Alla framgångsrika företag har byggts av duktiga människor som framförallt har varit kommersiellt skickliga. En bra produkt säljer sig inte själv idag! Ska man lyckas räcker det inte med en bra produkt utan ännu viktigare är att ha bra människor i teamet. Lägg därför ner tid och kraft på att bygga ett team som tillsammans verkligen är mycket duktiga på de olika områden som man måste vara skicklig på, där försäljning är det mest underskattade området. Säkerställ att någon i teamet är riktigt bra på det.
Är grundaren av bolaget tekniker är det vanligt att man har en teknisk idé som man vill ”frälsa världen” med. Med denna idé börjar man utveckla en produkt som kommer att klara att lösa många problem och vara överlägsen allt annat. Problemet med ett sådant synsätt är man riskerar utveckla en Formel1-bil men när den är väl är klar visar det sig att marknaden ville ha en Passat! För att undvika det och uppnå många andra fördelar vill jag starkt rekommendera ett annat sätt att gå tillväga.
Börja med att hitta en eller två potentiella kunder som du ber om hjälp med att utveckla den första prototypen. De behöver vara beredda på att lägga ned lite tid på att hjälpa dig med att göra en detaljerad specifikation över vad produkten ska klara av. Fråga dem sedan om de är beredda att pröva den produkt som du tagit fram enligt deras specifikation. Om du då får ett positivt svar så har du kommit långt!
Med den detaljerade specifikationen från framtida kunder påbörjar du nu produktutvecklingen, fortfarande i nära samarbetet med kunderna. Lyckas du utveckla produkten så att den motsvarar kundens specifikation så har du garanterat din första kund. Att snabbt få en första kund är oerhört viktigt. Investerare älskar produktutveckling i nära kundkontakt och genom att göra på detta sätt så ökar sannolikheten att hitta investerare till bolaget.
En annan stor fördel är att det blir lättare att prioritera rätt. Allt går ju ut på att ta fram en prototyp som de potentiella kunderna tycker om, och du slipper lägga tid och pengar på generell marknadsföring och breda försäljningsaktiviteter i början. Därmed hushåller du också med resurserna på ett effektivt sätt.
Hur ska du finansiera ditt bolag? Följ rådet ovan först. Sedan, när du ska presentera dig för investerare, så se till att vara mycket väl förberedd. Ta reda på allt du kan om de du träffar. Spring inte runt bland många investerare utan välj ut några stycken som du på goda grunder tror kan vara intresserade. Börja inte jaga pengar när pengarna är slut! Då får du bara en dålig värdering på bolaget. Ta istället in pengar efter det att bolaget uppnått en viktig milstolpe. Ta in pengar successivt i takt med att du uppnår viktiga steg och inte alla pengar på ett bräde. Många av företagen som runt år 2000 tog in väldigt mycket pengar, gick senare omkull! Det berodde bland annat på att de inte tvingades prioritera kundnära produktutveckling och lära sig hushålla med pengarna.
En viktig framgångsfaktor är att vara sparsam, både med pengar och aktier. Försök att maximalt utnyttja allt offentligt stöd som finns för nya företagare innan du gör nyemission och därmed blir utspädd som ägare. Undersök också noga om du kan få kund- och leverantörsfinansiering. När du ska engagera nya medarbetare så gör det på kloka villkor, undvik att anställa personer som kräver hög lön och om du är grundare så försöka att minimera ditt uttag av lön. Det är din bästa investering. Bygg alltså upp en kultur i företaget som bygger på kostnadsmedvetenhet och effektivitet.
Ett råd som kan tyckas vara lite ”tråkigt” men som är nog så viktigt är ordning och reda. Här vill jag särskilt lyfta fram vikten av att; ha koll på hur länge pengarna räcker, säkerställa att det finns aktieägaravtal, ha avtal med underleverantörer och att använda en bra redovisningsfirma och ekonomiuppföljning.
Och sist men inte minst måste man våga för att vinna. Go for it!