Det digitala har blivit en del av vår vardag. Var vi än befinner oss kan vi koppla upp oss genom en dator, smartphone eller surfplatta. För företag har digitaliseringen lett till stora förändringar av de klassiska affärsmodellerna. Alla branscher påverkas, även om vissa industrier kommit längre än andra.

- Reklam-och PR-byråer har genomgått en enorm förändring, liksom hela musikindustrin. Just nu är det bokförlag och tidningsredaktioner som måste tänka om, och anpassa sig, säger Cathrin.

Många nya affärsmöjligheter

Digitaliseringen har förändrat hur företag kommunicerar och gör affärer. Även om syftet är detsamma, har strategin för att uppnå de uppsatta målen förändrats. Genom digitaliseringen har fler kanaler blivit tillgängliga. Det är nu enklare att nå ut med sitt budskap till rätt målgrupp, och dagens teknik möjliggör för billigare och smidigare affärer.

Framför allt har digitaliseringen skapat nya sätt för företagen att förmedla sina tjänster. Till exempel banker och resebolag kan nu erbjuda sina kunder dygnet-runttjänster genom Internet, vilket skapar större flexibilitet och snabbare affärer.

- Man behöver inte längre hinna till banken innan de stänger klockan tre. Nu kan man när som helst på dygnet logga in på sin internetbank och sköta sina ärenden därifrån, säger Cathrin.

WIFL – Din guide till det digitala arbetslivet

Cathrin Frisemo har levt med det digitala sedan 1967. Hon växte upp med en pappa som tidigt kom in i branchen. Som projektledare inom arbetslivsforskning har Cathrin under en tid känt sig lite vilsen då det inte funnits någon bra karta för hur digitaliseringen fungerar och påverkar vårt sätt att arbeta.  Hon bestämde sig då för att själv fördjupa sig i detta, och skrev boken ”WIFL – Din guide till det digitala arbetslivet”.

- WIFL står för Work in Fake Life. Jag tänkte att om IRL är vad som sker i det riktiga livet, utanför Internet, så måste ju online-aktivitet räknas som Work in Fake Life. Och idag är det ju framför allt där vi befinner oss när vi arbetar.

Boken är baserad på fakta och observationer som stärker Cathrins egna erfarenheter kring det digitala arbetslivet. Cathrin skrev inte boken enbart för sin egen skull, utan också för att få andra att förstå innebörden av övergången till ett digitalt arbetsliv.

- För de som är födda på 90-talet eller senare har det digitala alltid varit integrerat med det analoga. För oss som är äldre har det inte alltid varit så. Vi har upplevt en enorm förändring i vårt sätt att arbeta.

Releasen av boken ”WIFL – din guide till det digitala arbetslivet” hålls den 15 oktober på Starbucks i Malmö. Boken har redan uppmärksammats mycket och skapat intresse hos många som är nyfikna på det digitala arbetslivet. Cathrin tror att digitaliseringen kommer utvecklas vidare och påverka hur vi arbetar. Det finns alltid plats för innovation och förbättringar. Google glasses är ett exempel. 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2013-10-24 08:47
"Amen" och "Halleluja" till artikeln och ämnet. Äntligen... alltsedan ett fåtal forskare och entreprenörer började prata om denna livsstil för drygt 50 år sedan, så har allmänheten börjat hinna ifatt och hänga med. Ändå behövs sådana här artiklar för att belysa och förtydliga för de miljontals som fortfarande lever kvar i skuggan av det förflutna. Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.