År 2006 fick Gunilla utmärkelsen årets stjärnskott av Ernst & Young som utser Entrepreneur of the year. Idag äger och driver hon sitt företag Xzakt Kundrelation med ca 200 anställda, har startat en stiftelse för att hjälpa föräldralösa barn, sitter i styrelsen för företaget Cision och är ambassadör för fri företagsamhet.

Ålder: 36
Bor: Stockholm
Kör: Volvo XC90
Favoritbok: Världen Skälvde av Ayn Rand.
Favoritfilm: Flera men just nu “There will be blood”.
Stolt över: Mitt företag med anställda och familj.
Idoler/förebilder: Richard Branson, Ingvar Kamprad och människor som utmanar och vågar gå mot strömmen.
Inkomst: Tillräckligt
Dricker helst: Rött vin
Senaste semestern: Vietnam

Hur kom du på idén till ditt företag Xzakt Kundrelation och vilken är er affärsidé?

Under min tid på Skandia samt Kalix 24 såg jag att det fanns en enorm marknadslucka i Sverige och det var att ingen jobbade med förädling av kundens kundrelationer, fokus var endast volymer och ett bulktänkande. Min idé var att förädla kundens kundrelationer och satsa på mervärde och hög kvalité på personalen som inte fanns i branschen då. ”Vi skall hjälpa våra kunder att bygga upp ett ”Profit Center” istället för Cost Center.”

Vår affärsidé är:

”Att erbjuda företag kunskap, system och bemanning för kvalificerad kundkommunikation via samtal och/eller andra interaktiva kanaler samt ta ett hel- eller delansvar för att utveckla uppdragsgivarens kundrelationer till en klar konkurrensfördel”

Xzakt Kundrelation skall tillföra mervärde till egna kunder och partners inom IT industrin. Som länk mellan nätoperatörer och marknaden definieras vi internationellt som en ”Value Added Service Provider” och i rollen som Extern Service resurs ”Outsourced Customer Service Provider”.

En vanlig ”svensk” benämning på bolag liknande Xzakt är kundservicebyrå eller ”Contact Center” som till skillnad mot ”Callcenters” arbetar med alla former av kontaktmedia mot slutkund. Kommunikationen sker via telefon, e-post, fax, post eller webbinteraktion/chat på ett mycket sofistikerat sätt.

Vilken är din drivkraft – Har den ändrats med åren och tror du den kommer att ändras?

I grunden tror jag att min drivkraft kommer vara den samma – Att lyckas bygga upp verksamhet framgångsrikt på egen hand och visa att man kan göra saker annorlunda och bättre än man hittills gjort. Däremot så tror jag min ambition och storlek på hur stort bolaget skall bli ökat med åren. Jag vågar mycket mer och tar mer risker. Jag älskar att se människor utvecklas och att ta hand om kunder så de får gärna lite mer än de förväntat sig och därigenom blir mycket nöjda.

Vad tänker du på när jag säger ordet ”försäljning”?

Nya fantastiska möjligheter och att göra affärer. Det är den viktigaste uppgiften du har när du startar eget företag - ha fokus på att sälja!

Vanliga fällor – Misstag som du gjorde och som du tror många andra gör när de ska starta eget?

Jag hade tyvärr många fel från start. Jag var kvinna, ung, invandrare, pratade för fort, gick för fort och med dessa egenskaper startade jag verksamhet i Norrland som är ”jantelagens” mecka. Det var en enorm uppförsbacke.

Misstag som jag gjorde i början var att jag inte vågade anställa personal som var riktigt duktiga för dom kostade mer pengar än jag då hade råd med. Det var fel med facit i hand för jag tror att med dem skulle vi vuxit än mer snabbt och framgångsrikt.

Ha en extern bollplank-mentor som stöttar dig! Jag var mycket ensam och det är oerhört jobbigt i alla motgångar som du måste räkna med.

Viktigaste egenskaperna för en entreprenör?

- Våga gå mot strömmen, inte ge upp, ha en klar och tydlig affärsplan som du håller dig till.
- Fokus.
- Våga anställa folk som är bättre än dig själv.
- Vara driftig och ha förmåga att kunna sälja.

Var hämtar du inspiration om den tryter?

Min familj, man, son och goda vänner

Många yngre vill bli företagare men vet inte riktigt var och hur de ska börja, har du några råd till dem?

- Hitta ett område som du ser att du kan utveckla smartare och bättre än befintliga marknaden.
- Våga tro på dig själv och din idé.
- Gör en tydlig affärsplan och testa gärna av marknaden och börja sälja innan du slår på stora trumman.
- Försäljning och att ta hand om kunderna är A och O i företaget.

Målsättning och planer för framtiden?

Fortsätta bygga upp Xzakt Kundrelation AB och se till att vi är en av topp tre i Norden på kvalificerad kundservice. Omsättning inom fem år 500miljoner med en stark lönsamhet som idag. Starta nya företag. Har redan startat en Stiftelse med två vänner som syftet är att vi skall hjälpa föräldralösa och utsatta barn.

Avslutningsvis: Vad är ditt framgångsrecept; kan du ge några tips och råd till våra läsare?

- Våga tro på dig själv och lyssna inte så mycket på alla negativa personer där ute som säger att inget går.
- Allt går om du bara bestämmer dig för det och vill tillräckligt starkt.
- Våga fråga familj och vänner om hjälp. Det är inget fult i det.
- Våga göra fel. Det är bättre än att inte göra ngt alls.
- Ge inte upp och tänk annorlunda- utanför den ”normala” normen.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
3 kommentarer
2008-03-19 17:26
Visst hade det varit roligt med en intervju med Ingvar Kamprad. Jag lovar att kolla närmare på den möjligheten! ;-)
2008-03-16 21:58
ja, Ingvar Kamprad vill vi se =)
Leifsky
2008-03-15 21:49
Tack för alla intervjuerna som är jävla bra! När kommer Ingvar Kamprad? ;-) Det verkar vara riv i denna damen i alla fall.. 🙂
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.