Du har säkert upplevt hemsidor som är ologiska och röriga och där du inte finner det du söker. Som besökare lämnar du snabbt sidan och surfar vidare. Hur gör man för att få sin hemsida så lättnavigerad och logisk som möjligt och därmed öka konverteringsgraden på sidan?

Rita på papper först

Ta fram penna och papper och rita upp en tydlig sidstruktur. Då kan du se vilka sidor som behövs och hur många de är. Gör också en lista över de funktioner som behövs på varje sida; kontaktsidan behöver kanske ett kontaktformulär, en bild och adressuppgifter med en karta vägbeskrivning. Se även till att ditt hemsideverktyg har de funktioner du behöver för din hemsida innan du börjar byggandet.

Jag har sett alltför många exempel där man inte planerat hemsidan först. Det kan resultera i att du får byta hemsideverktyg eller ta in en dyr konsult som får styra upp allt efteråt.

Be om feedback

Rita upp hemsidans layout på några pappersark så att du får en känsla hur den faktiskt skulle kunna se ut och fungera. Fråga sedan dina vänner hur de upplever hemsidan och be om hjälp och råd. Känns den logisk eller är den rörig och komplicerad? Ju tidigare du hittar eventuella problem desto mer tid och pengar sparar du.

Tänk enkelhet

Ingen besökare vill mötas av 15 sidor med lika många undersidor, försök att begränsa dig till tre nivåer om du kan. Exempelvis som nedan där ”våra tjänster” är en nivå, ”borrning” två och ”bergsborrning” tre.

  • Startsida
  • Våra tjänster
    • Borrning
      • Bergsborrning

Missa inte dessa sidor

Vilka sidor du väljer hör självklart ihop med vad hemsidan handlar om men tre sidor som man nästan alltid bör ha med är ”start”, ”om oss” och ”kontakt”.

Ludvigs tips för en lättnavigerad hemsida

  • Skissa upp din sidstruktur på ett papper
  • Fundera igenom innehållet på varje sida
  • Låt försökspersoner navigera på ett papper
  • Använd så få undersidor som möjligt

Lycka till med din hemsida!

Läs del 2 som handlar om vad du ska tänka på när du väljer domännamn

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
6 kommentarer
2013-05-04 14:56
dn.se och dn.se/ekonomi så är de båda en och samma sida, alla sidor inom domänen tillhör webbplatsen (eller hemsidan i folkmun...)
dn.se/ekonomi är en annan sida men tillhör webbplatsen dn.se eller i folkmun "hemsidan" d v s hela webbplatsen eller hemsidan i folkmun.
Kategorier, underkategorier osv.... = hemsidan/webbplatsen.
Så HEM behöver nödvändigtvis inte betyda Hemsida men när man klickar på HEM eller START så hamnar man oftast på webbplatsen(hemsidans) startsida eller s k landningssida d v s webbplatsens eller i folkmun "hemsidans" första sida.

Som sagt en definition....En webbplats är i detta fall allt det visuella som du som besökare ser inom dn.se domänen. så dn.se/ekonomi hör till webbplatsen dn.se
Se mer...
Erik
2013-05-04 14:11
Daniel menar "sajt", dvs. ställe, plats, alltså webbplats. Det är något helt annat än en webbsida. En webbsajt KAN bestå av endast en sida och termerna kan då råka sammanfalla, men en webbsajt kan lika gärna bestå av massor av (webb)sidor. Privatpersoner har ofta enkla webbsajter med endast en sida och kallar då i folkmun ofta det för en "hemsida" (så låt gå där), men en sida på en webbplats som INTE är huvudsida/startsida (vad man nu vill hitta på för term annan än "hemsida") kan helt omöjligt vara en "hemsida". ;) Se mer...
Erik
2013-05-04 13:58
Trams? Killen sysslar ju för bövelen med utbildning och jag försökte hjälpa, men helt uppenbart lever han på en annan planet:

"dn.se och dn.se/ekonomi så är de båda en och samma sida, alla sidor inom domänen tillhör hemsidan men sidan är bara en hemsida dvs hela sidan."

Har man så noll koll på vad en webbsida är för något så ger jag upp... dn.se och dn.se/ekonomi är två helt olika sidor. (Där står helt olika saker så oavsett om man definierar en sida efter webbadressen eller innehållet så är det helt klart två olika sidor.) Att hävda något annat är lika absurt som att hävda att två olika sidor i en bok med olika innehåll är samma sida.
Se mer...
Fredde
2013-05-04 07:13
Sicket trams! Vem bryr sig? Alla förstår, gör inte du Erik? Gnälla på språkbruk som dessutom inte bygger på någon sanning utan din och några andras åsikt.
2013-05-03 16:41
Det där är nog mer en definition likväl som det finns hundratals titlar inom IT som egentligen inte finns...,Men när det gäller hemsidesverktyg så är jag ganska ok med den definitionen, men själv fördrar jag webbeditor eller publiceringsverktyg. När de gäller dn .se och dn.se/ekonomi så är de båda en och samma sida, alla sidor inom domänen tillhör hemsidan men sidan är bara en hemsida dvs hela sidan. Kategorier, underkategorier osv.... = hemsidan. Så HEM behöver nödvändigtvis inte betyda Hemsida men när man klickar på HEM eller START så hamnar man oftast på hemsidans landningssida d v s hemsidans första sida (vanligtvis index.htm)

Hemsidesverktyg kontra webbsidesverktyg låter jag vara, men för mig är det inget bekymmer, men jag vet ju vad som menas. Men för att skriva för någon som inte kan något om detta (när man skriver guider ska man alltid utgå från att läsaren kanske inte kan något i ämnet) så benämningen Hemsidesverktyg kanske lämpar sig bättre i detta fall trots allt?

Guiden har (tycker jag)dock lämnat lite att önska men är överlag en bra sådan.

Konsult, IT-samordnare/strateg
Se mer...
Erik
2013-05-03 08:34
Bra om webbsidor men en webbsajt består ofta av mer än bara hemsidan. Märkligt att läsa en artikel som hela tiden talar om "hemsidan" när det verkar som om författaren syftar på vilken sida som helst på en webbsajt. "Hemsida" är den sida man kommer till om man klickar på "hem", dvs. vad författaren här kallar "startsida". http:// dn.se är en hemsida. dn.se/ ekonomi är inte en hemsida. Lika konstigt blir det att tala om "hemsideverktyg" när man förstås menar "webbsideverktyg" eller liknande lämplig term.

Jag har sysslat med webbutveckling i snart 20 år.
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.