Jag fick frågan: Hur får man sin hemsida att synas på Google? Och hur får man den att hamna högt, i topp? Mitt svar blev grunden till denna artikel.

Svaret hur detta ska gå till är inte helt glasklart och en del åsikter går isär bland de som är intresserade och följer utvecklingen, men det finns några saker du bör tänka på.

Jag började arbeta med texter till Företagande.se 2005 och har testat det mesta och anser att mycket är sunt förnuft. Genom åren har vi lyssnat på diverse ”seo-experter” med varierat resultat, för det mesta har vi faktiskt tappat trafik då många inte tänker långsiktigt eller försöker ta genvägar. Idag har branschen gått igenom en självrensning och många rötägg är borta, samtidigt som Google har gjort det svårare att fuska och klura ut den exakta formeln för framgång.

Nu ska jag gå igenom några av de saker som du ska tänka på. Det är ingen garanti för att ranka väl och det är heller inget arbete man gör en gång. SEO eller sökmotoroptimering är ett arbete som bör få regelbunden uppmärksamhet, precis som man kollar över sin butik för att optimera försäljningen i den.

Jag har till min hjälp fått Christian Rudolf som driver seo-företaget Topdog, att lägga till sina tankar. Dessa är markerade med CR.

Dessa tips är främst för dig som inte har någon större erfarenhet av sökoptimering sedan tidigare.

Checklista för att synas på sökmotorerna

Rubrik

Rubriken ska locka till klick och samtidigt innehålla ord och fraser som du tror din målgrupp använder när de söker på Google. Rubriken måste också så klart överensstämma med textens innehåll. Det är länge sedan det var enkelt att manipulera sökmotorerna och bara skriva de ord man ville ranka på så många gånger som möjligt.

En god vän som tidigt startade casino och spel på nätet utryckte det så här: ”Det enda vi behövde göra för att ranka högre än konkurrenterna var att använda nyckelordet några fler gånger på sidan än dem.

CR: Man ska vinna klicket.

Titel

Titeln är den text du ser i Googles träfflista när du söker, alltså sidans titel. Den är ofta samma som rubriken på sidan men man kan välja att använda en annan text med en variation av de ord och fraser du vill ranka på.

Se bild vart du kan sidans titel:

titel tag

Även om du väljer en titel-tagg till din artikel är det dock ingen garanti att Google väljer den texten som sökresultat, men du kan ändå göra ett försök och testa olika alternativ. (Google väljer ibland en egen text som denne anser passar sidans innehåll bättre.)

Tidigare behövde man mer eller mindre bara använda det ord man ville ranka på först i titeln. Det gäller inte nu längre. Antal tecken du kan använda i titeln bör vara under 60, kanske (testa dig fram) upp 65 inkl mellanslag. Tidigare var det max 55 tecken som gällde.

CR: Titeltaggen är det viktigaste on-site elemententet, precis som namnet på ett kapitel i en bok. Vi använder upp mot 70 tecken nuförtiden när vi skriver titlar. Vi har skrivit en manual för hur vi gör här. Det är främst applicerbart för kommersiella ord, inte informationsord men metoden är liknande. Man bör säkerställa att det finns ord i titeln för att vinna klicket.

Antal ord i texten

Långa texter rankar nästan alltid bättre än korta. De ger även fler träffar på Google då texten innehåller fler ord. T ex om någon söker efter ”starta e-butik skor” och din artikel innehåller samtliga ord är det större chans att din får en besökare än en konkurrents artikel som innehåller orden starta, e-butik och t-shirts”.

Logiskt, men här gäller det att göra en avvägning. Långa texter kan också skrämma läsaren.

CR: Jag brukar använda termerna uttömande eller grundliga artiklar. Men konsekvensen blir ofta den samma som du säger Patrik, en lång artikel. Den skall vara enkel att läsa. Själv gör jag ofta misstaget att vara lite för tung.

Språket

Ett bra språk, korrekt stavning med nyanseringar och förklaringar av ord och fraser är bra. De ord du använder kan du få träffar på. Så att istället för att bara använda exempelvis ordet ”e-butik” kan du använda webbutik, internetbutik, e-shop och andra synonymer.

