Denna artikel ger dig sju grundläggande tips som hjälper dig att lyckas med din e-postmarknadsföring. Lär dig de vanligaste misstagen så att du kan göra rätt från början.

Långsiktighet

Ett engångsutskick gör inget nyhetsbrev. För att uppnå en långsiktig bearbetning av dina kunder måste du vara, just det, långsiktig. Alltför många nyhetsbrev utkommer i några få utgåvor för att sedan somna in. Om du bestämmer dig för att ge ut ett nyhetsbrev, prioritera det. Se till att hålla utgivningstakten och leverera ett bra innehåll. Tröttna inte för att du tycker att responsen är för låg, vänd det istället till din fördel. Detta är ett utmärkt tillfälle att skaffa erfarenhet om vad som verkligen fungerar.

Etik

Ofta är syftet med ett nyhetsbrev att skapa en positiv bild av verksamheten som står bakom utskicket. Dessvärre är det alltför vanligt att företag skickar nyhetsbrev till mottagare utan att först fråga om lov. Något som kan skada avsändarens renommé och som ofta ger negativa reaktioner hos mottagarna. Enligt en undersökning genomförd 2006 av Apsis undviker 15 % av dem som mottar O-beställd e-post i Sverige att aktivt göra affärer med dessa avsändare. För att lyckas med marknadsföring via e-post är mottagarens tillåtelse ett måste.

Design

När nyhetsbrevet skall formges är det lätt hänt att en helt ny grafisk profil tas fram. Den känns snygg och nyhetens behag gör att den nya stilen känns lockande.

Men…

Syftet med ett nyhetsbrev är oftast att stärka det befintliga företaget. Tappar du igenkänningseffekten är risken stor för att nyhetsbrevet bara förvirrar. Håll dig därför till företagets grafiska profil – även om en ny layout lockar.

Timing

Timing är inte allt, men viktigt nog att tänka på. Många nyhetsbrev skickas när de är klara i stället för när det är maximal sannolikhet att mottagarna läser. Förstå när dina mottagare är intresserade av företaget och skicka då. Tester som vi gjort tillsammans med kunder visar att resultatet från e-postmarknadsföring kan ökas med minst 20 % med rätt timing.

Förstå mottagarna

Precis som du inte vill få ett dåligt resultat för att du skickar vid fel tidpunkt vill du inte heller förlora läsare för att du skriver om fel saker. E-postmarknadsföring har unika möjligheter när det gäller att mäta och förstå vad som verkligen fungerar och intresserar läsarna. Använd den möjligheten. Lär dig förstå vad som intresserar mottagarna – och leverera den typen av material.

Leveransbarhet

Många nyhetsbrev når aldrig mottagarna. I en undersökning som Apsis gjorde våren 2006 kunde vi konstatera att ca 11 % av de e-postmeddelanden som skickades till fungerande e-postadresser aldrig kom fram. Orsaken är spamfilter som felaktigt tolkar fullt legitima e-postmeddelanden som spam. För att du verkligen skall nå fram till dina mottagare bör du vara säker på att den e-postserver som skickar ditt nyhetsbrev bara används av seriösa avsändare – annars riskerar du att e-postservern är svartlistad (vissa mottagare blockerar e-post från denna server) och att du inte når fram.

Marknadsför nyhetsbrevet

Tyvärr fungerar inte riktigt nyhetens behag för nyhetsbrev via e-post längre. Bara för att du startar ett nyhetsbrev kommer inte 1000-tals nya prenumeranter att höra av sig per automatik. Nyhetsbrevet behöver marknadsföras, både genom en prenumerationsruta på hemsidan, vid kundkontakter och kanske till och med genom olika typer av annonsering.

Ja, det kostar pengar att få många prenumeranter. Men när du väl fått ihop dina mottagare har du å andra sidan lagt grunden för mycket kostnadseffektiv marknadsföring.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2007-05-31 09:30
Tack för många bra och tänkvärda tips Anders!
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.