- My
Svar av Mats Ottoson, Expert inom franchising.
I min värld är sortimentet A och O i franchising. Om franchisegivaren tvingas anpassa sortimentet till franchisetagarnas butikslokal och yta så har konceptets likformighet och skalfördel försvunnit. Franchisesystemet bygger ju bl.a på ett standardiserat sortiment så att FT ges utrymme att fokusera på kundupplevelsen. Franchising är ett detaljistkoncept där sortiment, leverantörsförhandling, utrustning, inredning mm tillhör leverantörs-/grossistkonceptet.
Om situationen för Karl är som den beskrivs, så kan ju hans butik ej infria kundens förväntningar. Efterfrågar kunden en B- eller C -produkt och den ej finns i Karls butik, riskerar Karl att kunden köper produkten hos någon annan och i sämsta fall har Karl tappat kunden för evigt. Om leveranstiden är mindre kritisk kan kanske Karl välja att sälja på leveranstid.
Som franchisegivare bör Vardagslyx fundera över om man är franchisegivare eller leverantör till en fackhandelskedja. Som kräver mycket arbete, men annan sorts.
Avsaknaden av en beskrivning av kedjan, dess sortiment, koncept, kundmålgrupp, mm gör det inte möjligt att ge en mera fyllig rådgivning. Återkom gärna för fler råd.