Då menar jag kunder som skryter om er innan eller utan att någon specifikt frågar efter just er produkt eller tjänst.

En nöjd kund kan säkert rekommendera er om någon av dennes kontakter frågar efter dina tjänster men vad är oddset att de ska fråga just dina kunder? Inte så stor är jag ganska säker på. Så om er marknadsstrategi är att hoppas på att era kunders kontakter frågar dem efter era tjänster tror jag inte att ni satsar på den bästa möjligheten att nå ut till nya kunder.

Föreställ dig istället att du har en armé av kunder som aktivt skryter om dig till alla de känner. Då har du möjligheten att så frön i huvudet på folk innan de ens behöver dina produkter och tjänster! När de sedan väl behöver era tjänster kommer du automatiskt att kontakta ert företag utan att tänka eller leta!

Jag är övertygad om att det är den här typen av marknadsföring de flesta företag hoppas på. Det som är skrämmande är att många företag tror att det är den typen av marknadsföring de har för att de har nöjda kunder. Men nöjda kunder pratar inte om er aktivt! Nöjda kunder kommer nödvändigtvis inte ens tillbaka!

Låt mig ge dig några exempel på vad jag menar. Du ser en annons i en tidning på att par byxor som du vill köpa och bestämmer dig för att gå till butiken och prova dem för att eventuellt göra ett inköp. Du kommer dit, provar byxorna, tycker de passar bra och köper dem. Då är du en nöjd kund. Du fick vad du letade efter och de passade bra. Kommer du nu att aktivt berätta om detta till alla du känner? Kommer du att alltid gå till denna butik för att göra dina klädesköp? Svaret är troligtvis nej, eller hur? Det är så här alla kunder fungerar och agerar. De är nöjda då de fått vad de förväntat sig, inte mer och inte mindre.

För att få dem att aktivt rekommendera er måste ni ge dem mer än vad de förväntar sig. Det måste vara annorlunda att köpa av er jämfört med era konkurrenter annars kommer de aldrig att bli lojala! Du måste leverera utöver deras förväntningar. Du måste få dem att känna sig viktiga och speciella! Det är först då som de kommer att aktivt prata om er och rekommendera er.

Företag gör kundersökningar där de frågar hur nöjda kunderna är och många ställer frågan om de skulle rekommendera företaget till andra. De flesta nöjda kunder svarar ja MEN det är endast om de blir tillfrågade! Du/ni måste få dem att göra det utan förfrågan om ni vill bli ledande i branschen.

Involvera era kunder och starta fokusgrupper där ni aktivt och regelbundet träffar dem och diskuterar vad du kan göra för att leverera mer än de förväntar sig. Det är mycket lättare än du tror! Föreställ dig att varje kund är som din bästa vän eller familjemedlem. Bry dig om dem och visa att din högsta prioritet är att hjälpa dem och inte att nödvändigtvis sälja till dem. Ge dem ett genuint leende när de kommer och när de går samt glöm inte att det faktiskt är du som ska tacka dem och inte tvärtom.

Se även: Fler tips hur du vårdar dina kunder


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Niclas Rasmusson
2014-10-21 05:55
Kanon! Bra formulerat, fast jag tror inte ens att jag behöver en armé av kunder som aktivt skryter ;). När någon på en fest ger en uppskattning för mina byxor kommer den automatiska förklaringen och kopplingen till säljupplevelsen. Tack… och vet du när jag var där så… Jag köpte sen en tröja och ett skärp fast det gjorde jag där och där istället. En bra försäljning handlar om att vara intresserad av kunden och prata med kunden, då skapas en relation. Jag brukar kalla det att ha stamkundsfokus. Det är ju ändå kunden som ser till att butiken är lönsam och kan fortsätta att existera. Bra försäljning skapar wow marketing, och lönsamma företag! Fortsätt att sprida ditt budskap, jag har som vision att uppleva bra försäljning i alla butiker i Stockholm på ålderns höst. Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.