När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Att expandera sin verksamhet kan låta som ett självklart val för vilken företagare som helst, men faktum är att många företagare upplever att de har fastnat i sin nuvarande position utan att finna styrkan, modet och målmedvetenheten som krävs för att expandera.
En aspekt av den alltför låga expansionstakten bland svenska företag är rent politiskt. Det finns inte alltid uppenbara incitament för tillväxt när man gör en kalkyl som kartlägger hur stor andel av tillväxten som ”äts upp” av skatter och avgifter. Som företagare har du dessutom ett betungande ansvar vad gäller sjuklöner, semesterersättningar och arbetsgivaravgifter. Det bidrar knappast till att motivera företagare att ta sig an det vågspel och den risk som en expansion kan medföra.
En faktor som kan öka motivationen till att expandera sitt företag är en trygg organisation, att man som ledare har lyckats bygga en trygg organisation av medarbetare omkring sig, en organisation som präglas av nära och öppenhjärtiga relationer mellan medarbetare och chef.
Den som driver företag vet att det aldrig finns några garantier för att man ska lyckas med det man företar sig. Jag är övertygad om att en genomtänkt och grundad affärsplan i kombination med en tydlig motivation till varför företaget ska växa kan vara en god hjälp på vägen. Den som strävar efter att komma upp till nästa trappsteg utan att egentligen ha någon tydlig motivering för varför företaget ska expandera tappar lätt sugen längs med vägen.
När man diskuterar expansion ligger det nära tillhands att omedelbart tänka att man bör ge sig ut i jakt på nya kunder. Men stanna upp ett slag innan du börjar leta efter presumtiva kunder. Prova istället att lägga lite tid på att fördjupa dialogen med era befintliga kunder. Ställ frågor angående deras behov och problem, både nu och framöver. Var uppmärksam på dolda köpsignaler från befintliga kunder och se till att fånga upp dessa. Befintliga kunder sitter ofta på många oexploaterade merförsäljningsmöjligheter som bara väntar på att upptäckas.
Jennifer Lind är VD för Städsällskapet
Foto: Andreas Wanitzky
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.