Att förklara svåra ord eller branschtermer är med smart. Ex ”Ordet otillbörlig betyder opassande, olämplig, oläglig eller obefogad”. Den nyfikna läsaren uppskattar att få saker förklarade och lära sig något nytt samt att du har chans att få träffar av de personer som söker efter ”vad betyder otillbörlig” eller en snarlik sökning.

Den skall vara enkel att läsa. Enkelt språk och bra styckesuppdelning.Jag gör ofta misstaget att vara lite för tung och lång.

Bilder

Använd bilder och namnge bilderna med orden bilden föreställer. Lägg även till ALT-tag och titel-tag på bilderna. Det ökar chanserna att dina bilder dyker upp i bildsökningar. Bilder lättar också upp texten och gör sidan trevligare för besökaren.

Internlänkar

Om du länkar från ditt innehåll till de sidor på sajten som du vill lyfta fram så underlättar detta för läsaren. Google utgår från att dessa sidor du länkar till är ditt bästa innehåll och därför ökar chanserna att dessa sidor kommer att ranka högre i SERP. SERP (från engelskans search engine results page) betyder sökmotorns resultatsida, den sida som visar svaren när du söker efter något.

Fler saker som påverkar din ranking på Google

Nu har jag gått igenom de saker som oftast är enklast att påverka. Andra faktorer som har betydelse hur väl sajten eller e-butiken rankar i sökmotorerna är:

Inlänkar

Att få andra sajter och bloggar att länka till din sida är bra. Ännu bättre om sidan från länken kommer ifrån handlar om samma innehåll som din. Här går att jobba ihop med andra, byta länkar och be om att få gästskriva hos andra och därigenom länka till sajten man jobbar med.

Ålder på sajt/domän

Det startas tusentals nya sajter varje dag. Alla kan inte synas på Google och ett sätt för Google att lyfta fram de bästa sajterna är att främst lyfta fram sajter som funnits med ett tag. Väldigt många, kanske en majoritet av alla sajter som startas, finns inte ett år senare. Entreprenören eller bloggaren tröttnade och gav upp. Det är bra för oss som är ihärdiga och tänker långsiktigt.

Teknik och koder

Bra och rena koder som laddar snabbt och inte skapar buggar/fel på sajten, ger en bättre upplevelse för besökaren och det premierar Google.

Det är också viktigt att mobilanpassa sajten eller göra desingen responsive. Det betyder att sidan anpassar sig automatiskt efter vilken enhet/skärmstorlek besökaren använder. Om en mobiltelefon används minskar sidans storlek och mindre viktiga element och moduler släcks eller flyttas ner.

Relevans

CR: Handlar din sajt om bilar, skriv bara om det utifrån olika vinklar. Hoppa inte över till andra ämnen på sajten. Desto mer snävt temat är på sajten, desto lättare att ranka.

En kort sammanfattning

För att lyckas med din sajt, e-butik, webbutik, blogg, ditt forum, artikel, skriv bra texter med rik, varierad text och länka samman innehållet med resten av sajten.

Länka ihop innehållet med eventuella andra sajter och bloggar du driver eller skapa samarbete med andra som driver snarlika sajter där ert innehåll kompletterar varandra.

Tänk inte främst på Google – om du gör sajten bra för besökarna, använarvänlig, så kommer du också ranka bättre på Google.

Mer behöver du knappt ha koll på.

Bonustips #1

CR: Vi använder följande upplägg eller struktur i artiklarna som ser ut såhär:

H1
H2
H2
H2

Dvs att rubriken har <h1> och underrubrikerna har <h2> tagg. Vi brukar strunta i h3 osv då nyttan är så marginell.

Bonustips #2

CR: Ett annat tips är att skriva förklarande artiklar. T ex ”Vad är AMP?” Googla och se vad som finns i toppen.

AMP Google

Viktigt att man börjar artikeln med AMP är... Man skall också vara uttömande i sin artikel, texten skall alltså likna wikipedias.

Vi hoppas du får nytta av tipsen. Kommentera gärna nedan om du har en fråga eller fler goda råd.

Lycka till!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.