Anton Johansson som bl.a driver e-handeln Headler brukar hålla föredrag under rubriken “E-handel är enkelt” och visst är det enkelt att starta e-handel. Men all verksamhet på nätet är lätt att komma igång med, i en intervju i brittiska magasinet Link sa jag för tre år sedan:

“It has never been easier nor cheaper to set up a company and marketing its products”

För så är det, internet har tagit bort så många av de hinder som tidigare krävde kapital för att komma fram, men resan på andra sidan av dessa hinder har inte förändrats så mycket.

Pressen från kunder, myndigheter och leverantörer vad det gäller tillgänglighet, rapportering, avtal och ekonomi är precis lika krävande idag som för 20 år sedan. Och för att inte tala om konkurrenterna, dom finns där i än större horder än tidigare – det är ju lika enkelt för dom att starta e-handel som för dig.

Bara för att det är enkelt att starta är det inte enkelt att driva.

Nu vill jag absolut inte skrämma dig från att fortsätta med din e-handel men jag vill att du förstår vad det handlar om, det är så mycket mer än att slänga upp en webbsida.

Jag är ingen stor förespråkare för detaljerade affärsplaner, men kolla så att du har en idé som håller och att du kan tjäna pengar på den. Vinst är A och O, inte omsättning utan vinst. Förstå att bara för att verksamheten är på nätet och pengarna smidigt kommer in på ditt konto så krävs fortfarande redovisning och koll på din ekonomi. Jag har sett många företag stupa för att man inte förstått hur ett företag ska skötas även när man haft en vettig idé.

Håll koll på din likviditet och räkna med att det tar tid!

Om du driver din e-handel som ett sidoprojekt och inte behöver leva på den så ge din e-handel några år – alla din konkurrenter är inte uthålliga och många kommer ge upp medan du sakta kan växa din kundbas och din trovärdighet. Personligen tror jag det sättet är det bästa, att starta smått, utan finansiella krav och jobba ihärdigt för att sakta och organiskt växa, det är så jag gjort med Calzessa.com.

”Värdet är summan av insatserna”

Att just vara uthållig och inte ge upp de dagar, veckor eller kanske till och med månader då allt bara känns skit är det som kommer göra din e-handel framgångrik. I boken ”The Dip” resonerar författaren Seth Godin om hur du framgångsrikt driver ett företag. Huvudtesen är just att du måste klara dippen för om det vore enkelt skulle alla driva framgångsrika företag och så är det ju inte.

Men det handlar också om att vara uthållig för rätt anledningar och förstå när det är dags att ge upp och bara acceptera förlusterna.

Uthållighet men framförallt en bra idé och ett exceptionellt utförande är det som även i dag kommer segra. Bara för att det är enkelt att starta är det inte enkelt att driva.

Summering

  • Det är inte enklare att driva e-handel än något annat företag
  • Håll koll på intäkter, kostnader, vinsten och framförallt likviditeten
  • Väx sakta och utan finansiella krav
  • Var uthållig
  • Om det vore enkelt har det inget värde

Det här är ett bearbetat utdrag ur boken "E-handel efter starten" skriven av Mats Ingelborn.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Björn Sennbrink
2012-10-27 09:05
Om du tänkt importera från Kina är rådet att undvika de stora "grossistsajterna" t.ex. DealExtreme med flera. Det kan hända att du får leverans från DX. Det kan även hända att du inte får leverans och har du då förskottsbetalat står du där med skägget i brevlådan (jag förlorade nyligen knappt 70 dollar). Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.