Vi får ofta frågor rörande just sjöfrakt från Kina och många känner sig förvirrade och osäkra på såväl processen som kostnader. Denna guide är riktad till importörer utan någon större erfarenhet av sjöfrakt.

För att leveranskedjan skall fungera bra måste man planera redan från början. Låt oss börja med Incotermer. Incotermer är internationella handelstermer som er leverantör skall specificera vid varje offert. Vid sidan om incotermen står alltid ett ortsnamn utskrivet – det är på denna ort som övergången för ansvaret för leveranskedjan sker – dvs från leverantören till er.

Ni börjar med att berätta för er leverantör att ni vill ha en "CIF Göteborg" offert (Går lika bra med CIF Stockholm). Detta innebär att alla frakt och logistikkostnader fram till det att ert gods är framme i Göteborg är inkluderade.

En annan frektvent förekommande Incoterm är FOB – Free on Board – och kan skrivas som "FOB Shanghai" – vilket innebär att leverantören inkluderar frakt och logistikkostnader i offerten fram till terminal Shanghai – men inte längre. Således kräver en FOB offert att ni själva måste boka sjöfrakten – från Kina till destinationshamn.

Fördelen med CIF – för nybörjaren - i detta fallet är att leverantören är ansvarig för att inkludera alla kostnader fram till destinationshamn som specificerats – med andra ord får även leverantören ansvara för att boka en skeppning från avgångshamnen till er önskade destinationshamn – i detta exempel – Göteborg. Det finns även fördelar med att låta leverantören hantera detta istället för att ni gör det – om vi förutsätter att ni är en liten importör är ni därmed inte är kvalificerade för de volymrabatter som som stora bolag kan åtnjuta när de fraktar frekventa och stora volymer. En seriös leverantör skall ha färdiga avtal med internationella fraktbolag vilket således pressar priserna – och kan leda till att ni rent av sparar både pengar och tid på att låta er leverantör offerera just en CIF offert.

30 – 40 dagar efter att ert gods lämnat avgångshamn i Kina anländer ert gods i destinationshamn. Under tiden ert gods fraktats skall er leverantör ha skickat dokument som Bill of Lading, Packlista & faktura (på varorna, som ni redan betalt, men som används för att styrka tullvärdet) – utan dessa dokument kommer hamnagenten eller fraktbolaget inte kunna förtulla ert gods och det kommer fastna i hamnen – detta är varken roligt eller billigt. När ni fått ovannämnda dokument skall ett exemplar av varje dokument skickas vidare till det bolag som är utsett att hantera lossning och förtullning – detta bolag skall stå angivet på er Bill of Lading och det rör sig alltså om en svensk hamnagent med fysisk närvaro i er valda destinationshamn. En finess är att dessa bolag kan nästan alltid hjälpa er med bokning av lokaltransporten – för ni vill ju såklart ha varorna till en specifik adress i Sverige – och även om ni befinner er i en hamnstad så är lokaltransport aldrig "gratis" eller inkluderat vid en CIF skeppning.

När varorna anlänt i hamn och den svenska hamnagenten fått de nödvändiga dokumenten kommer denna lossa, förtulla och boka lokaltransport (om så önskas) – ni kommer sannolikt få alla kostnader såsom hamnagentens avgifter, tull, moms och lokaltransport samlat på en faktura. Räkna med att hamnagenten kommer ta ut avgifter på ett samlat belopp av 2.5 – 4000 kr, tull & moms beror såklart på produkt & ordervärde medan kostnaden för lokaltransport beror på den distans som varorna skall köras. Givetvis kan ni boka in ett åkeri helt på egen hand om ni föredrar detta – men såvida ni inte redan har bra kontakter på detta område så har hamnagenten sannolikt goda möjligheter att erbjuda bättre priser på lokaltransporten.

