Allt började med att jag hjälpte vänner och bekanta att skapa webbsidor, sedan växte idén fram att jag borde kunna utveckla detta till ett företag, berättar Markus. Jag drog igång en enskild firma och testade vingarna. Jag kontaktade etablerade företag i branschen och erbjöd mina tjänster som expert och underkonsult. När jobben började rulla in så bestämde jag mig för att starta ett aktiebolag och satsa mer på verksamheten. Idag samarbetar jag med andra konsulter i olika projekt för att leverera kundanpassade webbsidor och tekniska lösningar. Jag går i tankar att anställa men just nu väljer jag att anlita externa experter på de områden jag behöver förstärkning.

Hur skaffade du dina första kunder?

De första kunderna hade jag redan med mig sedan min tid som "hobbyfixare", dessa följde med och rekommenderade mig till andra. Det kom också nya kunder genom att jag levererade åt andra i branschen. Jag engagerade mig också mycket i branschforum och olika användargrupper. Sådant ger också fler jobbförfrågningar.

Hur marknadsför du ditt företag och vad fungerar bäst för dig?

Jag skapade en sajt som grund för marknadsföringen, sedan avsatte jag mycket tid till att tänka igenom och sökmotoroptimera innehållet. Jag sysslar till exempel mycket med publiceringssystemet Umbraco. Om man googlar det så kommer jag bland de första i den organiska listan. Jag fixade det utan att betala en massa tusenlappar till "sökmotoroptimerare" som magiskt ska få sidan att synas. Självklart testade jag andra saker, att ringa kunder, Google- och Facebook annonser osv. Men det som fungerat bäst för mig är att sökmotoroptimera från grunden utan skojare och mirakelkurer.

Vilken typ av kunder har du idag?

Det är väldigt varierande, jag har stora kunder med väldigt affärskritiska lösningar men också mindre företag. Eftersom publiceringssystemet som jag inriktat mig på är gratis att använda så väljer även många småföretagare detta. Jag tog fram ett erbjudande som riktade sig till nystartade företag eller fåmansföretag, det fungerar väldigt bra. Det är roligt att alla kan ha råd att ha en juste hemsida, det är ju en sådan viktig del av marknadsföringen idag.

Du jobbar internationellt och har kunder över hela världen - är det något man bör tänka på då?

Man ska absolut tänka på att vi lever i en väldigt global värld, det är hur enkelt som helst att göra affärer på någon på andra sidan världen. Jag har utvecklat en plugin (insticksmodul) till publiceringssystemet Umbraco som gör det möjligt att skicka nyhetsbrev. Denna plugin kan köpas över hela världen. Köparna vill ibland ha utbildning och support vilket såklart skapar ännu fler möjligheter för min del.

Hur har du lyckats skaffa kunder utanför Sverige? Är det svårt?

I just mitt fall så säljs denna modul via en typ av "App store" som finns över hela världen så kunderna tar sig dit på egen hand, vissa köper bara en licens och är nöjda, medans andra vill ha mer hjälp med både design av nyhetsbrevet och fix på övriga delar av sajten. Jag bestämde mig också för att bli lite av en självutnämnd expert på ämnet och startade bl.a. en blogg. Det gör att man får fler förfrågningar från olika håll.

Har du några misstag du gjorde som du skulle kunnat undvika med lite mer planering eller hjälp?

Jag drog igång verksamheten med idén att jag skulle lära mig saker av det, därför valde jag att sätta mig in i bokföring, debet och kredit osv. Det är något som jag idag inte använder så mycket, men det har varit viktigt för mig att verkligen förstå företagandet. Nu försöker jag bli bättre och bättre på att undvika att vara en "armékniv", jag är bra på vissa saker och dessa fokuserar jag på. Om jag möter ett problem som jag inte är bäst lämpad att tackla så tar jag hjälp av någon som är bättre.

Har du några tips till alla som ska starta eget?

Var inte dumsnål. Jag har ibland gått och grubblat över om jag ska lägga 75kr/månad på ett verktyg eller i en annan situation, om jag ska skicka ett bud för 150kr eller utföra det själv. Man behöver tänka två gånger ibland på hur mycket tid man sparar t ex på det där verktyget jag behövde eller på att inte själv hämta/lämna paketet. Min vilja att hålla nere kostnader kan ha bromsat mig tidigare. Jag tror att jag blivit bättre på att se vissa utgifter som investeringar.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2012-09-18 08:32
Tack för en intressant artikel. När jag började läsa den så kände jag igen mig själv mer och mer. Det var lite roligt när jag kom till slutet och ser länken till företaget. Mitt företag heter Enkelsidan webbdesign och företaget som artikeln handlar om heter Enkel media. ;)
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.