För att få en F-skattsedel behöver du ansöka om en sådan hos Skatteverket. (Görs smidigt via myndigheternas hemsida Verksamt.se)

Vad är F-skatt och FA-skatt?

F-skatt är ett bevis på att det finns någon som ansvarar för preliminärskatter och sociala avgifter i företaget.

Företagare som driver enskild firma har som regel F‑skattsedel. Det innebär att företagaren själv betalar sina skatter och sociala avgifter (egenavgifter) varje månad. Den som har både enskild firma och anställning ska ha både F- och A-skatt, en så kallad FA-skattsedel. Då gör arbetsgivaren skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter på lönen som vanligt medan företagaren själv betalar skatten och egenavgifterna för näringsverksamheten. F-skattsedeln får endast användas i näringsverksamhet.

Juridiska personer som aktiebolag och handelsbolag har normalt F-skatt. Även ett bolag kan ha A-skatt och då ska uppdragsgivare göra skatteavdrag.

Skatteverkets film förklarar A-skatt, F-skatt och FA-skatt

Oavsett om du har A-skatt eller F-skatt ska skatten du betalar in löpande under året så långt som möjligt överensstämma med din beräknade slutliga skatt. Man kan inte själv välja att betala in skatten i efterhand.

Skatte- och avgiftsanmälan, f-skatt, för dig som ska starta eget

Ansökan till f-skatt för att starta enskild firma

Själva ansökan om f-skatten sker via en blankett som beställs här av Skatteverket. Det går också bra, ja det är till och med enklare, att göra ansökan här online på Verksamt.se. För att göra detta måste du ha Bank-id.

Om du vill spara tid och frustration och dessutom se till att få godkänt på F-skatt ansökan är det bra om du är förberedd och har följande uppgifter nära till hands.

Du behöver ha klart för dig om:

  • Vilken bolagsform du ska registrera – Enskild firma, Aktiebolag, Handelsbolag, Kommanditbolag, Ekonomisk förening eller Bostadsrättsförening. (Denna guide beskriver hur du ansöker om enskild firma)
  • Om du vill du registrera ditt företagsnamn eller inte.
  • Datum för första affärshändelsen. (Har du inte gjort något inköp så väljer du ett datum när du tänker starta ditt företag)
  • Beräknad omsättning. (Hur mycket du beräknar att sälja för)
  • Om du tänker ha anställda eller inte.
  • Om du tänker momsregistrera dig (det är det vanligaste) och hur ofta du ämnar redovisa moms. 
  • F-skatt eller FA-skatt.
  • Startdatum för moms. (Har du köpt varor tidigare fyller du i det – om inte, sätt samma datum då du tänker starta ditt företag.)
  • Om du behöver tillstånd för bedriva din verksamhet.
  • Vart du tänker bedriva din verksamhet och om du tänker tillhandahålla tjänster eller varor enbart i Sverige, inom Europa eller internationellt.
  • Vilken bokföringsmetod du tänker använda dig av: faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden. 
  • Preliminärskatt och utgående och ingående moms. (Ska finnas i din startbudget)
  • Nuvarande arbetsgivare. (Om du har någon)
  • Eventuella avdragsgilla kostnader i din anställning.

Många av sakerna är säkert glasklara då du redan kommit så långt i dina tankar på att starta eget att du läser detta. Skulle du välja en annan företagsform än enskild firma så behövs lite andra uppgifter, men det kan vi dessvärre inte gå in på här. Du kan dock använda samma verktyg på Verksamt.se för ansökan.

Preliminär självdeklaration

När du får en F-skattsedel förväntas du betala in en preliminärskatt. Den krävs in varje månad från din enskilda firma. Som företagare betalar du således en del av din årliga skatt ”i förskott”. När året sedan är slut och deklarationen lämnas in jämkas det inbetalda beloppet med det faktiska resultatet. För att kunna beräkna den preliminära skatten behöver du veta på ett ungefär vilka inkomster du kommer att ha under det första året. Dessa siffror ska du ange i F-skattansökan.

Det är lika viktigt för dig som för Skatteverket att beräkningen är korrekt. För din del kan annars en sur restskatt vänta i slutet av året. Är summan du betalar in för hög i motsvarighet till din försäljning kan det istället innebära att du får likviditetsproblem.

För att få reda på den omsättning och vinst du beräknas få behöver du titta på din budget. Om du inte tror på något överskott alls, till exempel om investeringar krävs som kommer att kosta lika mycket eller mer än dina intäkter, sätter du 0kr.

För dig som är helt ny som företagare går det att ansöka om uppskov med den preliminära skatten under tre månader. Det gör att du får en frist med att betala skatterna, så att du har rörelselikviditet den första tiden. Efter dessa tre månader är det däremot mycket viktigt att betala in skatterna i tid.

När du väl får f-skattebeviset

När ansökan blir godkänd börjar F-skattbeviset att gälla direkt. Du kommer att få ett bevis hemskickat till dig i din brevlåda. Det är en värdehandling, som bevisar att du har rätt att ta uppdrag som enskild näringsidkare. Tänk på att en F-skattsedel inte automatiskt innebär att du kan anställa någon i ditt företag. Det behöver du anmäla om på antingen Verksamt.se eller skicka blanketter till SKV. Blanketter om att anställa och registrera dig som arbetsgivare finns här på Skatteverkets hemsida. Tänk på att om du missköter ditt åtagande till Skatteverket, kan de i värsta fall dra in F-skattsedeln.

Källor: Skatteverket, Bolagsverket och Verksamt

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
4 kommentarer
2012-11-20 14:04
Detta kanske kan hjälpa?

http://www.bolagsbolaget.se/

MVH

R
Mats Andersson
2012-11-20 13:42
Hej. Jag har blivit av med min f-skatt för något år sedan pga skatteskulder. Har försökt söka ny men får avslag. Vad finns det för möjligheter att driva eget utan att uppdragsgivaren betalar in?
Tacksam för svar.
2011-10-31 17:33
Om du blir av med din f-skatt för din enskilda firma spelar det ingen roll när du driver AB.
Skatt
2011-10-31 13:41
Vad är det som förändras om man blir av med F-skattebeviset, om man har aktiebolag med anställda, jag har bedrivet mitt företag i 5 år utan och det är ingen skillnad.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.