När ni tagit emot godset skall en omfattande kontroll göras. I CIF priset skall försäkring vara inkluderat och det är viktigt att ni anmäler vilka eventuella defekter som uppstått och den mängd som ni klassar som defekt – desto tidigare detta görs desto enklare kommer det vara att få pengarna tillbaka. Observera att fraktbolagen aldrig ansvarar för varor som blivit defekta eller felaktiga under produktion – detta är leverantörens ansvar.

Förenklat

1.) Be er leverantör om en CIF offert. Specificera er önskade destinationshamn.
2.) Godset lämnar avgångshamn
3.) Leverantör skickar ut Bill of Lading, Packlista & Invoice (faktura) per post, nästan alltid endast efter fullständig betalning.
4.) Ni ser på Bill of Lading vilket företag som är er hamnagent i Sverige och skickar vidare 1 exemplar av varje dokument till denne. Be hamnagenten att boka lokaltransport till er önskade leveransadress samt att samla alla kostnader på samma faktura (om möjligt).
5.) Godset anländer i hamn – hamnagent skickar en notering till er samt hanterar lossning, förtullning och åkeriet kör ut varorna till ert önskad adress i Sverige. Kräver nästan alltid förskottsbetalning på samtliga tjänster.
6.) Kontrollera godset mycket noggrant & skicka en rapport till er leverantör där ni anmäler eventuella defekter.

Ytterligare kostnader (Utöver det ni redan betalat till leverantören)

1.) Tull
2.) Moms
3.) Lokaltransport
4.) Lossning/terminal-avgift
5.) Avgift för tulldeklaration
6.) Övriga mindre avgifter

Det är dessa avgifter som läggs på först efter att godset anlänt i destinationshamn. Punkt 4,5 & 6 uppgår oftast till 2.5 – 4000 SEK. Övriga bestäms av ordervärde samt slutdestination.

Att tänka på:

a.) Denna guide är bara ett förslag på hur man på ett lite enklare sätt kan importera varor från Kina och andra länder genom att nyttja sjöfrakt. Givetvis finns det många andra sätt att hantera er supply-chain på.

b.) Ibland krävs fler dokument än Bill of Lading, Packlista och Invoice. Vissa produkter kräver importlicens och Certificate of Origin, med flera.

c.) Ansök om ett EORI-nummer innan godset skeppas – detta måste alla importörer av kommersiella varor göra. Ansökan är helt gratis och görs direkt till Tullverket.

d.) Givetvis är en "CIF faktura" dyrare än en "FOB faktura" då den förstänämnda inkluderar frakt hela vägen fram till destinationshamnen och inte endast frakt & avgifter fram till avsändarhamn.

f.) Givetvis behöver man inte alltid betala för en hel container. Misstänker ni att ert gods lämnar mycket utrymme kvar i en container så be om en LCL-skeppning. LCL står för Less (than) Container Load. Vill ni basera er kvantitet på den volym som ryms i en 20 fots container ber ni om offert på en FCL skeppning – Full Container Load. Observera att detta inte är INCO-termer.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Morten Laerkholm
2012-10-08 09:53
Hej Fredrik, tak for en god artikel.

Vil med dette svar blot goere opmaerksom paa en ny maade at find fragt loesninger fra Kina til Sverige paa. Transporteca - www.transporteca.com - er blevet til netop for at goere det lettere for smaa og mellemstore virksomheder at finde gode transport loesninger hurtigt og nemt. Tankegangen er den samme som er set i mange andre industrier, med en portal hvor speditoerer kan vise deres services og priser, og kunder kan finde, booke og betale online. Samtidig faar kunden bekraeftelse med det samme.

Jeg haaber dette kan hjaelpe rigtig mange som i oejeblikket koeber fragt direkte fra speditoerer men foeler at de ikke har oveblok over alternativer i markedet.

Portalen er gaaet i luften 1. oktober og er fokusseret pa mindre afskibninger (mindre en 20 kubik meter af gangen). Paa www.transporteca.com/expansion/ er der en komplet oversigt over all fragt ruter som kan bookes i oejeblikket, hvor det ses at Sverige er godt med.

Venlig hilsen, Morten
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.