av uppdateringar av os:et. Anledning 6. hade appletänkt på sina kunder som faktiskt köpt sin iphone hade de inte försökt att göra det illigalt i Usa att knäcka upp iphonen för att göra vad man vill med den. Nä köper man en iphone är det inte bara du som äger telefonen. Det är du och apple som gör det tillsammans. Men jag är inte dum nog att inte inse att andra företag inte är perfekta. Men jag kan se en tydlig tendens på att andra företag verkligen lyssnar på sina närmsta kunder. Htc som mer eller mindre låser upp sina telefoner för kunderna och låter dom göra vad dom vill med en produkt de faktiskt själva äger. Samma sak med sonyericsson (läs sony). Som går sina trognaste kunder till mötes med upplåst bootloader. Jag tycker därför du har valt ett fel företag att hänvisa till. Ett mer kundovänligt företag får man leta efter. Bara för att man som apple låser sina kunder till sig betyder det inte per automatik att kunderna är supernöjda. Bara för att man lyckas skapa en hype betyder det inte heller att man lyssnar på sina kunder. I ditt anförande får jag snarast en känsla av att du är en fanboy och ser en chans att sprida ett budakap snarare än att du pekar på relevant fakta och därför enligt mig ganska smaklöst. Med vänliga hälsningar Carl Jonas. Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.