Michel Laporte Godorn är grundare av Vimentis, som bland annat brinner för att hjälpa företagare bli bättre på försäljning. Enligt honom är det a och o att man som företagare fokuserar på försäljning därför att man rent krasst inte har någon business om du inte får säljer något.
Om ingen köper dina tjänster eller produkter har du självklart heller inget att fakturera i ditt företag. Har du inget att fakturera så blir det en ond cirkel och det går, enligt hans erfarenhet, väldigt snabbt utför.
Nästan ingenting säljer sig av sig självt, oavsett hur bra saker eller tjänster som du har tagit fram. Det är också enligt Michel ett problem att det finns tabun kring vem som vill se sig som säljare. Att sälja kan i vissa sammanhang anses lite fult.
- De flesta startar inte företag för att bli säljare men utan sälj håller ingen affärsmodell oavsett hur mycket man sitter och filar på sin affärsplan, säger Michel med eftertryck.
Vad är det många tycker är så jobbigt med att sälja och att se sig som säljare, när det nu är så viktigt?
- Jag tror att många generellt sett har svårt att skilja på att sälja och att ”kränga”. Försäljning, i min värld är att bygga kontakter via nätverkande både på och utanför nätet. Att man skapar sig ett personligt varumärke där många vet med du är, vad du kan erbjuda och vad du står för i din verksamhet.
Att kränga är för honom motsatsen, fortsätter han. Då trycker man på människor sådant som de absolut inte vill ha eller har behov av. De flesta företagare har enligt honom negativa erfarenheter av någon som vill ringa och kränga produkter, mitt i fredagsmyset och då vill man inte identifiera sig med någon som beter sig så.
- Givetvis behöver man inte det heller. Därför jobbar vi för att sprida en mer positiv bild av vad bra försäljning egentligen handlar om och när de företagare vi lär ut detta till förstår det blir det mycket bättre fart på deras affärer, direkt.
Hitta ditt sätt att sälja
Michel vill ogärna ge några snabba tips som ska gälla för alla. Det finns inga genvägar när det gäller att bytta upp, bra och långsiktiga relationer med de kunder som är rätt för dig och din verksamhet.
- Jag brukar säga att det finns inga one fits all alls vad det gäller försäljning. Många olika sätt att sälja kan fungera om du utgår från dig själv, din personlighet och din egen story.
Att man hela tiden tänker win-win när man tar kontakt med nya presumtiva kunder samt de som man redan har byggt en relation med är däremot väldigt viktigt i alla sammanhang, poängterar han. Likaså att man ser till att ha kul på resan.
- Tänk även mer på varför kunden köper, än hur du ska se till att sälja. Det är fokuset som det handlar om idag om du ska bli en framgångsrik företagare, enligt så som jag ser det, avslutar Michel.